The writing plan in hte light of the book Bada’i Al-silk by Ibn Al-Azraq Al-Gharnati (d.896 AH/1490 CE)
Keywords:
خطة الكتابة, كتاب بدائع السلك لابن الازرق الغرناطيAbstract
Writing is one of the industries that the old governments attached great importance and a high position to, as it played a prominent role in political and cultural life, as it became one of the means to spread religion and a pillar of the state’s foundations, building and development, so it took an evolutionary dimension and this development came as a result of the multiplicity and expansion of the state’s interests, and for this reason writing has become an important place as I returned to one of the most honourable positions after the caliphate, and it is considered one of the highest industries, and a means of governance due to the expansion of Islamic state, and this job took the development until I returned to one of the most important and prestigious jobs in the kingdom of Granada, and many people of knowledge, virtue and literature practiced the job of writing.
References
( ) هي خطة أو وظيفة سلطانية وسميت هكذا كون كل كتابة صادرة عن سلطان أو خليفة أو امير، وكانت تسمى قديماً بصناعة الكتابة وهي صناعة المعاني والألفاظ، حتى عدت من الوظائف المهمة في الدولة الإسلامية وتأتي اهميتها بعد مرتبة الخلافة كون تستقيم بها امور الدولة والسياسة. القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص37؛ العمري، هجيرة، الوظائف السلطانية في الأندلس بين القرنين الرابع والخامس الهجري الحاجابةب انموذجاً، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية اكلي محند أو لحاج، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعيةن 1439هـ/2018م).
( ) مقدمة، ج2، ص46.
( ) ابن خلدون، المقدمة، ص205-206.
( ) حسين الحاج حسن، النظم الإسلامية، (بيروت، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، 1406هـ/1987م)، ص179.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص85.
( ) صاحب الزمام: وهو كاتب الجهبذ نفسه أو صاحب الاشغال الخراجية في الأندلس، وكان بمثابة وزير المالية، المقري، نفخ الطيب، ج1، ص217.
( ) اليمني، نشوان بن سعيد الحميري (ت573هـ/1177م)، شمس العلوم ودواء كلام العرب من الكلوم، تح: حسين بن عبدالله العمري وآخرون، (بيروت، دار الفكر، 1430هـ/1999م)، ج9، ص5759.
( ) الرازي، محمد بن أبي بكر بن عبدالقادر (ت660هـ/1261م)، مختار الصحاح، (بيروت، مكتبة لبنان، 1407هـ/1986م)، ص234.
( ) ابن منظور، لسان العرب، ج1، ص698.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص51-52.
( ) تاريخ ابن خلدون، ج2، ص62.
( ) تاريخ ابن خلدون، ج2، ص62.
( ) سورة الفلق، الآيات من 1-5.
( ) سورة الانفطار، الآيات من 9-10.
( ) المقري، نفح الطيب، ج1، ص217.
( ) المقدمة، ص680.
( ) الخلف، سالم، نظم حكم الأمويين ورسومهم في الأندلس، ج1، ص338.
( ) والجهبذ: هو الشخص الذي يكون مسؤول متخصص في الشؤون المالية النقدية، بمعنى انه كاتب مهمته استخراج الأموال وقبضها. ينظر: مماتي، الأسعد، قوانين الدواوين، تح: عزيز عطية، (القاهرة، الجمعية الزراعية الملكية، 1362هـ/1943م)، ص304.
( ) المقري، نفح الطيب، ج1، ص217.
( ) الخلف، سالم، نظم حكم الأمويين ورسومهم في الأندلس، ج1، ص349.
( ) ابن الازرق، بدائع المسلك، ج1، ص240.
( ) ابن الازرق، بدائع المسلك، ج1، ص332.
( ) ابن الازرق، بدائع المسلك، ج1، ص332.
( ) ابن الازرق، بدائع المسلك، ج1، ص363.
( ) ابن الازرق، بدائع المسلك، ج1، ص252.
( ) عبدالحميد الكاتب هو عبدالحميد بن يحيى بن سعد العامري، بالولاء وكأن كاتب الخليفة الأموي مروان بن محمد إذ وكأن يضرب به المثل بالبلاغة ويقال (فتحت الرسائل بعبدالحميد وختمت بابن العميد، توفي سنة (ت132هـ/750م)، ينظر: الزركلي، ج4، ص ص 60-61.
( ) ابن الازرق، بدائع السلك، ج1، ص242.
( ) ابن الاحمد، مستودع العلامة، ص18.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص ص 65-73.
( ) ابن الازرق، بدائع المسلك، ج2، ص333.
( ) ابن خلدون، المقدمة، ج2، ص65.
( ) الجهشياري، ابو عبدالله محمد بن عبدوسن الوزراء والكتاب، تح: حسين الزين، (بيروت، دار الفكر الحديثن 1409هـ/1988م)، ص9.
( ) موسى بن حسن الموصلي، البرد الموشي في صناعة الانشا، تح: عفاف سيد صبرة، (بيروت، دار الكتب العلمية 1411هـ/1990م)، ص7.
( ) ابن الخطيب، ريحانة الكتاب ونجمة المنتاب، ج2، ص63.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص93.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص93.
( ) سورة آل عمران، الآية 118.
( ) الجهشياري، الوزراء والكتاب، ص75.
( ) صبح الاعشى، ج1، ص ص 99-100.
( ) ابنب الصيرفي، علي بن منجبن (القاهرة، مطبعة الواعظ، 1323هـ/1905م)، ص ص11-12.
( ) صبح الاعشى، ج1، ص21.
( ) النباهي، ابو الحسن علي بن عبدالله بن محمد المالقي الأندلسي (ت792هـ/1390م)، المرقبة العليا، (بيروت، دار الآفاق الجديدة، 1403هـ/1983م)، ج1، ص171.
( ) ابن الصيرفي، قانون ديوان الرسائل، ص10.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص219.
( ) موصى بن حسن الموصلي، البرد الموشى في صناعة الانشا، تح: عفاف سيد صبرة، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1411هـ/1990م)، ص7.
( ) ابن خلدون، المقدمة، ج1، ص325.
( ) ابن الخطيب، الاحاطة، ج4، ص282.
( ) ابن الخطيب، اللمحة، ص129.
( ) القلقشندي، صبح الاعشى، ج1، ص8.
( ) اندرش: مدينة من اعمال المرية على نهر تسمى باسمها، المقري، نفع الطيب، ج1، ص166؛ ابن الاحمر، نشير فرائد الجمان في نظم فحول الزمان، تح: محمد رضوان الجداية، (بيروت، دار الثقافة، د.ت)، ص307.
( ) احمد بن علي بن خاتمة الاندلسي، ديوان ابن خاتمة الانصاري، تح: محمد رضوان، (بيروت، دار الفكر، 1415هـ/1994م)، ص21.
( ) العسقلاني، الدرر الكامنة في اعيان المائة الثامنة، تح: محمد سيد جاد الحق، (القاهرة، ام القرى للطباعة والنشر، د.ت)، ج1، ص29.
( ) المقري، نفح الطيب، ج1، ص217.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.