العسل في الطقوس الدينية

Authors

  • balsam basset Muhammed abd جامعة بغداد / كلية الآداب / قسم الآثار
  • jumaah hariz Al-Talabi جامعة بغداد / كلية الآداب /قسم الاثار

Keywords:

honey, religious rituals, temple restoration, oiling rituals

Abstract

The natural factors experienced by a person in Mesopotamia, such as weather fluctuations and instability at the beginning of his life in a specific area, created in him a state of fear that generated a state of mental thinking about what surrounds him, which led to the emergence of a kind of religious beliefs and what he reached as a result of his fear. Of the natural accidents of unknown origin to him, so he took to practicing daily religious rituals, such as prayers, supplications, hymns, making vows, offerings, and religious ceremonies, because he believed in his ability to gain the satisfaction of these powers through his religious rituals.

The kings of Mesopotamia persevered in the religious works through which they wanted to please their gods, so they built luxurious temples for them and provided them with the supplies they needed. They practiced various types of religious rituals that reflect their religion and their desire to appear before their gods in a manner that befits them as kings. Cuneiform texts have mentioned many of these religious practices. Honey is mentioned in a number of textual references to these practices.

References

اولا: المصادر العربية

الراوي ، شيبان ثابت، الطقوس الدينية في بلاد الرافدين حتى نهاية العصر الحديث، أطروحة دكتوراه ، كلية الآداب، جامعة بغداد ، 2001.

ساكز، هاري، عظمة بابل ، ترجمة عامر سليمان ، الموصل ، ١٩٧٩.

محمد ،عثمان غانم ، الكتابات المسمارية على الآجر من الألف الأول قبل الميلاد (٩١١-٥٣٩) ق.م ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، جامعة الموصل ، ٢٠٠٣.

الكودرو : هي أحجار غير منتظمة مخروطية الشكل قد تكون من الطين المفخور أو الحجر تقسم الى قسمين الاعلى تكتب عليها رموز الآلهة، اما القسم الثاني دونت عليها اسم الملك وصاحب قطعة الأرض وحدود الأرض ومساحتها استخدمت في تحديد الاراضي وفصلها عن قطع الأراضي الأخرى ومعرفتها. للمزيد ينظر: العبيدي ، خالد حيدر عثمان ، أحجار الحدود البابلية، رسالة ماجستير ، كلية الآداب ، جامعة الموصل ، 2001 ، ص23.

أثير ، أحمد حسين ، عمارة المعابد الآشورية وموجوداتها في ضوء النصوص الملكية ، مجلة بابل للعلوم الإنسانية ، مج: 20 ، عدد 2 ، 2012

طقوس التزييت : هي طقوس بمثابة التطهير من الذنوب والآثام وطرد الشر والكاهن يدعى( بشيش=pasisu )، وتعني بالأكدية ماسح بالزيت وعمله هو القيام بواجبات التطهير. للمزيد ينظر :علي، فاضل عبد الواحد ، " المعتقدات الدينية " ، موسوعة الموصل الحضارية ، مج: 1، 1991، ص 311.

شيت ، أزهار هاشم ، طقوس التزييت عند الآشوريين ، مجلة بابل للعلوم الإنسانية ، مج: 20، عدد (2) ، 2012 .

المعموري، فاطمة عباس، وفهد ، سعد سلمان ، شجرة الطرفاء في ضوء الكتابات المسمارية ، مجلة آثار الرافدين، المجلد السادس، ج2 ، 2021.

المقلو : طقوس الإحراق لطرد الأرواح الشريرة، فقد كانت النار وسيلة لطرد تأثيرات الشر، فتعاويذ المقلو كانت تهدف بشكل رئيس احباط محاولات كيد العرافيين والسحرة من البشر. لمعلومات أكثر ينظر :هاري ، ساكز ، عظمة بابل، تر: عامر سليمان ، ط2، 1979، ص346.

المصادر الانكليزي :

King ,L .,w., Babylonian boundary stones and memorial Tablets in the britisch museum, London (1912), NO . 36, iv:33, (=BBST).

Chicago Assyrian Dictionry (CAD , D,K/H/J/S) Chicago,1964

Boger , R Die Inschriften Asarha addons Kong von Assyrien Pbublished in (AFO,9) , Germany (1967), 85r. 48. (=Borger Esarh.); CAD , K,P.581:a

Ebeling, B, and others, “Die inschriften der Altassyrischen konige”, AOB, VOL. 1, Leipzig, 1926,12 NO . 7:26;CAD,M/1, P.77:a

OttO,S. Keilschri FHexte aus Assur verschie denen in halts, Toronto (1920), 33:23 (=KAR); CAD, N/,P.337:a

Scurlock, J,A, “MAGIGAL OF THE ANCIENT MESOPOTAMIAN FESTIVALS OF THE DEAD” Religions, in the grace-roman worlad , vol.129, brill, 1995, p.p 93-707;2A,45,44:38f CAD, A/1,P.201:a

Thompson, R.C., Assyrian Medical Texts Oxford(1023) , 90,1 ii (=AMT). CAD, ILJ,P.46:a

Heinrich, Z, Beitrage zur Kenntnis der babylonischon Religion, Leipzig, 1901, NO .26:ii (=BBR); CAD, D,P . 162 :b .

Thompson, R.C., Texts from Babylonian tablets, in the British museum, London , 1903 , 39:43f, (=CT,11); CAD ,E ,P.278:a

langdon, S., die neubabylon ischen konigschrift, Leipzig, (1912). 92, ii,32(=VAB,4); CAD , E,P.104,a

Downloads

Published

2024-07-08

Issue

Section

Archeology

How to Cite

العسل في الطقوس الدينية. (2024). Journal of Studies in History and Archeology, 92, 165-176. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/941

Similar Articles

51-59 of 59

You may also start an advanced similarity search for this article.