سجال النخبة العراقية حول مخرجات لجنة مونرو
Keywords:
ساطع الحصري, لجنة مونرو, التعليم في العراق, المؤتمر التربوي الاولAbstract
The Iraqi royal government decided to bring in a group of educational specialists to develop an educational plan for the Ministry of Education to operate accordingly, those discussions began in the Parliament in 1930, and the Iraqi government's decision was then approved by King Faisal I, the Prime Minister, and the Director of Education.
Paul Monroe, the director of the International Institute at Columbia University's School of Education, was selected to chair the committee, after several correspondences, Monroe agreed to the Iraqi government's request, as a result, the committee visited various areas of Iraq and, after its visit, presented several educational reforms and proposals.
The Monroe Commission report sparked various reactions from intellectuals and politicians, the initial responses came from the then Director General of Knowledge, Sati' al-Husri, criticism was published in the newspapers, this was followed by reactions from Iraqi intellectuals and politicians who were knowledgeable about the state of education at that time, in addition to Arab and international reactions, these intellectuals not only shed light on the Monroe Commission report, but also criticized Director General of Knowledge to get the most out of it
References
اولاً. محاضر المجلس النيابي
1. محاضر محاضر مجلس النواب، الدورة الانتخابية الثالثة، الاجتماع الاعتيادي سنة 1931، الجلسة السابعة والثلاثون، الاحد 27 آذار، 1932.
2. محاضر مجلس النواب، الدورة الانتخابية الرابعة، الاجتماع غير الاعتيادي لسنة 1933، الجلسة السابعة والعشرون، الخميس 8 حزيران.
3. محاضر مجلس النواب، الدورة الانتخابية السادسة، الاجتماع الاعتيادي سنة 1935، الجلسة الحادية والعشرون، الخميس 16 كانون الثاني 1936.
ثانياً. المصادر العربية والمعربة
1. أ. ادوبواهن، تاريخ افريقيا العام افريقيا في ظل السيطرة الاستعمارية 1880- 1935، المجلد السابع، (بيروت: المطبعة الكاثوليكية، 1990).
2. احمد الباز، تشكيل العلاقات الخليجية الاوربية من السياسة الى الامن، (القاهرة: العربي للنشر والتوزيع، 2024).
3. احمد حسين اللقاني، تطوير مناهج التعليم، ط1، (القاهرة: عالم الكتب، 1995).
4. امين الريحاني، قلب العراق، (بيروت: مطبعة صادر، 1935).
5. امين الريحاني: سيرة موجزة من مجموعة امين الريحاني المؤلفة العربية الكاملة، المجلد1، (بيروت: مكتبة لبنان، 2016).
6. ساطع الحصري، نقد تقرير لجنة مونرو، (بغداد: مطبعة النجاح، 1932).
7. سليمان ابراهيم العسكري وآخرون، مستقبليات تربوية، (الكويت: المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج، 2019).
8. عاطف عبدالله المكاوي، القيادة الادارية، ط1، (القاهرة: مؤسسة طيبة للشر والتوزيع، 2013).
9. عبد الرزاق الحسني، تاريخ الوزارات العراقية، ط2، (صيدا: مطبعة العرفان، 1953).
10. عبد الرزاق الهلالي، تاريخ التعليم في العراق في عهد الانتداب البريطاني 1921-1932، ط1، (بيروت: دار الرافدين، 2017)
11. عبد الكريم الرحيوي، مرافئ الخطاب فصول في جماليات التراث العربي وتلقيه، ط1، (عمان: دار الخليج للنشر والتوزيع، 2022).
12. عبدالله البزاز، تقييم التفتيش الابتدائي في العراق، (بغداد: مطبعة الارشاد، 1967).
13. فيان حسين احمد، حرية الصحافة في العراق 1921- 1922دراسة تاريخية، (دمشق: دار المناهل للطباعة والنشر والتوزيع، 2016).
14. مشتاق طالب مطشر علي، التعاون العراقي الامريكي في ضوء محاضر مجلس النواب العراقي 1935- 1958، رسالة ماجستير، كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة ديالى، 2023.
15. مير صبري، اعلام الادب في العراق الحديث، (لندن: دار الحكمة، 1994).
16. نورة بنت سعد بن سلطان القحطاني، الاصول الفلسفية وتطبيقاتها التربوية، (الرياض: مكتبة العبيكان، 2018).
ثالثاً. الرسائل والاطاريح العربية
1. اسماء فريحة، سياسات الاحلاف العسكرية بعد الحرب العالمية الثانية حلف بغداد 1955 أنموذجا، رسالة ماجستير، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد بوضياف، المسيلة، (2017- 2018).
2. حيدر غانم عبد الحسن، موقف المجلس النيابي من حركة التعليم في العراق، 1925- 1939، دراسة تاريخية، رسالة ماجستير، كلية الآداب، جامعة الكوفة، 2011.
3. عتيقة دومة وزرقاوي حليمة، عصبة الامم المتحدة والاستعمار، رسالة الماجستير، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، جامعة الجيلالي، بو نعامة خميس مليانة، (2016- 2017).
4. منار عبد المجيد عبد الكريم، الجامعة الامريكية في بيروت وأثرها على الفكر السياسي في العراق الملكي، اطروحة دكتوراه، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، 2014.
رابعاً. المجلات والدوريات العربية
1. ابراهيم العلاف، لجنة مونرو والتعليم في العراق، مجلة التربية والعلم، العدد (4)، 1981.
2. عبدالله زاهيم الرشدان، الفكر التربوي عند ساطع الحصري تحليله ونقده، مجلة المنارة للبحوث والدراسات، المجلد التاسع، العدد (1)، 2003، ص20.
خامساً. المجلات والدوريات الاجنبية
1. Barry Croom, Agriculture education at the Tuskegee normal and industrial school, Journal of acricukture education, Vol. 48, No. 2, university of Florida, 2007.
2. Sara Pursely, Familiar future time selfhood sovereignty in Iraq, the Arab studies Journal, Vol.27, No.1, starford university press, 2019.
سادساً. الصحف والجرائد العربية
1. جريدة العالم العربي.
2. جريدة الاخاء الوطني.
3. جريدة العراق.
4. جريدة صدى العهد.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.