Historical Documentation in Church Writings: Saint Mar Ahudemmeh as a Model / A Historical Analytical Study from the 5th to the 14th Century AD

Authors

  • أ.م.د رائد رحيم خضير كلية الامام الكاظم (ع) للعلوم الجامعة/ العراق- بغداد
  • أ.د غسان عبد صالح جامعة بغداد/ كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية.

Keywords:

التدوين, الكنيسة, القديس مار

Abstract

The study of the pre-Islamic period based on church sources is considered an important field, as it sheds light on the bright aspects of that era, due to the various relationships that existed at the time, particularly those related to religion and its connection to political matters. This research aims to examine the historical and religious figure (a controversial one) whose story has been mentioned in the writings of Christian historians.

This study aims to present and discuss the figure of Saint Mar Ahodame in church historical sources from the 5th century AD to the 14th century AD, specifically in the writings of (John of Ephesus, Dionysius of Tell Mahre, the Nou manuscript, Mar Michael the Great, Ibn al-‘Abri, and Abduh Shua’ al-Subawi), where their accounts are presented in full, sequentially, and supported with sources and references. The study also analyzes the most significant aspects of their narratives to reach a relative truth that enriches the research. The main issue of the study revolves around the following questions: how are saints mentioned in church historical sources? How are their lives depicted? And is their role highlighted? by using the hypothesis of their mention in primary sources, treating them as part of the continuum that completes the history of their predecessors. The study focuses on the historical and geographical context of Mesopotamia from the 4th century to the 15th century AD, using an analytical and descriptive approach, discussing the various narratives and opinions, followed by a conclusion that summarizes the most important findings of the researcher.Top of FormBottom of Form

Author Biography

  • أ.م.د رائد رحيم خضير, كلية الامام الكاظم (ع) للعلوم الجامعة/ العراق- بغداد

    Dr. Raed Rahim Khudair / Imam Al-Kadhim College of Islamic Sciences / Iraq - Baghdad

References

( ) البير ابونا، تاريخ الكنيسة الشرقية من انتشار المسيحية حتى مجيء الاسلام، ط2، مط: شركة التايمس للطبع والنشر، ( بغداد:1985م)، ج1، ص8.

( ) متى، 2: 3-16.

( ) ملطي، تادرس يعقوب، تفسير أنجيل متى- الانجيل بحسب القديس متى، بلا مط، (مصر:1982م)،ص45.

( ) البير ابونا، تاريخ الكنيسة الشرقية، ج1، ص8.

( ) اليسوعي، صلاح ابوجودة، أضواء على المسيحية في جنوب الجزيرة العربية قبل الاسلام، مجلة المشرق، ( بيروت:1997م)،السنة الحادية والسبعون، كانون الثاني- حزيران، الجزء الاول، هامش ص88.

( ) أع،2: 1-13.

( ) مهني، حنا، شخصية توما الرسول، مراجعة وتقديم: القمص: باخوم حبيب، منشورات كنيسة القديس العظيم الانبا أنطونيوس بشبرا، ( مصر:2016م)، ص5.

( ) اعمال الرسل، 1: 9.

( ) فيلوني، الكردينال فرناندو، الكنيسة في العراق تاريخها ونموها ورسالتها من البدايات الى اليوم، مقدمة: لويس روفائيل ساكو، ترجمة: الاب ريبور عوديش باسه، مط: دار نجم المشرق، (بغداد:2017م)، ص ص 19-20.

( ) يوسابيوس القيصري (340م)، تاريخ الكنيسة، تعريب: القمص مرقس داود، ط3، مط: شركة تريكرومي، ( مصر:1998م) ك3، ف1، ص95.

( ) فيلوني، المصدر السابق، ص20.

( ) البناء، يوسف اسطيفان، ذخائر مار توما في كاتدرائية مار توما الاثرية في الموصل، مط: شفيق، (بغداد:2010م)، ص16.

