Orchards and literature (legends as a sample)

Authors

  • zainab fadil ali جامعة بغداد / كلية الآداب
  • saadsalman fahd جامعة بغداد / كلية الآداب / قسم الآثار

Keywords:

Orchareds, Literature, legends, Mesopotamia, gardener, anunnakki gods, agriculture, growth, archaeological, excavation

Abstract

       Literature is one of the most important manifestations of civilization in Mesopotamia, and its importance comes from the multiple aspects of it and the various contents that it dealt with, in which the writer of Mesopotamia civilization highlighted wonderful products that reflected the advancement of thought and belief. The realism of things and the possibility of their occurrence. As for the other part of it, the Mesopotamian writer went to the sky of imagination to reflect upon us a perception and an intellectual dimension of this writer, and although the second part of this literature comes within the framework of imaginary connotations far from reality, the recipient of this literature dealt with it realistically and comprehensively. To be affected by this literary product, which transcends purely religious and social purposes. The literature of Mesopotamia was associated with many aspects of daily life, and agriculture in its comprehensive concept and the many related particles that came in the forefront of which came in its many aspects, including myths, epics, governance, debates and other literary aspects.

References

الاسود، حكمت مجيد بشير،(2002): أدب الرثاء في بلاد الرافدين في ضوء المصادر المسمارية، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الموصل، كلية الاداب، قسم الاثار.

باقر ، طه ، (1951): نصوص من الأدب العراقي القديم “ ، سومر ، العدد 7 .

باقر، طه ، (1971): ملحمة كلكامش، ط2،،وزارة الثقافة والأعلام ،بغداد.

باقر، طه، (1976): مقدمة في ادب العراق القديم، بغداد.

البياتي، سوسن هادي جعفر،(2004): اساطير العراق القديم-البابلية والسومرية دراسة في شكلها السردي، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة تكريت، كلية التربية، قسم اللغة العربية.

جاكوبسن ، ثوركيلد، (2004): اديان ما بين النهرين– إطلالة عامة ، (1987)، بحث ضمن موسوعة :تاريخ الأديان ، ج2، تحرير :فراس السواح ، :دار علاء الدين ، دمشق.

الجبوري، اسماء عبد الكريم،(2014): النخلة في حضارة العراق القديم، بغداد.

جمعة ،احمد بشار،(2011): فكرة الصراع في الأساطير والملاحم العراقية القديمة( 3000 – 2000 ق . م )،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة واسط، كلية التربية، قسم التاريخ.

الجنابي ،شيماء صلاح احمد،(2007): الاله انكي في حضارة بلاد الرافدين (في ضوء النصوص المسمارية)، رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم الثار.

الجنابي، كاظم، (1957): مقدمة لدراسة اقدم ادب عرفه الانسان، بغداد.

حنون ، نائل ،(1978): ” شخصية الالهة الام ودور الالهة " انانا - عشتار " في المصادر المسمارية “ ، سومر ، العدد 34 .

الحيالي، فيحاء مولود علي، (2016): الاساطير المنفذة في فنون بلاد الرافدين(دراسة مقارنة)،اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم الاثار.

ساكز، هاري، (1979): عظمة بابل، تر: عامر سليمان، الموصل.

سيدا، عبد الباسط، (1995): من الوعي الأسطوري إلى بدايات التفكير الفلسفي النظري (بلاد ما بين النهرين), دار الحصاد للنشر والتوزيع, دمشق.

الشواف، قاسم، (1961): ديوان الاساطير،، أناشيد الحب السومرية ،الكتاب1، ط1 ، بيروت.

الشواف، قاسم، (1999): ديوان الاساطير، سومر واكاد واشور، الحضارة والسلطة، اشراف ادونيس، الكتاب الثالث، بيروت.

علي، فاضل عبد الواحد، (2000): سومر اسطورة وملحمة، بغداد.

فالكشتاين، آدم،(1951): ”ترتيلة اريدو“ تر: محمود الامين، مجلة سومر، مجلد7.

