The Role of Ottoman Schools in the Development of Arab Cultural Arts (The "Thuluth" Calligraphy as a Case Study)
Keywords:
Ottoman School, Cultural Arts, Tughra calligraphyAbstract
This research came to shed light on a very important topic, which is the role of the Ottoman school in the development of Arab Cultural Arts (Tughra calligraphy as a model), by addressing Arabic calligraphy in the Ottoman school, the nature of the Tughra calligraphy, and Tughra on Ottoman coins and the stages of its development. The research has concluded a number of results, the most important of which is that the Ottoman school was able to be represented by new elements that create the distinctive features and characteristics of expression. Thanks to the standards set for the geometry of the letters and the virtuous proportions, which achieved accuracy and balance in the measurement of each letter, in addition to the proportionality between the line, point and circle. Arabic calligraphy has also acquired the aesthetic characteristic and has increased in the degrees of its artistic creativity and has become an art that has almost eighty styles and methods. The Ottomans also looked at crafts with reverence and reverence. Tughra is a unique image of the luxurious and extremely beautiful official signature of the Sultans of the Ottoman Empire, and it is also considered the finest achievement of the Ottoman School of art in the development of Arabic calligraphy arts, which is one of the Arab Cultural Arts, and it is one of the decorative images of Arabic calligraphy, which the Ottoman calligrapher sought to perfect.
References
ابراهيم احمد عبد الفتاح، القاموس القويم للقرآن الكريم، الهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية بالقاهرة، 1983، ج1.
احمد السعيد سليمان، تأصيل ما ورد في تاريخ الجبرتي من الدخيلن دار المعارف ،1979.
احمد سليمان، تأصيل ما ورد في تاريخ الجبرتي من الدخيل، دار المعارف، 1979.
ادهام محمد حنش، كتابة المصحف الشريف عند الخطاطين العثمانيين: دراسة تاريخية- فنية، مجلة البحوث والدراسات القرآنية، العدد السابع، السنة الرابعة، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، 2013.
ادهام محمد، الخط العربي في الوثائق العثمانية، عمان، 1998.
أدهم محمد حنش، المدرسة العثمانية لفن الخط العربي، مكتبة إلامام البخاري، القاهرة، 2016.
اسماعيل حقي، يازي أوكره تمه نك يولي، مجلة "تدريسات ابتدائية مجموعة سي" إستانبول "رئيس التحرير ساطع الحصري، السنة الأولى 1326 رومي 1328هـ 1910م (العدد) 5.
أقطاي أصلان آبا، قانون الترك وعمائرهم، ترجمة: أحمد عيشى، إستانبول، 1987.
أكمل الدين إحسان اوغلى، الدولة العثمانية تاريخ وحضارة، مركز الأبحاث للتاريخ والفنون والثقافة الإسلامية، ترجمة: صالح سعداوي، إستانبول، 1999.
أكمل الدين احسان أوغلى، الدوللة العثمانيلة تاريخ وحضارة، ترجمه للعربية: صالح أسعد، استنبول، 1999.
الجبرتي، (عبد الرحمن بن حسن ت: 1237هـ) عجائب الآثار في التراجم والأخبار، اجزاء، تحقيق: عبد الرحيم عبد الرحمن عبد الرحيم، مطبعة دار الكتب المصرية، القاهرة، 1998.
جمال الدين ابو الفضل محمد بن مكرم بن علي ابن منظور، ت: 711هـ/1311م، لسان العرب، تحقيق: علي عبد الله الكبير، مج2، دار المعارف، القاهرة، دون تاريخ.
حسن عبد الرحيم عليوة، الكتابات الأثرية العربية دراسة في الشكل والمضمون، ط2، القاهرة، 1998.
حمود محمد الشافعى دور المدرسة العثمانية فى إثراء الخط العربي والمحافظة علي، ملتقى القاهرة الدولي، https://www.cdf.gov.eg/khate/?q=ar/node/1933
خير الدين الزركبي، الاعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربين والمستشرقين، دار العلم للملايين، بيروت، 2002، ج2.
