ملامح الفكر الديني في بلاد اليمن القديم
Keywords:
ملامح, الفكر الديني, بلاد اليمن القديمAbstract
Religion was defined as a belief in spiritual beings that have a supernatural power and humans affect the life of the universe, as it is the conduct of nature, as the life of man goes, and it is not possible to be certain about the limits of religion. Who are these people towards life?
The word Din (Dino) is of Babylonian origin, meaning judge, and others say that it is Aramaic and means judge or ruler.
Religion has a fundamental role in the lives of Yemenis, especially in the intellectual structure of the ancient Yemeni civilization. The inscriptions left by the ancient Yemenis bear religious references, as every human activity of a certain importance was the subject of an inscription entrusted by its owner to protect a god or a number of gods.
References
( ) ريكمانز، حضارة اليمن قبل الإسلام، ص137.؛ الجرو , دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم , ص 129 .
( ) الموسوي , جواد، الميثولوجيا والمعتقدات الدينية ، ط1 (دمشق: رند للطباعة والنشر والتوزيع، 2010م) , ص 28
( ) الجرو , دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم , ص 129
)) الجرو , دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم
)) ينظر : الموسوي , الميثولوجيا والمعتقدات الدينية , ص25
( )ينظر : السقاف , تطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص183
( )لوندين , أ د غ , العلاقات الزراعية في سبا , ترجمة : ابو بكر السقاف , مجلة دراسات يمنية , العدد ( 2) , 1979 , ص82 .
( ) ينظر : السقاف , تطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص193
( ) العرامي، ديانة اليمن السرية، ص6.
( ) ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 184- 185
( ) الشيبة، تمهيد تاريخي...، ص68.
( ) المصدر نفسه، ص70.
( ) الشيبة، تمهيد تاريخي ، ص71.
( ) ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 186
( ) القحطاني، آلهة اليمن القديم ، ص189-215.
( ) السقاف، تطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء، ص186.
( ) ريكمانز، حضارة اليمن قبل الإسلام، ص136-137.
( ) غليون، نقد السياسة (الدين والدولة)، ص23-24.
( ) يعدّ آخر المكربين وأول ملوك سبأ حكم للفترة (620-610ق.م) صاحب نقش صرواح أو النصر، ويعد من أهم وثائق تاريخ جنوب الجزيرة العربية، وهو وثيقة قومية مهمة، لأنه كشف لنا عن البعد القومي الوحدوي للأعمال التي قام بها (كرب آل وتر) من دمج الكيانات الصغيرة والكبيرة المنتشرة في كتاب كبير واحد ، ثم أعاد تنظيم العلاقات الاقتصادية والسياسية بين السلطة المركزية والقبائل، وجعلها أكثر ملاءمة ومواكبة للمتغيرات التي أحدثها في أجهزة الدولة. ينظر: البكر، دراسات في تاريخ العرب قبل الإسلام "تاريخ الدول الجنوبية في اليمن، ص222؛ الموسوي، الأحوال الاجتماعية والاقتصادية في اليمن القديم، ص94-95.
( ) الجرو، الفكر الديني عند قدماء اليمنيين، ص241-242.
( ) نقلا عن السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 189
( ) ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 189
( ) الشيبة ، تمهيد تاريخي، ص55.
( ) ا ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 190
( ) عبدالحليم، نور الدين، تاريخ حضارات مصر القديمة، (القاهرة: لا.م، 1977م)، ص78-79.
( ) Pienne , Jacqueline, RSh, RShwt, Fdy, fdyt and the oriesthood in Ancient south Arab, p.sap, London , 1976, vol. 6 , p.138.
( ) ينظر : الجرو , دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم , ص146
( ) ماجد، مشير غائب، الأثر الفكري لحضارة الرافدين على الممالك اليمنية القديمة، رسالة ماجستير، معهد التاريخ العربي والتراث العلمي، بغداد، 2003م، ص87.؛ الموسوي , الميثولوجيا والمعتقدات الدينية , ص148
( ) صلاح , عباس حسن , وظائف المعبد وطقوسه في اليمن القديم قبل الاسلام , مجلة الاستاذ , العدد ( 22) , م1 , 2015 م , ص464 _ 466
( ) ينظر : الموسوي , الاحوال الاجتماعية والاقتصادية .... , ص162
( ) علي ، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام ، ح6، ص212.
