جذور التربية والتعليم في الصين حتى عام 1911م
Keywords:
Confucius, Education, China, Village schools, ExamsAbstract
Education in China supported the pillars of the empire for centuries, as reflected in the assignment of government jobs to students who passed the unified examinations, to be among the competent employees who managed the joints of the empire. Education was, throughout the ages, one of the main drivers of events in China, and in all the eras of the dynasties that ruled China. The developments that occurred during the late last century of the study period also affected the field of education, making China keep pace with the development in education similar to Western education
References
أولاً: الرسائل والاطاريح الجامعية:
1. صفاء كريم شكر العزاوي, السياسة الامريكية تجاه الصين 1895-1931: دراسة تاريخية, اطروحة دكتوراه, غير منشورة, المعهد العالي للدراسات السياسية والدولية, بغداد, 2005.
2. نادية كاظم محمد العبودي, تطور الاوضاع السياسية الداخلية في الصين 1850-1911, اطروحة دكتوراه, غير منشورة, كلية التربية- ابن رشد, جامعة بغداد, 2006.
ثانياً: الكتب باللغة الانكليزية:
1. Elizabeth Pollard, Worlds Together Worlds Apart, Norton & Company Inc., New York, 2015.
2. Michael Sullivan, The Birth of Landscape Painting in China University of California Press, 1962.
3. Micheal Dillon, Dictionary of Chines history, Fran: Cass and Company limited, great Bretain, 1979.
4. Teresa Ying Mulan, Confessions of a Chinese Heroine, Lehigh University Press, University Press Copublishing Division, 2021.
ثالثاً: الكتب العربية والمعربة:
1. أتربي ابو العز وعبد العزيز حمد, نبذة عن الصين, مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة, القاهرة, 2015.
2. افتخار عبد الحكيم رجب العكيدي واسماء مجيد محمود فرج الفهداوي, الاديان والمعتقدات في الصين, مجلة الدراسات التاريخية والحضارية, مجلد (13)، حزيران 2012.
3. تطور التربية في الصين 1984-1986, ترجمة: مكتب التربية العربي لدول الخليج, الرياض, 1987.
4. خالد عبد نمال حوران الدليمي, ثيودور روزفلت وسياسة الولايات المتحدة الامريكية الخارجية (1901 - 1909), دار غيداء للنشر والتوزيع, بغداد, 2014.
5. خه جاو وو وآخرون, تاريخ تطور الفكر الصيني, ترجمة: عبد العزيز حمدي عبد العزيز, القاهرة, 2004.
6. سلسلة كتب سور الصين العظيم: تاريخ الصين, ج1, مجلة "بناء الصين", بكين, 1986.
7. شريف سامي, مختصر حضارات العالم, دار دون للنشر والتوزيع, عمان, 2020.
8. عفاف مسعد العبد, دراسات في تاريخ الشرق الاقصى, الاسكندرية, د.ت.
9. عباس محمود العقاد, سن ياتسن أبو الصين, مؤسسة هنداوي, القاهرة, 2014.
10. غانم علوان جواد الجميلي, جذور نهضة اليابان, العبيكان للنشر, الرياض, 2014.
11. دانيال كيه جاردنز, الكونفوشيوسية: مقدمة قصيرة جداً, ترجمة: اسماء الطيفي, مؤسسة هنداوي, القاهرة, 2024.
12. فوزي درويش, الشرق الاقصى: الصين واليابان 1853-1972, ط3, طنطا, 1997.
13. مايكل ديلون, مختصر تاريخ الصين, ترجمة: نانسي محمد, العربي للنشر والتوزيع, القاهرة, 2018.
14. محمد علي القوزي و حسان حلاق, تاريخ الشرق الاقصى الحديث والمعاصر, بيروت, 2001.
15. محمود ابو الفيض المنوفي, الدين والفلسفة والعلم: تطور الديانات منذُ أقدم عصورها الى الآن مع الشرح والتحقيق, ط2, مؤسسة وكالة الصحافة العربية, القاهرة, 2020.
16. المعجم الثقافي الصيني, تر: امير عبد الرحمن الهلف وآخرون, العربي للنشر والتوزيع, القاهرة, 2022.
17. منير البعلبكي, المورد الحديث: قاموس انكليزي- عربي, دار العلم للملايين, بيروت, 2008.
18. ميلاد المقرحي, تاريخ آسيا الحديث والمعاصر: الصين اليابان كوريا, ط1, بنغازي, 1997.
19. نوري عبد الحميد العاني, تاريخ الصين الحديث 1516-1911, بغداد, 2003.
20. هالة ابو الفتوح احمد, فلسفة الاخلاق والسياسة: المدينة الفاضلة عند كونفوشيوس, القاهرة, 2000.
21. هيلدا هوخام, تاريخ الصين منذ ما قبل التاريخ حتى القرن العشرين, ترجمة: اشرف محمد كيلاني, القاهرة, 2002.
22. وضاح طاووش, علاج الالام والامراض باستخدام الابر الصينية, دار الكتب العلمية, بيروت, 1971.
23. ول وايرل ديورانت, قصة الحضارة: الشرق الاقصى (الصين), مجلد (1), ترجمة: محمد بدران, بيروت- تونس, د.ت, ج4.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.