رأفت النبراوي، الخط العربي على النقود الإسلامية، مجلة كلية الآثار، جاعة القاهرة، العدد الثامن، مبطعة جامعة القاهرة، 2000.
روحي البعلبكي، قاموس المورد، قاموس عربي-انجليزي، ط7، دار العلم للملايين، بيروت، 1995.
زامباور، معجم الأنساب والأسرات الحاكمة فى التاريخ الإسلامى، ترجمة زكي حسن، دار الرائد العربي، بيروت، 1980.
الصفصافي أحمد المرسي، الوثائق العثمانية (الدبلوماتيك)، القاهرة، 2004.
عباس العزاني، الخط العربي في تركيا، مجلة سومر، مج32، الجزء الأول والثاني، مديرية الآثار العامة، بغداد، 1876.
عبد الرحيم بن عبد الرحمن بن احمد بن حسن بن داود بن سالم أبو الفتح بدر الدين العباس، ت: 963هـ/1556م، منح رب البرية في فتح رودس الأبية، حوليات كلية الآداب، جامعة الكويت، 1998.
عبد العزيز مرزوق، الفنون الزخرفية في العصر العثمان، القاهرة، 1973.
عبد الفتاح عبادة، انتشار الخط العربي في العالم الشرقي والعالم الغربي، ط2، مكتبة الكليات الأزهرية، القاهرة،2017.
عبد الفتاح مصطفى غنيمي، صناعة الكتاب المخطوط عند المسملين، دار الفنون العلمية، الإسكندرية، ج1، 1994.
عبده ابراهيم محمد اباظة، الطغراء على النقود العثمانية، المؤتمر الخامس عشر للاتحاد العام للآثاريين العرب المنعقد في جامعة الملك محمد الأول، في جدة، في الفترة من 13-15 اكتوبر/ 2012، ج2، 2012.
عبده ابراهيم محمد أباظة، النقود المتداولة في مصر في عصر محمد علي باشا (1220-1264هـ/1805-1848م) رسالة ماجستير، كلية الآثار، جامعة القاهرة، القاهرة، 1999.
عزمي سلام، مدخل إلى الميتافيزيقيا، مكتبة سعيد رأفت، القاهرة، 1977.
علا الدين بدوني الخضري، المدفع في العصر الثعماني في ضوء مجموعات المتحف وتصاوير المخطوطات العثمانية منذ الفتح العثماني وحتى نهاية القرن التاس عشر الميلادي، رسالة ماجستير، جامعة جنوب الوادي، لسودان، 2007.
علاء الدين بدوي، المدفع في العصر العثماني في ضوء مجموعات المتحف وتصاوير المخطوطات العثمانية منذ الفتح العثماني وحتى نهاية القرن التاسع عشر ا لميلادي، رسالة ماجستير، جامعة جنوب الوادي، السودان، 2007.
قتيبة الشهابى، معجم ألقاب أرباب السلطان فى الدول الإسلامية من العصر الراشدي حتلى . بدايات القرن العشرين، دمشق، 1995.
كامل البابا، روح الخط، دار العلم للملايين، بيروت، ط3، 1994.
محمد أحمد دهمان، معجم الألفاظ التاريخية في العصر المملوكي، دار الفكر المعاصر، بيروت، 1990.
محمد باقر الحسيني، الخط أسلوبه وأنواعه وميزاته على النقود الإسلامية في العهد السلجوقي، مجلة سومر، مج24، الجزء الأول والثاني، مديرية الآثار العامة، بغداد 1968.
محمد علي حامد بيومي، الطغراء العثمانية، رسالة ماجستير، جامعة القاهرة، قسم الآثار الإسلامية، 1985.
محمد علي حامد بيومي، الطغراء العثمانية، رسالة ماجستير في الآثار الإسلامية، جامعة القاهرة، القاهرة، 1985.
محمد فريد أبو حديد، تاريخ الدولة العلية العثمانية، تحقيق إحسان حقي دار النفائس، بيروت، 1981، ص153..
معمر أولكر، فن الخط التركي بين الماضي والحاضر، شركة دوغوش للتجارة والطباعة المحدودة، أنقرة، 1987.