( ) مولر، والتر، الدين اليمني في بلاد مملكة سبأ، ترجمة: بدر الدين عردوكي، مراجعة: يوسف محمد عبدالله، (دمشق: دار الأهالي للتوزيع والنشر، 1999م)، ص124؛ بيستون أ.ف. ل، ريكمانز، جاك، الفول، محمود ، مولر، والتر، المعجم السبئي، منشورات جامعة صنعاء، دار النشر بييترز، لوفان الجديدة ، مكتبة لبنان ، بيروت، 1982م، ص65.
( ) ريكمانز وآخرون ، نقوش خشبية من اليمن ، ( لوفان : منشوريات المعهد الشرقي , 1994) , ص43, كذلك ينظر : الجرو , دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم , ص166
( ) بافقيه، موجز تاريخ اليمن القديم، ص38.
( ) صلاح , وظائف المعبد وطقوسه في اليمن القديم , ص 469
( ) ينظر : الجرو , دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم , ص161 - 162
( ) ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 193
( ) نلسن، الديانة العربية القديمة، ص190.
( ) نقلاً عن السقاف ، تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء ص196.
( ) الشيبة، تمهيد تاريخي ، ص54- 57
( )ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 197
( ) المصدر نفسه , ص197
( ) وهو العصر الذي بدأ الإنسان فيه باكتشاف الزراعة وتدجين الحيوانات وظهور القرى الزراعية المنظمة وتطور صناعة الخزف (الفخار) وظهور الآلات الحجرية المصقولة بدلاً من المشظاة، وقد استمر هذا العصر مدة (300 سنة) للفترة (8000-5000ق.م) واذا كان العصر الحجري الحديث الباليولتيك أوربيا ، والميزوليت شامياً ، فأن النوليت رافديني شمالي والنيوليت هو العصر الحجري الحديث. ينظر: الماجدي، خزعل، أديان ومعتقدات ما قبل التاريخ ، (عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع ، 1997م)، ص27.
( ) الماجدي، المصدر نفسه، ص30.
( ) الفرج، الجديد في تاريخ دولة وحضارة سبأ وحمير، م1، ص25-28.
( ) يارند، جفري، المعتقدات الدينية لدى الشعوب، ترجمة: أمام عبدالفتاح أمام، سلسلة عالم المعرفة، الكويت، العدد (173) ، 1993م، ص48-49
( ) Hofiner, M, Die vorisla mischin Religionen Arabiens in Die Religion , Altsyniuns, Althar abiens and per mandaer, stattgart, 1970, p.291.
( ) الجرو، الفكر الديني عند قدماء اليمنيين ، ص135.
( ) Hofiner, Die vorisla mischin……., p.454.
( )ينظر : السقاف , تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 201
( ) ينظر: الجرو دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم , ص131ص 135 ؛ كذلك ينظر : الموسوي , الميثولوجيا والمعتقدات الدينية , ص 85 – 102
( ) نقلاً عن السقاف ، تتطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء ص202 .
( ) نقلا عن السقاف , تطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 205- 206
( ) الشيبة، تمهيد تاريخي، ص58.
( )Hofiner,Die Religion de Alts yriens, p.244.
( ) نقلاً عن السقاف ، تطور الحياة الفكرية .... ، ص206-207.
( ) ينظر: الموسوي , الميثولوجيا والمعتقدات الدينية , ص175 – 180
( ) يوكانان ، أر ، أيه ، الاله قوة وسلطة ، تر: شوقي جلال ، سلسلة عالم المعرفة ، الكويت ، العدد (59) ، 2000م ، ص 20 .
( ) كيلي ، ل.م . كوفانزون ، المادية التاريخية ، (بيروت : دار ابن خلدون ، 1978م) ، ص 104-105
( ) ينظر: السقاف , تطور الحياة الفكرية لليمنيين القدماء , ص 121- 122
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.