المفهوم الديني للمَعْابَد في بلاد الرافدين
Keywords:
Religion, Temples, MesopotamiaAbstract
This research entitled (the religious concept of temples in Mesopotamia) deals with the topic of the temple as one of the forms of architecture linked mainly to religious beliefs. In the civilization of Mesopotamia. With the people leaving the caves, the stage of stability in villages and agriculture began, the first features of religious thought took shape gradually under the influence of a group of Factors, including natural and economic, and the religious factor was one of the most important factors affecting the change of lifestyle, and with it the residential places developed until the residential homes were separated from the places of worship. In historical times, temples remained sacred throughout the serial stages, serving religious purposes as the house of God on earth and a place for his worship and the establishment of rituals and rituals.
The earliest evidence of the emergence of temples in Mesopotamia came from Copacli Tepe in the upper Mesopotamia from the Neolithic period before the pottery in the form of a group of buildings that are not clearly defined and shrouded in ambiguity in their functions. Al-Rafidain, especially in Tal Al-Sawan, despite the difficulty in identifying and defining its architectural features, the archaeologists interpreted them as ritual buildings. With the beginning of the historical eras, that is, after the creation of writing in the late fourth and early third millennium BC, temple architecture took an almost complete form in terms of architecture and design and began to gradually develop until it occupied a distinguished position in the beliefs of the Mesopotamian civilization. Cuneiform, which dealt with many aspects of temples.
Thus, in order to get acquainted with the topic and to present a clear picture of the concept of the temple and its religious tasks, this study requires the followers of the descriptive and analytical method by presenting basic aspects of the temples, and we have relied on the sources that dealt with the Mesopotamian civilization, the writings of Iraqi historians and archaeologists, and reports of the results of archaeological excavations.
References
القرأن الكريم.
كتيَبى ثيرؤز (التوراة)، 2017، وةرطيَرِانى بؤ كوردى:كؤمةلَةى نيَو دةولَةتى كتيَبى ثيرؤز،كؤريا.
أبراهيم، نعمان جمعة، 2003، حضارة العصر الحجري الحديث في كوردستان العراق، رسالة ماجستير، غير منشورة، جامعة صلاح الدين، كلية الأداب،قسم الأثار، أربيل.
إبراهيم،نعمان جمعة، 2009، تقديس الحيوانات في بلاد الرافدين في ضوء المشاهد الفنية من الألف التاسع حتى نهاية الألف الثالث ق.م، أطروحة دكتوراه غيرمنشورة،جامعة صلاح الدين، كلية الأداب، قسم الآثار، أربيل.
الأحمد، سامي سعيد، 2013، المعتقدات الدينية في العراق القديم، بيروت.
أحمد، عماد شاكر، 2009، مملكة أورارتو دراسة تأريخية حضارية (880-714ق.م)، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة صلاح الدين، كلية الآداب، قسم التأريخ القديم، أربيل.
إسماعيل، بهيجة خليل، 2001، "مظاهر وحدة حضارة بلاد الرافدين في المعتقدات الدينية"، وقائع ندوة وحدة حضارة بلاد الرافدين، دائرة التراث العربي والإسلامي في المجمع العلمي، عقدت في16-17شباط 2000م، مطبعة المجمع العلمي، بغداد.
أوبنهايم، ليو، 1981، بلاد مابين النهرين، ترجمة:سعدي فيضي، بغداد.
أوتس، ديفيد وجوان، 1988، نشوء الحضارة، ترجمة:لطفي الخورى، بغداد.
بارو، أندرية، 1980، بلاد أشور، ترجمة:عيسى سلمان وسليم طه التكريتي، بغداد.
باقر، طه، 1947، "المعابد في العراق القديم"، مجلة سومر، مجلد:3، ج1، بغداد.
باقر، طه، 2009، مقدمة في تأريخ الحضارات القديمة، ج1، دار الوراق للطباعة والنشر، بيروت.
باقر، طه، 2010، مقدمة في أدب العراق القديم، دار الوراق للطباعة والنشر، بيروت.
