مقومات فكرة العدالة والتشريع في بلاد اليمن القديم

Authors

  • Hassan kahdim dakhel

Keywords:

مقومات, عدالة, تشريع

Abstract

The qiblah is the basis for your formation of the ancient Yemeni society  It is imperative for those who preceded, this system has maintained its durability until now that the special view of the religion is what madet the  people of genealogy and news worked to apply the word qiblah to the poor urban area - (and agriculture had an impact) on the stability of the tribal system of social characteristics With the old: the upper class (the kings) - and the lower class (the mawali (the slaves and the loyalists) - and the servants (who work in the land and sell and buy) custom has played an important role in establishing the legislative rules and the direction for progress in the ancient Yemen, there were the essences of carrying power Is sort of limited because of the king's dominance.

On the decisions of the tribal council

The Yemeni law guarantees who has rights. The law works against opposition: the right to life, the right to bodily integrity, the right to movement, the right of trade, the family rights and The ancient Yemeni laws dealt with the financial aspect in terms of expenditures and revenues, The Penal Code also deals with forms of deterrence against those who attack others, such as murder, crime, abortion, perjury, or penalties for money, such as theft and threats and the integrity of the trust, because there was no authority to hold them accountable, they often leave the matter to the victim to get justice by himself.

References

( ) محمود عبدالمجيد مغربين، الوجيز في تاريخ القوانين، بيروت 1979م، ص20.

( ) المصدر نفسه، ص31.

( )المصدر السابق نفسه ، ص82.

( )محمود عبدالمجيد مغربين، الوجيز في تاريخ القوانين، بيروت 1979م ، ص90.

( ) المصدر نفسه، ص195.

( )عامر سليمان، القانون في العراق القديم، العراق- الموصل، ص33.

( )عامر سليمان، القانون في العراق القديم، العراق- الموصل ، ص34.

( ) حسين الحاج حسن ، حضارة العرب في عصر الجاهلية ، المؤسسة العامة للدراسات والنشر ، بيروت،1989م، ص120.

( ) أبو اليزيد علي المتيت ، النظم السياسية والحريات العامة ، الاسكندرية، ص30.

( ) الاصفهاني ، الأغاني، الجزء التاسع، ص19.

( )شوقي ضيف، تاريخ الأدب العربي بالعصر الجاهلي، دار المعارف، مصر، ص282.

( )توفيق فرج ومحمد يحيى مطر؛ المدخل للعلوم القانونية الدار الجامعية، الإسكندرية، 1990م.

( )حسين الحاج حسن، حضارة العرب في عصر الجاهلية، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت، ص29.

( ) المصدر نفسه، ص84.

( ) فضل ابو غانم، البيئة القبلية في اليمن ، دار الحكمة اليمانية، 1991م، ص254.

( ) فضل على أبو غانم، البيئة القبلية في اليمن ، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص255.

( ) المراغة العصابة: يقصد بهم الهيئة القبلية التحكمية العليا، أي الأشخاص الذين يمثلون القضاء العرفي الأعلى وهو ما يشبه الاستئناف القضائي. يراجع الدكتور فضل علي أبو غانم، مصدر سابق، ص261.

( ) عامر سليمان ، القانون في العراق القديم، الموصل ، 1977م، ص129.

( ) ابو اليزيد علي ، النظم السياسية والحريات العامة، الإسكندرية، ص67.

( )جواد علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، بغداد ، 1950م، 27.

( ) ناجي معروف ،اصالة الحضارة العربية، ط2، بيروت ، 1975م، ص132.

( ) فضل علي أبو غانم، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م، ص153.

( ) حسين الحاج حسن، حضارة العرب في عصر الجاهلية ، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت ، 1989م، ص202.

( ) فضل علي أبو غانم، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص155.

( ) فضل علي أبو غانم، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص155.

( ) حسين الحاج حسن، حضارة العرب في عصر الجاهلية ، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت ، 1989م ، ص202.

( ) مصطفى أبو ضيف أحمد، دراسات في تاريخ العرب ، الاسكندرية، 1982م، ص26.

( ) ديتلف نيلس وآخرون ،تاريخ اليمن القديم، القاهرة، 1958م، ص138.

( ) المصدر نفسه، ص142.

( ) المصدر السابق نفسه ، ص144.

( ) فضل علي أبو غانم، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص155.

( ) رمسيس بهنام، الجريمة والمجرم والجزاء، الاسكندرية ، 1976م، ص26.

( ) رؤوف عبيد ، جرائم الاعتداء على الاشخاص والاموال ، القاهرة 1974م، ص9 وما بعدها.

( ) المصدر نفسه ، ص136.

( ) جواد علي ، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، ص366.

( ) فضل علي احمد ابو غانم ، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص285.

( ) المصدر نفسه ، ص287.

( ) المصدر السابق نفسه، ص292.

( ) فضل علي ابو غانم ، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص293.

( ) حسين الحاج حسن، حضارة العرب في عصر الجاهلية ، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت، 1989م ، ص70.

( ) جواد علي ، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام ، ص268.

( ) فضل علي احمد غانم ، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص144.

( ) فضل علي ابو غانم، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص157.

( ) د. بتلف نيلس واخرون، تاريخ اليمن القديم ، القاهره، 1958م، ص143.

( ) سورة النحل: ايه (58-59-66).

( ) اسعد زغلول عبد الحميد ، تاريخ العرب قبل الاسلام ، دار النهضة العربية ، بيروت، 1967م، ص117.

( ) حسين الحاج حسن ، حضارة العرب في عصر الجاهلية، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت، 1989م ، ص126.

( ) المصدر نفسه ، ص128.

( )حسين الحاج حسن ، حضارة العرب في عصر الجاهلية، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت، 1989م ، ص128.

( ) تفسير الطبري ، الجزء الرابع ، ص157.

( ) حسين الحاج حسن ، حضارة العرب في عصر الجاهلية، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت، 1989م ، ص129.

( ) اسعد زغلول عبد الحميد ، تاريخ العرب قبل الاسلام، دار النهضة العربية، بيروت، 1976م، ص117.

( ) حسين الحاج حسن ، حضارة العرب في عصر الجاهلية، المؤسسة العامة للدراسات والنشر، بيروت، 1989م ، ص81.

( ) احمد عبد الملك بن احمد بن قاسم ، قضاء المظالم في النظام الاسلامي وامكانية تطبيقه في الدولة الاسلامية المعاصرة، صنعاء، 1990م، ص112.

( ) فضل علي احمد ابو غانم، البيئة القبلية في اليمن، دار الحكمة اليمانية، 1991م ، ص265.

( ) احمد عبد الملك بن احمد بن قاسم، قضاء المظالم في النظام الاسلامي وامكانية تطبيقه في الدولة الاسلامية المعاصرة، صنعاء، 1990م ، ص226.

( ) جواد علي ، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، ص366.

Downloads

Published

2022-12-20

Issue

Section

historiography

How to Cite

مقومات فكرة العدالة والتشريع في بلاد اليمن القديم. (2022). Journal of Studies in History and Archeology, 83, 475-500. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/294