سجال النخبة العراقية حول مخرجات لجنة مونرو

Authors

  • Mohammad Abdulwahab Hussein جامعة بغداد- كلية الآداب- قسم التاريخ
  • wasan saeed Abood جامعة بغداد- كلية الآداب- قسم التاريخ

Keywords:

ساطع الحصري, لجنة مونرو, التعليم في العراق, المؤتمر التربوي الاول

Abstract

The Iraqi royal government decided to bring in a group of educational specialists to develop an educational plan for the Ministry of Education to operate accordingly, those discussions began in the Parliament in 1930, and the Iraqi government's decision was then approved by King Faisal I, the Prime Minister, and the Director of Education.

Paul Monroe, the director of the International Institute at Columbia University's School of Education, was selected to chair the committee, after several correspondences, Monroe agreed to the Iraqi government's request, as a result, the committee visited various areas of Iraq and, after its visit, presented several educational reforms and proposals.

The Monroe Commission report sparked various reactions from intellectuals and politicians, the initial responses came from the then Director General of Knowledge, Sati' al-Husri, criticism was published in the newspapers, this was followed by reactions from Iraqi intellectuals and politicians who were knowledgeable about the state of education at that time, in addition to Arab and international reactions, these intellectuals not only shed light on the Monroe Commission report, but also criticized Director General of Knowledge to get the most out of it

References

اولاً. محاضر المجلس النيابي

1. محاضر محاضر مجلس النواب، الدورة الانتخابية الثالثة، الاجتماع الاعتيادي سنة 1931، الجلسة السابعة والثلاثون، الاحد 27 آذار، 1932.

2. محاضر مجلس النواب، الدورة الانتخابية الرابعة، الاجتماع غير الاعتيادي لسنة 1933، الجلسة السابعة والعشرون، الخميس 8 حزيران.

3. محاضر مجلس النواب، الدورة الانتخابية السادسة، الاجتماع الاعتيادي سنة 1935، الجلسة الحادية والعشرون، الخميس 16 كانون الثاني 1936.

ثانياً. المصادر العربية والمعربة

1. أ. ادوبواهن، تاريخ افريقيا العام افريقيا في ظل السيطرة الاستعمارية 1880- 1935، المجلد السابع، (بيروت: المطبعة الكاثوليكية، 1990).

2. احمد الباز، تشكيل العلاقات الخليجية الاوربية من السياسة الى الامن، (القاهرة: العربي للنشر والتوزيع، 2024).

3. احمد حسين اللقاني، تطوير مناهج التعليم، ط1، (القاهرة: عالم الكتب، 1995).

4. امين الريحاني، قلب العراق، (بيروت: مطبعة صادر، 1935).

5. امين الريحاني: سيرة موجزة من مجموعة امين الريحاني المؤلفة العربية الكاملة، المجلد1، (بيروت: مكتبة لبنان، 2016).

6. ساطع الحصري، نقد تقرير لجنة مونرو، (بغداد: مطبعة النجاح، 1932).

7. سليمان ابراهيم العسكري وآخرون، مستقبليات تربوية، (الكويت: المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج، 2019).

8. عاطف عبدالله المكاوي، القيادة الادارية، ط1، (القاهرة: مؤسسة طيبة للشر والتوزيع، 2013).

9. عبد الرزاق الحسني، تاريخ الوزارات العراقية، ط2، (صيدا: مطبعة العرفان، 1953).

10. عبد الرزاق الهلالي، تاريخ التعليم في العراق في عهد الانتداب البريطاني 1921-1932، ط1، (بيروت: دار الرافدين، 2017)

11. عبد الكريم الرحيوي، مرافئ الخطاب فصول في جماليات التراث العربي وتلقيه، ط1، (عمان: دار الخليج للنشر والتوزيع، 2022).

12. عبدالله البزاز، تقييم التفتيش الابتدائي في العراق، (بغداد: مطبعة الارشاد، 1967).

13. فيان حسين احمد، حرية الصحافة في العراق 1921- 1922دراسة تاريخية، (دمشق: دار المناهل للطباعة والنشر والتوزيع، 2016).

14. مشتاق طالب مطشر علي، التعاون العراقي الامريكي في ضوء محاضر مجلس النواب العراقي 1935- 1958، رسالة ماجستير، كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة ديالى، 2023.

15. مير صبري، اعلام الادب في العراق الحديث، (لندن: دار الحكمة، 1994).

16. نورة بنت سعد بن سلطان القحطاني، الاصول الفلسفية وتطبيقاتها التربوية، (الرياض: مكتبة العبيكان، 2018).

ثالثاً. الرسائل والاطاريح العربية

1. اسماء فريحة، سياسات الاحلاف العسكرية بعد الحرب العالمية الثانية حلف بغداد 1955 أنموذجا، رسالة ماجستير، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد بوضياف، المسيلة، (2017- 2018).

2. حيدر غانم عبد الحسن، موقف المجلس النيابي من حركة التعليم في العراق، 1925- 1939، دراسة تاريخية، رسالة ماجستير، كلية الآداب، جامعة الكوفة، 2011.

3. عتيقة دومة وزرقاوي حليمة، عصبة الامم المتحدة والاستعمار، رسالة الماجستير، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، جامعة الجيلالي، بو نعامة خميس مليانة، (2016- 2017).

4. منار عبد المجيد عبد الكريم، الجامعة الامريكية في بيروت وأثرها على الفكر السياسي في العراق الملكي، اطروحة دكتوراه، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، 2014.

رابعاً. المجلات والدوريات العربية

1. ابراهيم العلاف، لجنة مونرو والتعليم في العراق، مجلة التربية والعلم، العدد (4)، 1981.

2. عبدالله زاهيم الرشدان، الفكر التربوي عند ساطع الحصري تحليله ونقده، مجلة المنارة للبحوث والدراسات، المجلد التاسع، العدد (1)، 2003، ص20.

خامساً. المجلات والدوريات الاجنبية

1. Barry Croom, Agriculture education at the Tuskegee normal and industrial school, Journal of acricukture education, Vol. 48, No. 2, university of Florida, 2007.

2. Sara Pursely, Familiar future time selfhood sovereignty in Iraq, the Arab studies Journal, Vol.27, No.1, starford university press, 2019.

سادساً. الصحف والجرائد العربية

1. جريدة العالم العربي.

2. جريدة الاخاء الوطني.

3. جريدة العراق.

4. جريدة صدى العهد.

Downloads

Published

2025-03-25

Issue

Section

historiography

How to Cite

سجال النخبة العراقية حول مخرجات لجنة مونرو. (2025). Journal of Studies in History and Archeology, 95, 405-430. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/1158

Similar Articles

1-10 of 556

You may also start an advanced similarity search for this article.