باقر، طه، 2011، مقدمة في تأريخ الحضارات القديمة حضارة وادي النيل وبعض الحضارات القديمة فارس-الإغريق-الرومان...، ج2، دار الوراق للطباعة والنشر، بيروت.
باقر، طه - والآخرون، 1980، تأريخ العراق القديم، ج2، مطبعة جامعة صلاح الدين، بغداد.
برستد، جيمس هنري، 1955، إنتصار الحضارة تأريخ الشرق القديم، ترجمة: أحمد فخري، مصر.
برونوفسكي،ج، 1981، إرتقاء الإنسان، ترجمة:موفق شخاشيرو، سلسلة عالم المعرفة يصدرها المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب-الكويت.
برينتيس، بورهارد، 1999، نشوء الحضارات القديمة، ترجمة:جبرائيل كباس، دمشق.
بلباس، كاروان صديق بكر، 2015، المعابد الطولية من العصر العبيد حتى نهاية العصر البابلي القديم(4000-1595ق.م)، رسالة ماجستيرغير منشورة، كلية الآداب، جامعة صلاح الدين، قسم الآثار، أربيل.
بوتيرو، جان، 1970، الديانة عند البابليين، ترجمة:وليد الجادر، بغداد.
الجبوري، علي ياسين، 2010، قاموس اللغة الأكدية-العربية، هيئة أبوظبي للثقافة والتراث، أبوظبي.
الجبوري، علي ياسين، 2016، قاموس اللغة السومرية-الأكدية-العربية، دار الكتب الوطنية ، أبوظبي.
الجرجاني، علي بن محمد السيد الشريف، 2004، معجم التعريفات (816هـ/1413م)، تحقيق ودراسة:محمد صديق المنشاوي، دار الفضيلة، القاهرة.
جرك، أوسام بحر، 1998، الزقورة ظاهرة حضارية مميزة في العراق القديم، رسالة ماجستيرغيرمنشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد.
جندي، خليل، 1998، نحو معرفة حقيقة الديانة الأيزيدية، دهوك.
حسين، ليث مجيد، 1991، الكاهن في العصر البابلي القديم، رسالة ماجستير، غيرمنشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد.
الحسيني، عباس علي، 2004، مملكة أيسن بين الأرث السومري والسيادة الأمورية، سورية.
حنون، نائل، 2007، حقيقة السومريين ودراسات أخرى في علم الآثار والنصوص المسمارية، سورية.
خصباك، شاكر، 1973، العراق الشمالي دراسة لنواحيه الطبيعية والبشرية، بغداد.
الخطابي، علي سالم عبدالله، 2011، خصائص المعبد العمارية من عصر فجرالسلالات إلى نهاية العصر البابلي القديم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، قسم الآثار، جامعة الموصل.
الخطيب، عبدالرحمن يونس، 2014، المياه في حضارة وادي الرافدين، بيت الحكمة، بغداد.
خليف، بشار، 2011، نشوء فكرة الألوهة مقاربة تأريخية-فكرية، مراجعة وتدقيق: محمد محفل، سورية.
دانيال،كلين، 1990، موسوعة علم الآثار، ترجمة:ليون يوسف، ج1، بغداد.
دانيال،كلين، 1991، موسوعة علم الآثار، ترجمة:ليون يوسف، ج2، بغداد.
داوود، فادي، 2004، أسس الهندسة المعمارية السورية القديمة المنشأ-الفلسفة-النسب الكونية من العدد واحد إلى العدد تسعة، سورية.
دباغ، تقي –والجادر، وليد، 1983، عصور ماقبل التأريخ، بغداد.
الدباغ، تقي، 1992، الفكر الديني القديم، بغداد.
الدباغ، تقي، 1967، "آلهة فوق الأرض دراسة مقارنة بين المعتقدات الدينية القديمة في الشرق الأدنى واليونان"، مجلة سومر، مجلد:23، بغداد.
