The writing plan in the light of the book Bada'i al-Silk by Ibn al-Azraq al-Gharnati (d. 896 AH / 1490 CE)
Keywords:
خطة الكتابة, ضوء كتاب بدائع السلك لابن الازرق الغرناطيAbstract
Writing is one of the industries that the old governments attached great importance and a high position to, as it played a prominent role in political and cultural life, as it became one of the means to spread religion and a pillar of the state's foundations, building and development, so it took an evolutionary dimension and this development came as a result of the multiplicity and expansion of the state's interests, and for this reason writing has become an important place As I returned to one of the most honorable positions after the caliphate, and it is considered one of the highest industries, and a means of governance due to the expansion of the Islamic state, and this job took the development until I returned to one of the most important and prestigious jobs in the Kingdom of Granada, and many people of knowledge, virtue and literature practiced the job of writing.
References
(۱) هي خطة أو وظيفة سلطانية وسميت هكذا كون كل كتابة صادرة عن سلطان او خليفة او امير، وكانت تسمى قديماً بصناعة الكتابة وهي صناعة المعاني والالفاظ ،حتى عدت من الوظائف المهمة في الدولة الاسلامية وتأتي اهميتها بعد مرتبة الخلافة كون تستقيم بها امور الدولة والسياسة القلقشندي، صبح الأعشى، ج ۱، ص ۳۷؛ العمري، هجيرة، الوظائف السلطانية في الأندلس بين القرنين الرابع والخامس الهجري الحجابة انموذجاً، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية اكلي محند أولحاج كلية العلوم الانسانية والاجتماعية ، ١٤٣٩هـ / ٢٠١٨م) ،ص٣٠
(2) ابن خلدون ، المقدمة ، ص ٢٠٥-٢٠٦.
مقدمة ، ج ٢ ، ص ٤٦
(٤) حسين الحاج حسن ، النظم الاسلامية، (بيروت) ، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، ١٤٠٦هـ / ١٩٨٧م)، ص ١٧٩.
(٥) القلقشندي ، صبح الأعشى ، ج ۱، ص ٨٥ .
(٦) صاحب الزمام : وهو كاتب الجهبذ نفسه او صاحب الاشغال الخراجية في الاندلس وكان بمثابة وزير المالية ، المقري ، نفح الطيب ، ج ۱، ص۲۱۷
(۷) اليمني ، نشوان بن سعيد الحميري (ت ٥٧٣هـ / (١١٧٧م ، شمس العلوم ودواء كلام العرب من الكلوم، تح : حسين بن عبد الله العمري وآخرون ، (بيروت ، دار الفكـــر .
١٤٣٠هـ / ١٩٩٩م)، ج ۹، ص ٥٧٥٩.
(۸) الرازي محمد بن ابي بكر بن عبد القادر (ت) ٦٦٠هـ / ١٢٦١م ، مختار الصحاح، (بيروت، مكتبة لبنان ، ١٤٠٧هـ / ١٩٨٦م) ، ص ٢٣٤
(۹) ابن منظور، لسان العرب ، ج۱، ص ٦٩٨.
(۱۰) القلقشندي، صبح الأعشى، ج ۱، ص ٥١-٥٢
(۱۱) تاریخ ابن خلدون ، ج ۲، ص ٦٢.
(۱۲) تاریخ ابن خلدون ، ج ۲، ص ٦٢ .
(۱۳) سورة الفلق، الآيات من ١-٥
(١٤) سورة الانفطار، الآيات من ۹-۱۰
(١٥) المقري نفح الطيب، ج ۱، ص ۲۱۷
(١٦) المقدمة، ص ٦٨٠
(۱۷) الخلف، سالم، نظم حكم الأمويين ورسومهم في الاندلس، ج ۱، ص۳۳۸
(۱۸) والجهبذ هو الشخص الذي يكون مسؤول متخصص في الشئون المالية النقدية، بمعنى انه كاتب مهمته استخراج الأموال وقبضها ينظر: مماتي، الأسعد ، قوانين الدواوين، تح: عزيز عطية، ( القاهرة، الجمعية الزراعية الملكية ١٣٦٢هـ / ١٩٤٣م)، ص ٣٠٤.
(۱۹) المقري، نفح الطيب، ج ۱، ص ۲۱۷
(۲۰) الخلف، سالم، نظم حكم الأمويين ورسومهم في الاندلس، ج 1، ص ٣٤٩
(۲۱) ابن الأزرق ، بدائع المسلك ، ج۱، ص ٢٤٠.
(۲۲) ابن الأزرق ، بدائع المسلك، ج۲، ص۳۳۲.
(۲۳) ابن الازرق ، بدائع الملك ، ج۲، ص۳۳۲.