هشام إبراهيم عز الدين محمد، أثر أُسلوب الخطاط ياقوت المستعصمي على أعمال خطاطي الدولة العثمانية، مجلة العلوم الاسلامية والاقتصادية، العدد 1، المجلد 14.
وليد سيد حسنين، فن الخط العربي المدرسة العثمانية، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2015.
يحيى وهيب الجبوري، الخط والكتابة في الحضارة العربية، دار الغرب الإسلامي، بيروت، 1994.
يوسف ذنون، تيسير تعلم الخط العربي في الأقطار العربية منذ اواخر العهد العثماني وحتى الوقت الحاضر، بحث في ندوة الفنون الِإسلامية، المبادئ والأشكال والمضامين المشتركة، مركز الأبحاث للتاريخ والفنون والثقافة الإسلامية، دار الفكر، دمشق، 1998.
المراجع الأجنبية
Album: Auction No. 9: Rare Coins, Ancient Dynasties, China, India, Europe, Americas / Australia Coins, Islamic & Pacific, California 2012, No.147.
Album: Auction No. 9: Rare Coins, Santa Rosa, USA , December 11th, 2010, No.147.
Album Stephen: Auction 9: Rare Coins, Santa Rosa, USA, December 11th, 2010, No.93.
Gerard Clauson: An Etymological Dictionary of pre-Thirteenth- century Turkish, Oxford, The Clarendon Press, 1972.
Ibrahim Artuk, Istanbul Arkeoloji Muzelere Teshirdeki Islami Sikkeler Katalogu , Cilt Istanbul 1970 , No. 1387.
Michael Mitchiner, The World of Islam. Oriental Coins and Their Values, London 1977, P.205, No.1241.
References List:
Arabic References:
Ibrahim Ahmed Abdul Fattah, The Comprehensive Dictionary of the Holy Quran, General Authority for Amiri Printing in Cairo, 1983, Vol. 1.
Ahmed Al-Saeed Sulaiman, The Foundations of What is Mentioned in the History of Jabarti by Al-Dakhil, Dar Al-Ma'arif, 1979.
Ahmed Sulaiman, The Foundations of What is Mentioned in the History of Jabarti by Al-Dakhil, Dar Al-Ma'arif, 1979.
Adham Mohammed Hanash, Writing the Noble Quran Among the Ottoman Calligraphers: A Historical-Artistic Study, Journal of Quranic Research and Studies, Issue Seven, Fourth Year, International Islamic Sciences University, 2013.
Adham Mohammed, Arabic Calligraphy in Ottoman Documents, Amman, 1998.
Adham Mohammed Hanash, The Ottoman School of Arabic Calligraphy, Imam Al-Bukhari Library, Cairo, 2016.
Ismail Haqqi, Yazı Okreh Tama Nak Yoli, Journal "Elementary Teaching Group C" Istanbul "Editor-in-Chief Satı Al-Hussari, First Year 1326 Rome 1328 AH 1910 AD (Issue) 5.
Aktai Aslan Aba, Turkish Law and Their Monuments, Translation: Ahmed Aishi, Istanbul, 1987.
Akmel al-Din Ehsan Oghlu, The Ottoman State: History and Civilization, Research Center for Islamic History, Arts, and Culture, Translation: Saleh Saadawi, Istanbul, 1999.
Akmel al-Din Ehsan Oghlu, The Ottoman State: History and Civilization, Translated into Arabic by Saleh Asaad, Istanbul, 1999.
Al-Jabarti, (Abd al-Rahman ibn Hasan d. 1237 AH) Wonders of Monuments in Biographies and News, Parts, Edited by Abdul Rahim Abdul Rahman Abdul Rahim, Dar Al-Kutub Al-Masriyah Printing Press, Cairo, 1998.
Jamal al-Din Abu al-Fadl Muhammad ibn Makram ibn Ali ibn Manzur, d. 711 AH/1311 AD, Lisan al-Arab, Edited by Ali Abdullah Al-Kabeer, Vol. 2, Dar Al-Ma'arif, Cairo, Undated.