دوكنتنسون، هنري- وفان لير، ويليم، 1964، "تقرير أولي عن اسبار في تل رماد عام1963"، الحوليات الآثرية السورية، المجلد:14، سورية.
الرازي، محمد بن أبي بكر بن عبدالقادر، 2014، مختار الصّحاح، طبعة:6، بيروت.
الراوي، شيبات ثابت، 2001، الطقوس الدينية في بلاد الرافدين حتى نهاية العصر البابلي الحديث، أطروحة دكتوراه غيرمنشورة، كلية الآداب، قسم الآثار، جامعة بغداد.
رميض، صلاح، 2005، "عمارة المعبد في العراق القديم"، مجلة هزارميرد، عدد:26، سليمانية.
رو، جورج، 1984، العراق القديم، ترجمة وتعليق: حسين علوان، بغداد.
زينوفيف،أ.ف-وزينوفيف،أ.أ، 2007، هرم ستونهينج الإفتراضي، ترجمة: محمد عبد علي، سورية.
ساغان،كارل، 1996، تنانين عدن، ترجمة:نافع لبس، دمشق.
ساكز، هارى، 1979، عظمة بابل، ترجمة:عامر سليمان، الموصل.
السعدي، حسين عليوي عبدالحسين، 2015، وظائف الآلهة في بلاد الرافدين، أطروحة دكتوراه غيرمنشورة،كلية الآداب، قسم الآثار، جامعة بغداد.
سعيد، مؤيد، 1988، "الفنون والعمارة في العراق القديم"، العراق في موكب الحضارة "الأصالة والتأثير"، ج1، بغداد.
سفر، فؤاد، 1947، "حفريات مديرية الأثار العامة في أريدو"، مجلة سومر، مجلد:3، ج2، بغداد.
سليمان، عامر- والفتيان، أحمد مالك، 1987، محاضرات في التأريخ القديم، مطبعة الجامعة الموصل.
سليمان، عامر، 2000، الكتابة المسمارية، الموصل.
الشاكر، فاتن موفق فاضل علي، 2002، رموز أهم الألهة في العراق القديم-دراسة تأريخية دلالية، رسالة ماجستيرغير منشورة، كلية الآداب، قسم التأريخ القديم، جامعة الموصل.
الشاكر، فاتن موفق فاضل علي، 2008، جوانب من المعتقدات الدينية في بلاد الشام حتى نهاية الألف الثاني ق.م، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الأداب، قسم التأريخ القديم، جامعة الموصل.
الشمس، ماجد، 1988، الحضر العاصمة العربية، بغداد.
الشهابي، قتيبة، 2006، معجم المواقع الأثرية في سورية، سورية.
الشيخ، عادل عبدالله، 1995، عمارة العراق في العصرين الحجري الحديث والحجري المعدني حتى نهاية طور العبيد، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد.
الشيخلي، عبدالقادر عبدالجبار، 2014، الوجيز في تاريخ العراق القديم، ط2، بغداد.
أبو الصوف، بهنام ، 2014، رحلتي مع آثار العراق مذكرات الآثاري العراقي بهنام أبو الصوف، مراجعة: عبدالسلام صبحي طه، بيروت.
أبو الصوف، بهنام، 1968، "التنقيب في تل الصوان الموسم الرابع 1967"، مجلة سومر، مجلد:34، بغداد.
أبو الصوف، بهنام، 1971، "التنقيب في تل الصوان-الموسم الخامس-شتاء 1967-1968"، مجلة سومر، عدد:27، ج1-2، بغداد.
صالح، قحطان رشيد، 1987، الكشاف الأثري في العراق، وزارة الثقافة والإعلام المؤسسة العامة للآثار والتراث، بغداد.
عبدالجواد، توفيق أحمد، 2008، تأريخ العمارة والفنون في العصور الأولى، ج1، مصر.
علي، فاضل عبدالواحد، 1989، من الواح السومر إلى التوراة، بغداد.