كريمر، صموئيل نوح، (1956): من الواح سومر، تر: طه باقر مراجعة، احمد فخري، بغداد.

كريمر، صموئيل نوح، (1973): السومريون، تر: فيصل الوائلي، الكويت.

كريمر، صموئيل نوح، (1974): أساطير العالم القديم، أساطير سومر وأكاد، ترجمة د. أحمد عبد الحميد يوسف، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

كونتينو ، جورج ، (1986): الحياة اليومية في بلاد بابل وآشور ، ط2 ، ترجمة وتعليق سليم طه التكريتي وبرهان عبد التكريتي ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد.

مسلان، ميشال، (2009):علم الاديان مساهمة في التاسيس،تر:عز الدين عناية ،ابو ظبي .

موسى، مريم عمران، (1996): الفكر الديني عند السومريين في ضوء المصادر المسمارية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم الاثار.

يحيى، اسامة عدنان، (2007): الالهة في رؤية الانسان العراقي القديم دراسة في الاساطير، جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم التاريخ.

المصادر الاجنبية:

Al-Fouadi, A. (1969): Enki’s Journey to Nippur: The Journeys of the Gods, Ph.D. dissertation, University of Pennsylvania.

Alster, B.,(1977): “ "Ninurta and the Turtle", UET 6/1 2”,JCS,Vol.24, No.4.

Alster, B.,(1978):“Enki and ninhursag:the greation of the first women”,Ugarit-forschungen,Vol.10.

Benite, G., (1969): Enki and Ninmah and Enki and the world Order, London.

Black., J. & Green, A., (1992): Gods. Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia, , London.

Dalley, S., (1989): Myths from Mesopotamia, New York.

Dickson,K., (2007): “Enki and ninhursag :the trickster in paradise”, JNES, Vol.66, No,1.

Eidem, J, and Hojlund, F.,(1993): “Trade or diplomacy? Assyrian and dilmun in the eighteenth century BC”, World Archaeology, Vol. 24, No.3.

Espak, P, (2006): Ancient near eastern gods enki and ea, tartu.

Green, M, W., (1975): Eridu in Sumerian literature,Chicago.

Jacobsen, T., (1970): “Sumerian mythology”, Harvard semitic studies,Vol.21.

Jordan, M., (2004): Dictionary of gods and goddesses, second edition, New York.

Kramer , S. N., (1949): “ A Blood - Plague Motifin Sumerian Mythology ”, ArOr,Vol.17 .

Kramer, S. N, and Albright, W.F.,(1945): “Enki and Ninḫursag :A Sumerian “paradise” Myth”, American schools of oriental research,No.1,new haven.

Langdon, M. A, (1923): Historical inscription, containing principally the chronological prism,W-B.444,Oxford.

Leick, G., (1991): A Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology, London and New York.

Leisten, B., (2015): Religion and ideology in Assyria, Berlin.

Millard, A.R. ,(1987): “The Sign of the Flood ” ,Iraq, Vol.49.

Nejat, K.R.N., (1998): Daily life in Ancient Mesoptamia, Hendrickson.

Safar, F. and Others, (1981): Eridu, Baghdad.

Sefati, Y, (1981): Love songs in Sumerian literature,Jerusalem.

Tellinger, M., (2012): Slave species of the gods, the secret history of the anunnakki and their mission on earth,USA.

Vanstiphout, H. L. J., (1994): “another attempt at the spell of nudimmud”, Revue d'Assyriologie et d'archéologie orientale, Vol.88, No.2.

Wisnom, S., (2019): Weapons of words: intertextual competition in Babylonian poetry, Brill.

Wisnom, S.,(2019): “Blood on the Wind and the Tablet of Destinies: Intertextuality in Anzû, Enūma eliš, and Erra and Išum”, Journal of the American Oriental Society,Vol.139,No.2.

Downloads

Published

2022-12-18

Issue

Section

Archeology

How to Cite

Orchards and literature (legends as a sample). (2022). Journal of Studies in History and Archeology, 82, 653-674. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/262

Similar Articles

1-10 of 100

You may also start an advanced similarity search for this article.