نماذج من الحليات العمارية في القصور الآشورية
Keywords:
حليات, قصور, نماذجAbstract
تميزت القصور في بلاد الرافدين عامة والآشورية خاصة ولاسيما في العصر الآشوري الحديث بفخامتها وسعتها واحتوائها على مرافق كثيرة وبروعة بنائها بالحلان والرخام (المرمر)، وقد تم الكشف عن بقايا العديد من القصور في آشور وكلخو(بوتسفيت، 1991 ، ص133) وخورسباد(باقر و سفر، 1966 ، ص35)، ونينوى(باقر و سفر، 1966، ص24)، إذ تميزت العمارة في العصر الآشوري الحديث بأنها أغنى مراحل التطور العماري الهندسي في بلاد الرافدين(سعيد، 1985، ص166)، ونتيجة لكثرة المخلفات العمارية ونشاط الملوك الآشوريين الواضح في مجال العمارة، ولاسيما ملوك السلالة السرجونية فقد كشف عن عدد من القصور الملكية في العواصم الآشورية الأربع والتي كانت جميعها تتميز بضخامتها وروعتها ودقة تخطيطها وترتيبها وزخرفتها(سليمان، 1993 ، ص340)، وتكاد تكون قصور الملوك الآشوريين جميعها متشابهة في تصميمها وزخرفتها(ميخائيل، 1967 ، ص208).
References
الأحمد، سامي سعيد. (1969)، "كتابة التأريخ عند الآشوريين"، سومر، م25، ج1.
الأحمد، سامي سعيد، (1979)، تاريخ فلسطين القديم، بغداد.
بارو، اندري ، (1980) بلاد آشور، ترجمة : عيسى سلمان وسليم طه التكريتي، بغداد.
بارو، اندري، (1980) ، بلاد آشور، ترجمة : عيسى سلمان، سليم طه التكريتي، بغداد.
باقر، طه ، و سفر، فؤاد، (1966)، المرشد إلى مواطن الآثار والحضارة – الرحلة الثالثة، بغداد.
بصمجي، فرج. (1952)، "النمرود"، سومر، مج8.
بوتسفيت، نيكولاس .(1991)، حضارة العراق وآثاره، ترجمة : سمير عبد الرحيم، بغداد.
الجادر، وليد، (1985)، حضارة العراق، الأزياء والاثاث، ج4، بغداد.
الجبوري، خالد علي خطاب،(2018)، جوانب من اعمال الملك سرجون الثاني في العواصم الآشورية، العراق.
الحديدي، خلف زيدان خلف سلطان، (2005)، عمارة القصر الملكي في العصر الآشوري الحديث، رسالة ماجستير، الموصل.
الحمداني، ياسر هاشم حسين علي،(2002)، وسائط النقل في العراق القديم، رسالة ماجستير، الموصل.
الخطابي، علي سالم عبد الله. (2011)، خصائص المعادن العمارية من عصر فجر السلالات الى نهاية العصر البابلي القديم، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الموصل، كلية الاداب، قسم الاثار.
الدوري، رياض عبد الحميد، (2001). آشور بانيبال (669-627ق.م)، سيرته ومنجزاته، بغداد.
سعيد، مؤيد. (1985)، "العمارة من عصر فجر السلالات إلى نهاية العصر البابلي الحديث"، حضارة العراق، ج3، بغداد.
سليمان، عامر. (1993)، العراق في التاريخ القديم، ج2 (موجز التاريخ الحضاري)، الموصل.
صالح، عبد العزيز، (1967)، الشرق الأدنى القديم (مصر والعراق)، ج1، القاهرة.
صالح، ياسمين ياسين ،(2006)، المشاهد النباتية في الفن العراقي القديم، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الموصل، كلية الاداب، قسم الاثار.
الطائي، علي جبار عزيز مجيد، (2011). تأثير الحروب الخارجية في الحياة الاقتصادية والاجتماعية في المملكة الآشورية الحديثة 911- 612 ق.م، رسالة ماجستير غير منشورة، واسط، 2011.
عبر، عادل نجم، (1991)، "فن العمارة"، موسوعة الموصل الحضارية، ج1، الموصل.
عكاشة، )ثروت، (بلا تاريخ)، الفن في العراق القديم، بيروت.
العلوجي، عبد الكريم. (2010) آشور بانيبال الفنان المحارب، القاهرة.
غافليكوفسكا، كريستينا، (1995) ، الفن في بلاد ما بين النهرين، ترجمة : كبرو كدو، دار الينابيع.
الفتلاوي، أحمد حبيب سنيد، (2006)، أسرحون 680-669ق.م، رسالة ماجستير، جامعة واسط، كلية التربية، تاريخ قديم.
محمد، صباح حميد يونس.(2003)، نينوى خلال عصر السلالة السرجونية، رسالة ماجستير، جامعة الموصل، كلية الآداب، قسم الآثار.
محمد، صباح حميد يونس.(2003)، نينوى خلال عصر السلالة السرجونية، رسالة ماجستير، جامعة الموصل، كلية الآداب، قسم الآثار.
محمد، قاسم.(1983)، سرجون الآشوري، رسالة ماجستير، بغداد.
مظلوم، طارق عبد الوهاب، (1991)، فن النحت، المدور، البارز، النحت على العاج، موسوعة الموصل الحضارية، مج1، الموصل.
مورتكات، انطوان، (1975)، الفن في العراق القديم، ترجمة : عيسى سليمان وسليم ط التكريتي، بغداد.
ميخائيل، نجيب.(1967)، مصر والشرق الأدنى القديم، العراق وفارس، ط2، القاهرة.
النجاري، غسان مردان حجي، (2003)، العناصر الزخرفية في الفن الآشوري الحديث، رسالة ماجستير، الموصل.
الهلالي، ليال خليل اسماعيل، (2008)، الحلي على مشاهد النحت الآشوري، رسالة ماجستير غير منشورة، الموصل.
ثانيا: المصادر الاجنبية
Albanba, P,(1974), Drapebines In, as hurbanipals Garben, bulletin of the American fthools of oriental research, no: 215.
Botta, P. E.(1972). Monument De ninive vol. 4, Biblco verlay osnabvuch.
Eleanor, G. L.(1995). Sargonid Sculpture and The Late Assyrian Gubit, Iraq, Vol. 34.
Larsen, M.T.. Excavations In an antiqeland, 1840-1860, London.
Lloyd, S.(1955). Building in Brick and Stone, vol.1, Oxford.
Mallowan, M.(1966). Nimrud and its Remains vol. 1, London.
Oates, D.(1962). "The Excavation at Nimrud (kalhu), 1961", Vol. 24, No.1.
Parpola, F.(1987). The correspondence of sargon II, part1. Letter fron Assyria and the west, (Helsinki), Ssa, vol. no:101.
Pope, A.U.(1967). A Survey of Persian Art- from Prehistoric to the Present, vol.2, Oxford.
Rander, K.(2011). "The Assur –Nineveh –Arbela triangle, central Assyria in the Neo-Assyrian Period", between the cultures the central Tigris region from the 3rd to the 1st millennium B. C. A. P. miglkus, and Muhl's , Berlin.
Rassam. H. A, (1897).Ashur and The Land of Nimrod, New York.
Reade J. E.(1983). Assyrian Sculpture, Brithish Museum, London, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.