علي، فاضل عبدالواحد، 1973، "عشتار وتموز جذور المعتقدات الخاصة بهما في حضارة وادي الرافدين"، مجلة سومر، مجلد:29، بغداد.
علي، فاضل عبدالواحد-وسليمان، عامر، 1979، عادات وتقاليد الشعوب، بغداد.
القره داغي، رافدة عبدالصمد، 2008، كردستان العراق في التأريخ القديم في ضوء المصادر المسمارية من الألف الثالث ق.م حتى 612ق.م، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية، قسم التأريخ القديم، جامعة السليمانية.
كاريلي، بول، 1979، "آشور ومعبدها في ضوء النصوص القديمة"، مجلة سومر، عدد:35، بغداد.
الكبيسي، مصطفى، 2010، معابد غير المسلمين في البلاد الإسلامية وأحكامها الفقه الإسلامي، دارالنفائس، الآردن.
كريمر، صموئيل نوح، 1971، الأساطير السومرية، ترجمة: يوسف داود، بغداد.
كريمر، صموئيل نوح، 1973، السومريون تأريخهم وحضارتهم وخصائصهم، ترجمة: فيصل الوائلي، كويت.
كسار، أكرم محمد عبد، 1982، عصر حلف في العراق، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد،
كنجو، يوسف-وتسونيكي، واكيرا، 2018، تأريخ سورية في مئة موقع أثري، تعريب:يوسف كنجو، الطبعة الثانية، دمشق.
كوفان، جاك، 1973، "تقرير أولي عن موسم التنقيب الثالث في تل مريبط1973"، الحوليات الأثرية السورية، المجلد:24، سورية.
لابات، رينية، 2004، قاموس العلامات المسمارية، ترجمة: البير أبونا وأخرون، الموصل.
لافاتوري، ف.، 1984، "تقرير أولي عن منطقة تلول الريحان في حمرين"، مجلة سومر، عدد:40،ج1-2، بغداد.
لويد، سيتون، 1993، أثار بلاد الرافدين من العصر الحجرى القديم حتى الغزو الفارسي، ترجمة: محمد طلب، سورية.
ليثابي، وليم ريتشارد، 2011، العمارة والأسطورة والروحانيات، ترجمة:طه الدوري، هيئة أبوظبي للثقافة والتراث، الإمارات العربية المتحدة.
ابن منظور، أبي الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الأنصاري، 2005، لسان العرب، مجلد:1-20، بيروت.
الماجدي، خزعل، 1997، أديان ومعتقدات ماقبل التأريخ، الأردن.
الماجدي، خزعل، 2014، آلهة شام دراسة في شجرة وأساطير الآلهة الكنعانية، دارنون، الأردن.
مارف، دلشاد عزيز، 2006، أختام إسطوانية غير منشورة في متحف السليمانية ((دراسة تحليلية))، رسالة ماجستير غيرمنشورة، كلية الآداب، قسم الآثار، جامعة صلاح الدين، أربيل.
محمد أمين، سعد عمر، 2005، القرابين والنذور في العراق القديم، رسالة ماجستيرغيرمنشورة، كلية الأداب، قسم التأريخ القديم، جامعة الموصل.
محيسن، سلطان، 1994، المزارعون الأوائل، دمشق.
محيسن، سلطان، 2004، عصور ماقبل التأريخ، دمشق.
مرعي، عيد، 2010، رحلة في عالم الآثار آثاريون ومدن أثرية، دمشق.
مهدي، علي محمد، 1975، دور المعبد في المجتمع العراقي من دور العبيد حتى نهاية دور الوركاء، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد.
مورتكات، أنطوان، (ب.س.ط)، تأريخ الشرق الأدنى القديم، تعريب: توفيق سليمان- وآخرون، بغداد.
موسى، مريم عمران، 1996، الفكر الديني عند السومريين في ضوء المصادر المسمارية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، قسم الآثار، جامعة بغداد.
ميشائيل، لينا ولسن، 2012، إلالهة إنانّا/عشتار في الموروث الحضاري لبلاد الرافدين، رسالة ماجستيرغير منشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة صلاح الدين، أربيل.