Hassan Abdul Rahim Aliwa, Arabic Archaeological Writings: A Study in Form and Content, Second Edition, Cairo, 1998.
Hamoud Mohammed Al-Shafai, The Role of the Ottoman School in Enriching Arabic Calligraphy and Preserving it, Cairo International Forum, [Online] Available: https://www.cdf.gov.eg/khate/?q=ar/node/1933
Khair al-Din al-Zarkali, Al-I'lam: A Dictionary of Biographies of the Most Famous Men and Women from Arabs, Arabized, and Orientalists, Dar Al-Ilm Lil Malayin, Beirut, 2002, Vol. 2.
Rafat al-Nabrawi, Arabic Calligraphy on Islamic Coins, Journal of the Faculty of Archaeology, Cairo University, Eighth Issue, Cairo University Press, 2000.
Ruhi al-Baalbaki, Al-Mawrid Dictionary, Arabic-English Dictionary, 7th Edition, Dar Al-Ilm Lil Malayin, Beirut, 1995.
Zambour, Dictionary of Lineages and Ruling Families in Islamic History, Translation: Zaki Hassan, Dar Al-Raed Al-Arabi, Beirut, 1980.
Safsafi Ahmed al-Mursi, Ottoman Diplomatic Documents, Cairo, 2004.
Abbas Al-Azzani, Arabic Calligraphy in Turkey, Sumer Magazine, Issue 32, Parts One and Two, General Directorate of Antiquities, Baghdad, 1876.
Abdul Rahim ibn Abdul Rahman ibn Ahmad ibn Hasan ibn Dawood ibn Salem Abu al-Fateh Badr al-Din al-Abbas, d. 963 AH/1556 AD, Blessings from the Lord of Hosts in Conquering Rhodes, Annals of the Faculty of Arts, Kuwait University, 1998.
Abdul Aziz Marzouk, Decorative Arts in the Ottoman Era, Cairo, 1973.
Abdel Fattah Abada, Spread of Arabic Calligraphy in the Eastern and Western Worlds, 2nd Edition, Al-Azhar Colleges Library, Cairo, 2017.
Abdel Fattah Mustafa Ghoneimi, Manuscript Writing among Muslims, Dar Al-Fun Al-Ilmiyah, Alexandria, Vol. 1, 1994.
Abdou Ibrahim Mohamed Abaza, The Ottoman Coinage, Fifteenth Conference of the General Union of Arab Archaeologists held at King Mohammed I University, Jeddah, October 13-15, 2012, Vol. 2, 2012.
Abdou Ibrahim Mohamed Abaza, Coins Circulated in Egypt during the Era of Muhammad Ali Pasha (1220-1264 AH/1805-1848 AD), Master's Thesis, Faculty of Archaeology, Cairo University, Cairo, 1999.
Azmi Salam, Introduction to Metaphysics, Saeed Raffat Library, Cairo, 1977.
Ala al-Din Boudoni Al-Khudari, Artillery in the Ottoman Era in Light of Museum Collections and Images of Ottoman Manuscripts from the Ottoman Conquest to the End of the Nineteenth Century, Master's Thesis, University of South Valley, Sudan, 2007.
Hisham Ibrahim Aziz al-Din Muhammad, The Influence of Calligrapher Yaqut al-Mustasimi's Style on the Works of Ottoman Calligraphers, Journal of Islamic and Economic Sciences, Issue 1, Volume 14.
Walid Sayed Hassanein, The Art of Arabic Calligraphy: The Ottoman School, Egyptian General Authority for Books, Cairo, 2015.
Yahya Waheeb Al-Jubouri, Calligraphy in Arab Civilization, Dar Al-Gharb Al-Islami, Beirut, 1994.
Youssef Zanon, Facilitating the Learning of Arabic Calligraphy in Arab Countries from the Late Ottoman Period to the Present, Paper Presented at the Islamic Arts Conference, Principles, Forms, and Common Themes, Research Center for Islamic History, Arts, and Culture, Dar Al-Fikr, Damascus, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.