(٢٤) ابن الازرق ، بدائع السلك ، ج٢، ص ٣٦٣.
(۲۵) ابن الأزرق ، بدائع السلك ، ج۱، ص ٢٥٢.
(٢٦) عبد الحميد الكاتب هو عبد الحميد بن يحيى بن سعد العامري ، بالولاء ، وكأن كاتب
الخليفة الأموي مروان بن محمد إذ وكأن يضرب به المثل بالبلاغة ويقال (فتحت الرسائل بعبد الحميد وختمت بابن العميد، توفي سنة (ت ١٣٢هـ / ٧٥٠م) ، ينظر: الزركلي، ج 4، ص
ص ٦٠-٦١.
(۲۷) ابن الأزرق، بدائع الملك ، ج ۱، ص ٢٤٢.
(۲۸) ابن الاحمد مستودع العلامة ، ص۱۸.
(۲۹) القلقشندي، صبح الاعشى، ج ۱، ص ص ٦٥-٧٣.
(۳۰) ابن الأزرق، بدائع الملك ، ج۲، ص۳۳۳.
(۳۱) ابن خلدون ، المقدمة ، ج ۲، ص ٦٥ .
(۳۲) الجهشياري، ابو عبد الله محمد بن عبدوس الوزراء والكتاب، تح حسين الزين (بيروت ،
دار الفكر الحديث، ١٤٠٩هـ / ١٩٨٨م)، ص ٩.
(۳۳) موسی بن حسن الموصلي ، البرد الموشى في صناعة الانشا ، تح : عفاف سيد صبرة ، بیروت، دار الكتب العلمية ١٤١١هـ / ١٩٩٠م)، ص٧.
(٣٤) ابن الخطيب ريحانة الكتاب ونجمة المنتاب ، ج٢، ص ٦٣.
(٣٥) القلقشندي ، صبح الاعشى ، ج ۱، ص۹۳.
(٣٦) القلقشندي ، صبح الاعشى ، ج ۱، ص ۹۳.
(۳۷) سورة ال عمران ، الآية ۱۱۸
(۳۸) الجهشياري ، الوزراء والكتاب ، ص ٠٧٥
(۳۹) صبح الاعشى، ج ۱، ص ص ۹۹-۱۰۰.
(٤٠) ابن الصيرفي علي بن منجب، القاهرة، مطبعة الواعظ، ۱۳۲۳هـ / ١٩٠٥م)، ص ص ١١- ۱۲
(٤١) صبح الأعشى، ج ۱، ص۲۱.
(٤٢) النباهي ، ابو الحسن علي بن عبد الله بن محمد المالقي الاندلسي (ت ۷۹۲هـ /۱۳۹۰م)، المرقبة العليا، بيروت، دار الافاق الجديدة ، ١٤٠٣هـ / ۱۹۸۳م)، ج ۱، ص ۱۷۱
(٤٣) ابن الصيرفي ، قانون ديوان الرسائل ، ص۱۰.
(٤٤) القلقشندي ، صبح الاعشى ، ج۱، ص۲۱۹.
(٤٥) موصى بن حسن الموصلي ، البرد الموشى في صناعة الانشا ، تح : عفاف سيد صبرة ، ( بيروت، دار الكتب العلمية ، ١٤١١هـ /١٩٩٠م)، ص ٧.
(٤٦) ابن خلدون ، المقدمة ، ج ۱، ص ٣٢٥.
(٤٧) ابن الخطيب ، الاحاطة ، ج ٤ ، ص ٢٨٢.
(٤٨) ابن الخطيب ، اللمحة ، ص۱۲۹.
(٤٩) القلقشندي ، صبح الاعشى، ج ۱، ص۸.
(٥۰) اندرش مدينة من اعمال المرية على نهر تسمى باسمها ، المقري ، نفع الطيب ، ج۱،
ص ٤.١٦٦ ابن الاحمر ، نشير فرائد الجمان في نظم فحول الزمان ، تح : محمد رضوان
الجداية، بيروت، دار الثقافة، (دت)، ص۳۰۷.
(٥١) احمد بن علي بن خاتمة الاندلسي، ديوان ابن خاتمة الانصاري، تح: محمد رضوان
، بيروت، دار الفكر ، ١٤١٥هـ / ١٩٩٤م)، ص ٢١.
(٥٢) العسقلاني ، الدرر الكامنة في اعيان المائة الثامنة ، تح : : محمد سيد جاد الحق (القاهرة ، ام القرى للطباعة والنشر، د.ت)، ج۱، ص۲۹.
(٥٣) المقري ، نفح الطيب ، ج ۱، ص ۲۱۷.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.