ميلارت، جيمس، 1990، أقدم الحضارات في الشرق الأدنى، ترجمة:محمد طلب، دمشق.
هستد، كوردن، 1948، الأسس الطبيعية لجغرافية العراق، ترجمة: جاسم محمد، بغداد.
هواس،هاوار نجم الدين، 2015، العصر الحجري الحديث المبكر في أواسط زاغروس دراسة أثرية مقارنة لمواقع بيستان سور وشمشارة(شرق العراق) وجاني وشيخ آباد(غرب إيران) في ضوء التنقيبات الحديثة، رسالة ماجستير غيرمنشورة،كلية الآثار، قسم الآثار المصرية، جامعة القاهرة.
الهيتي، قصي منصور عبدالكريم، 1995، عبادة الإله سين في حضارة بلاد الرافدين، رسالة ماجستيرغير منشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد.
وولي، السير ليونارد، 1956، مدخل إلى علم الأثار، ترجمة:حسن الباشا، مصر.
ئاكرةيى، عماد شاكر أحمد، 2019، المعتقدات الدينية في كردستان حتى نهاية الألف الثاني قبل الميلاد، أطروحة دكتوراة غيرمنشورة، كلية العلوم الإنسانية، قسم التأريخ القديم، جامعة دهوك.
يوخنا، دوني جورج، 1986، عمارة الألف السادس قبل الميلاد في تل الصوان، رسالة ماجستيرغير منشورة، كلية الأداب، قسم الأثار، جامعة بغداد.
يونس محمد، صباح حميد، 2003، نينوى خلال غصر السلالة السرجونية (721-612ق.م)، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، قسم التأريخ القديم، جامعة الموصل.
-المصادر الأجنبية:
Algaze, G., (1996), “Habubaa on the Tigris Archice Nineveh Reconsiders”, Journal of Near Eastern Studies.JNES, Vol:4, No:2, Chicago.
AYTEN, A.H., and CEYLAN, N., (2017), “Anatolian Cities in History”, GOBEKLI TEPE, Vol.301, Turkey.
Black, J, And, Anthony, G., (1992), The Gods Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia-GDSAM., British Museum.
Black, J., and et-all (1999), A Concise Dictionary of Akkadian-CDA., Wiesbaden, Deutsche.
Bouman, H., (1969), The Land of Ur, Oxford.
Braid wood, R., and Howe. B., (1960), “prehistoric investigation in Iraqi Kurdistan”, Studies in Ancient Oriental Civilazations-SAOC, Vol.31, Chicago.
Braidwood, L.S., (1987), “Prehistoric Archaeology Along the Zagros Flanks”, Oriental Institute publications-OIP, Vol:105, Illions, Chicago.
Brinkman, J.A., and et-all, (1984), The Chicago Assyrian Dictionary-CAD, Vol:15, “S”, Chicago, ILLIONIS.
Brinkman, J.A., and et-all, (1989), The Chicago Assyrian Dictionary-CAD, Vol:17, “SH1”, Chicago, ILLIONIS.
Civil, M., and et-all, (1968), The Chicago Assyrian Dictionary-CAD, Vol:2, “A”, Chicago, ILLIONIS.
Civil, M., and et-all, (1989), The Chicago Assyrian Dictionary-CAD, Vol:1, “A2”, Chicago, ILLIONIS.
Crawford, H., (2002), Sumer and the Sumerians, London.
Dietrich, O., (2012), “the First Temple of the World (Gobekli Tepe)”, Actual Archaeology, No.2, Turkey.
Dietrich, O., and et-al., (2012), “The Role of Cult and feasting in the emergence of Neolithic Communities. New evidence from Gobekli tepe, south-eastern Turkey”, ANTIQUITY, Vol.86, Cambridge.
Edzad, D.O., (1997), “The Names of Sumerian Temples”, Cuneiform Monograph-CM., Vol:7, Netherlands.
