التأثيرات الهللنستية في الفنون الحضرية
Keywords:
الاكانثوس،الزخرفة،النحت،الازياء،الموسيقى،الفنونAbstract
الفن احد اهم الخصائص المعمارية في مدينة الحضر اذ يعبر عن الهوية الثقافية والتاريخية للمدينة ويدخل ضمن مفهومه النحت، وسك العملة، والموسيقى، والزخرفة، التي تمثل بدورها عنصر فريد من عناصر دقيقة مثل الاكانثوس، واللسبيان، والمسبحة، والزهرة الحيوانية، والوجوه والاشكال الادمية، والاوراق الرباعية، والسداسية، والزخرفة المسننة والبيضة، والسهم ،والعنب، والحبل، وقبل الحديث عن تفاصيل هذه الزخارف لابد من معرفة ماهية اشكالها فمنها ما تكون بصوره هندسية اما ان تكون واضحة وبسيطة كالشريط، او تكون معقدة كالتقويرة، او ربع بيضوي ،وقد توجد هذه الزخارف بشكل مركب، او معكوس، او على شكل وردة، عرفت باسم الاكانثوس وهذه الأخيرة من الزخارف الهندسية الجميلة التي عاشقها الفنان الحضري وتفنن بها وتسمى بالاقنثة او زهرة الصباح عند اليونان.
References
( ) الشمس ، الحضر العاصمة العربية، ص353.
( ) الشمس ، المصدر نفسه ، ص354. ينظر، ملحق رقم (11).
( ) Mariana Ribeiro Maraues, Acanthus Mollis como Fonte de compostos biologica mente ativos disserta cao I ciclo de estudos covilha-Universidade DA BEIRa interior ciencias outubro de 2016 p.p. 13-14.
( ) Kit Tan and Mariapanitsa and Giannis kofinas, The genus acanthus (Acanthaceae in Greece University of Copenhagen, 2023, p.90.
( ) Mariana Ribeiro Maraues, Acanthus Mollis com fonte de compostos biologica mente ativos disserta c ao 2 ciclo ciencias ,pp.13-14.
( ) الشمس ، الحضر العاصمة العربية، ص354.
( ) Kit Tan and others, The genus acanthus, p.90.
( ) سفر ومصطفى ، الحضر مدينة الشمس ، ص171، ص354.
( ) Kit Tan an others , The genus acanthus , p.90.
( ) https،//www.inzpcn.org.nz/flora/spcies/acanthus. Mollis/
( ) غزوان ، معتز عناد ، الدلالات الفكرية والرمزية للفن الاسلامي في التصميم المعاصر، مجلة كلية الاداب، العدد101، قسم التصميم الطباعي، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، د.ت، ص523-524.
( ) النجفي ، حازم ، الاحتفال بتكريم الآلهة اللات مشهد موسيقي من الحضر، مجلة سومر، مج37، 1981م، ص131.
( ) Encyclpedia of World Art. Vol XIII . Mc. Graw Hill book co. Inc. London 1967, p.965.
( ) Thames and Hunson, Dictionary of Art and Artists, London , 1965, p.184.
( ) برنارد ، مايرز ، الفنون التشكيلية وكيف نتذوقها، ترجمة، سعد المنصوري واخرون، مكتبة النهضة المصرية، (القاهرة، 1966م) ، ص120.
( ) سلطان ، زينة خليل ، النحت في مدينة الحضر في ضوء ا لدلالات التعبيرية، دراسة اثارية فنية، العدد الرابع والثلاثون، شعبان 1437هـ- 2016م، ص17.
( ) الفتيان ، احمد مالك ، نماذج من الدمى المكتشفة في تل اسود، العد35، مجلة كلية الاداب، جامعة بغداد، 1988م، ص1.
( ) Wathiq Al-Salihi., Palmyrene Sculptures found at Hatra vol. 49, Journal Article, Iraq, 1987, p.2.
( ) النجفي ، الاحتفال بتكريم الآلهة اللات مشهد موسيقي من الحضر، ج1-2، مج34، ص131-142.
( ) Leonardo Gregoratti, Hatra politics culture and Religion Between Parthia and Rome Stuttgart 2013, p.54.
( ) سفر ومصطفى ، الحضر مدينة الشمس ، ص51.
( ) Wathiq. Al-Salihi, palmyrene sculptures found at Hatra p.3; John J. Slocum , Another look at the coins of Hatra , American Numismatic society , vol.22, 1977, p.37.
( ) سلطان ، النحت في مدينة الحضر في ضوء الدلالات التعبيرية، ص21-22.
( ) سفر ومصطفى ، الحضر مدينة الشمس ، ص52.
( ) سفر ومصطفى ، المصدر نفسه، ص28.
( ) سفر ومصطفى ، الحضر مدينة الشمس ، ص27؛ سلطان، النحت في مدينة الحضر في ضوء الدلالات التعبيرية، ص27.
( ) Wathiq Al-Salihi, palmyrene sculptures Found at Hatra , p.36;
الشمس ، الحضر العاصمة العربية، ص112.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.