( ) ابن العبري، غريغوريوس أبي الفرج بن هرون الطبيب الملطي (ت1286م)، التاريخ الكنسي، نقله عن السريانية: المطران: صليبا شمعون، مط: دار المشرق الثقافية، ( دهوك: 2012م)، ج2، ص1.

( ) توما، مار سويريوس يعقوب، تاريخ الكنيسة السريانية الهندية، بلا مط، (بيروت:1951م)، ص ص 16-17.

( ) م.ن، ص ص 17-20.

( ) الدومنيكي، جان فييه، الاثار المسيحية في الموصل- بحث في تاريخ المباني المسيحية في الموصل وفي قدمها ووضعها الحالي، ترجمة: نجيب قاقو في الموصل عام 1994م، راجعه ونقحه وصححه في بغداد عام 2000م: الاب البير ابونا، مط: الطيف، ( بغداد:2000م)، ص11.

( ) الدومنيكي، جان فييه، اشور المسيحية إسهام في دراسات التاريخ والجغرافية الكنسية والرهبانية في شمال العراق، ترجمة: نافع توسا، مراجعة وتدقيق: الاب: د.يوسف توما، مط: شركة الاطلس للطباعة المحدودة، (بغداد: 2013م)، ج2، ص ص336-337.

( ) البير ابونا، سير الشهداء والقديسين، ط3، مط: دار نجم المشرق، ( بغداد:2015م)،ج1، ص62.

( ) المصدر نفسه، ج1، ص ص62-65.

( ) حبي، كنيسة المشرق الكلدانية- الاثورية، مط: البولسية، (بيروت: 2001م)، ص17.

( ) ابن العبري، التاريخ الكنسي، ج2، ص1.

( ) الناصري، تاريخ تكريت في عصور ما قبل الاسلام، مط: تموز، ( دمشق:2012م)، ص62.

( ) قاشا، سهيل، تكريت حاضرة الكنيسة السريانية، نشره وكتب مقدمته: ثاوفيلوس جورج صليبا مطران جبل لبنان، مط: شركة الطبع والنشر اللبنانية، ( بيروت:1994م)، ص31.

( ) المصدر نفسه، ص32.

( ) قزانجي، فؤاد يوسف، الحضر أو حطرا: المدينة والمملكة 457-458، تموز، ت1، 2010م، بحث منشور في كتاب المدن والقرى والمواقع المسيحية في العراق، مقالات باب ( بين الماضي والحاضر) في مجلة الفكر المسيحي من عام 1986 ولغاية 2012، مراجعة: الاب د. يوسف توما، مط: شركة الاطلس، ( بغداد:2012م)، ص 272-275.

( ) سعيد، سامر الياس، العمق التاريخي للمسيحية في مدينة الموصل، مط: دار الشؤون الثقافية العامة، (ىبغداد:2014م)، ص3.

( ) اغناطيوس أفرام الاول برصوم(ت1957م)، اللؤلؤ المنثور في تاريخ العلوم والآداب السريانية، قدم له ونشره: المطران غريغوريوس يوحنا ابراهيم، ط6، مط: إلف باء الاديب، حلب:1996م)، ص264.

( ) ادي شير( ت1915م)، تاريخ كلدو واثور، مط: الكاثوليكية للاباء اليسوعيين، (بيروت:1912)، ج2، هامش ص 193.

( ) مجموعة من المؤلفين، موسوعة من تراث القبط، رئيس التحرير: أ.د سمير فوزي جرجس، مط: دار القديس يوحنا الحبيب، (مصر:2004م)، مج1، ص79.

Downloads

Published

2025-04-30

Issue

Section

historiography

How to Cite

Historical Documentation in Church Writings: Saint Mar Ahudemmeh as a Model / A Historical Analytical Study from the 5th to the 14th Century AD. (2025). Journal of Studies in History and Archeology, 96, 269-314. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/1242

Similar Articles

1-10 of 75

You may also start an advanced similarity search for this article.