El – Wailly, F., and Abu Es – Soof, B., (1965), “The Excavation at Tell Es – Sawwan First Preliminary report (1964)”, Sumer, Vol.21, No.1-2.
Forest, D.J., (1999), “Les Premiers Temples de Mesopotamia”, British Archaeological Reports-BAR., Vol.765, London.
Frankfort, H., (1939), Cylinder Seals a Documentary Essay on the Art and Religion of the Ancient Near East, London.
Frayne, D., (1993), “Sargonic and Gutian Periods (2334-2113BC.)”, The Royale Inscriptions of Mesopotmia Early Periods-RIME., Vol.2, Toronto.
Frayne, D.R., (1998), “Presargonic Period (2700-2350B.C)”, the Royal Inscriptions of Mesopotamia Early Periods, RIME.,Vol.1, Toronto.
Fuji, H., and Et-al, (1981), “Preliminary Report of Excavation at Gubba and Sangor”, Hamrin Report, Vol.6, Hiroshima.
Fukai, S.and Et-al, (1970), Telul Eth-thalathat, Tokyo.
Gelb, J.I., and et-all (1965), The Chicago Assyrian Dictionary-CAD, Vol:2, “B”, Chicago, ILLIONIS.
Gelb, J.I., and et-all, (1958), The Chicago Assyrian Dictionary-CAD, Vol:4, “E”, Chicago, ILLIONIS.
George, A. R, (1990), the Epic of Gilgamesh, London.
George, A.R., (1993), House most High the Temples of Ancient Mesopotamia, Indiana.
Goff, B.L., (1963), Symbols of Prehistoric Mesopotamia, London.
Haran, M., (1985), Temples and Temple-services in ancient Israel an inquiry into biblical cult phenomena and the historical setting of the prestily school, Eisenbrauns, Indiana.
Helback, H., (1972), “Samarra Irrigation Agriculture at Choga mami in Iraq”, Iraq, Vol.34, No.1.
Hill, H.D., and et-al, (1990), “Old Babylonian Public Buildings in the Diyala Region”, Oriental Institute Publications-OIP., Vol.98, Chicago.
Jacquetta, H., and Woolley, S.L., (1963), “Prehistory and the beginning of civilization”, History of Mankind, Vol.1, London.
James, E.O., (1985), The Cult of the Mother Goddess, London.
Jordan, M., (2004), Dictionary of Gods and Goddesses-DGG., 2Ed, USA.
Kipfer, A.B., (2010), Encyclopidic Dictionary of Archaeology, USA.
Kodas, E., (2012), Piliers au PPNA final-PPNB ancien au nord du Proche-Orient: élément symbolique ou système architectural, Statues-menhirs et pierres levées du Néolithique à aujourd'hui, Actes du 3° colloque international sur la statuaire mégalithique, Saint-Pons-de-Thomières, du 12 au 16 septembre 2012, Sous le parrainage de M. Jean GUILAINE, Professeur honoraire au Collège de France, membre de l'Institut Edité sous la direction De Gabriel RODRIGUEZ, Paris.
Krispijn, Theo J.H., (2016), Glossary of Middle-Elamite Inscriptions from Susa and Djoha Zambil, OCMW / LIAS Leiden University.
Laroche, E., (1980), Glossaire de la language hourrite, Paris.
Leick, G., (2003) Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology-DANEM., London.
Leick, G., (2003), Dictionary of Ancient Near East Architecture-DANEA., 2Edition, London.
Lurker, M., (2005), The Routledge Dictionary of Gods and Goddesses Devils and Demons, New York.
Mc Adam, E., (1990), “Excavation at Qermez dere” , A preliminary report 1986”, Sumer , Vol.46, No.1-2, Baghdad.
Mc Cown, D., and Haines, R., (1967), “Nippur I Temple of Enlil, Scribal Quarter, and Soundings”, Oriental Institute Publications-OIP., Vol.78, Chicago.
Mieroop, M.V.D., (2007), A History of the Ancient Near East Ca.3000-323Bc., 2Ed., UK.
Morpert, N., and Munchagev, R., (1969), “Excavation at Yarim Tepe”, Sumer, Vol:25, Baghdad.
Negahban, E.O., (1991), “Excavations at Haft Tepe”, Iran, University Museum Monograph, Vol.70, Pheladelphia.
Novak, M., (1993), “the Architecture of Nuzi and its Significance in the Architectural History of Mesopotamia”, Studies on the Culture of Nuzi and the Hurrians -SCCNH., Vol.10, New York.
Olmstead, A.T., (1959), History of the Persian Empire, Chicago.
Parrot, A., (1949), Ziggurats et Tour de Babel, Paris.
Potts, D., (2010), “Elamite Temple Building, From The Foundations to the Crenellations, Essays on Temple Bbuilding in the Ancient Near East and Hebrew Bible”, by: Boda M.J., and Novotny, J., Alter Orient und Altes Testament-AOAT., Band.366, Germany.
Roof, M., (1984), “Ubaid House and Temples”, Sumer, Vol.40, Baghdad.
Rüster, C., and Neu, E.,(1989), „Studien zu den Boğazköy-Texten“, Hethitisches Zeichenlexikon-HZl., Beiheft.2, Wesbaden.
Sadoughianzadeh, M., (2013), “Gender Structure and Spatial Organization: Iranian Traditional Spaces”, Sage Journals, Vol.3, Issue.4, USA.
Schmidt, K., (2000), “Gobekli Tepe, South Eastern Turkey. A preliminary report on the (1995-1999)”, Excavation Paléorient, Vol.26, No.1, Paris.
Tobler, A. J., (1950), Excavation at Tepe Gawra, Vol.1, Philadelphia.
Todd, Ian A., (1976), Catal Huyuk Inperspective, USA .
Toorn, K., and Et-al., (1999), Dictionary of Deities and Demons in the Bible-DDDB., Boston.
Von Soden, W., (1965), Akkadisches Handwrterbuch-AHw, Band:1,Wiesbaden.
Von Soden, W., (1981), Akkadisches Handworterbusch-AHw., Band:III, Vol.S-Z, Wesbaden.
Wright, E.C., (1944), “The Significance of the Temple in The Ancient Near East The Temple in Palestine –Syria”, The American Schools of Oriental Research-ASOR, Vol.7, Part3, No.4, New Haven.
Zabern, P.V., (2006), Astrid Nunn, Altag im Alten Orient, munchen.
- مصادر الأنترنيت:
-Rodriguez, E., (2019), Enter the Encyclopedia Britannica: Topic Review [Online] Mount-Ararat. Available From: https://www.britannica.com.[Accessed:21 September 2020).
- Oliver, (2017), Enter the tepetelegrams.wordpress.com: Topic Review [Online] short overviews of the architecture of Göbekli Tepe’s older layer comes Enclosure B. Available From: https://www.tepetelegram.wordprss.com.[Accessed:26 September 2020).
-المصادر الفارسية:
-مشكور،محمد جواد، 1966، تأريخ أورارتو، تهران.
- المصادر التركية:
ANCIN, M.C., (2011), URARTU DINI MIMARISI; KARE CELLA LI TAPINAK KOMPLEKSLERI, YUKSEK LISANS TEZI, ISTANBUL UNIVERSITISI, TURKY.
Schmidt, K.,(2010), GÖBEKLI TEPE,Çev.RÜSTEM ASLAN, ISTANBUL.
SEVIN, Veli, (2003), ANADOLU ARKEOLOJISI, ISTANBUL.
الخرائط
(الخارطة-1 ) توضح المواقع الأثرية في شمال وجنوب بلاد الرافدين
مأخوذة بتصرّف من المصدر (مورتكات، 1975، 14).
الخارطة-2 يبين المواقع التي تحت تأثير طوبكلي تبة في شمال بلاد الرافدين، مأخوذة بتصرف من (Kodaş, 2012, 104)
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.