المؤتمر التربوي الاول في العراق (9- 15 نيسان 1932)
Keywords:
التعليم في العراق- المؤتمر التربوي العراقي الأول- متي عقراوي- بول مونرو.Abstract
The first educational conference in Iraq was held between April 9 and 15, 1932, with the approval of King Faisal I, the conference aimed to upgrade and modernize the educational sector in Iraq and move it to a new stage, this conference is considered the first of its kind in Iraqi educational history and is viewed as an achievement of the goals of what is historically known as the American trend in education, who are Iraqi students who had graduated from universities in the United States of America and the American University in Beirut played a significant role in shaping the conference, the conference included many of the visions of the American Monroe Commission, which had visited Iraq to study the Iraqi educational system in the same year in which that conference was held.
References
1. ابراهيم خليل العلاف، تطوير التعليم الوطني في العراق 1869- 1932، جامعة البصرة، البصرة، 1982.
2. احمد عبد اللطيف ابو اسعد، سامي محسن الختاتنة، علم نفس النمو، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان، 2011.
3. اسامة الحاج سعيد، النتاجات التربوية لمناهج التربية الرياضية وتطبيقها في المدارس الاساسية، دار غيداء للنشر، عمان، 2017.
4. اسعد الطنبور، المعلم في واحد، ط1، دار أمجد للنشر والتوزيع، عمان، 2015.
5. اسماء عبد الرحمن حسين، مجلات الاطفال وتنمية القيم الاخلاقية للأطفال، ط1، العربي للنشر والتوزيع، القاهرة، 2019.
6. امين مرسي قنديل، اصول التربية وفن التدريس، وكالة الصحافة العربية، القاهرة، 2022.
7. ايمان دويدا، الصحة النفسية للأطفال والمراهقين، دار نشر يسطرون، الجيزة، 2017.
8. ايمن سليمان مزاهرة، ليلى حجازين نشيوات، مدخل الى علم الاقتصاد المنزلي، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، 2004.
9. ايوب دخل الله، التربية ومشكلات المجتمع في عصر العولمة، دار الكتب العلمية، بيروت، 2015.
10. بسام محمد ابو عليان، محاضرات في علم اجتماع السكان، ط1، مكتبة الطالب الجامعي، خان يونس، 2021.
11. ثائر رشيد حسن، الموسوعة الكشفية الحديثة، دار الأكاديميون للنشر والتوزيع، عمان، 2021.
12. جمال احمد فؤاد عبد الكريم هاشم، الدليل الشامل للمعلم من التخطيط الى التقويم، دار مرسال للنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة، 2024.
13. حسام محمد حكمت، علم النفس التربوي الرياضي، دار العلم والايمان للنشر، دار الجديد للنشر والتوزيع، دسوق، 2020.
14. رافد الحريري، العمل مع الاطفال الصغار، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، 2014.
15. رافدة الحريري، اقتصاديات وتخطيط التعليم في ضوء ادارة الجودة الشاملة، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، 2013.
16. سميرة عبد القادر خطاب حجازي، ابراهيم السيد عيسى غنيم، التربية الصحية الواقع وسيناريوهات المستقبل نماذج وتجارب عالمية والصحة المدرسية دول الخليج العربي وتونس والولايات المتحدة الامريكية واوروبا واليابان، دار التعليم الجامعي، الإسكندرية، 2011.
17. شادية عبد الحليم تمام وصلاح احمد فؤاد صلاح، الشامل في المناهج وطرائق التعليم والتعلم الحديثة، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان، 2016.
18. شارلتون دانيلسون، تحسين انجاز الطالب إطار عمل من اجل تطوير المدارس، ترجمة اماني الدجاني، مكتبة العبيكان، الرياض، 2010.
19. صباح حسن الزبيدي، اسس بناء وتصميم مناهج المواد الاجتماعية واغراض تدريسها، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، 2015.
20. عبد الرزاق الهلالي، تاريخ التعليم في العراق في عهد الانتداب البريطاني 1921 – 1932، ط1، الرافدين للنشر، بيروت، 2017.
21. عبد المجيد بن طارش نيازي، صالح بن عبدالله ابو عباة، اساسيات ممارسة طريقة العمل مع الجماعات، مكتبة العبيكان، الرياض، 2000.
22. علي عبد العزيز، المكتبة المدرسية الحديثة، وكالة الصحافة العربية ناشرون، الجيزة، 2019.
23. مارتين دودج، قاموس المذاهب السياسية، ترجمة: احمد المصري، مكتبة المعارف، بيروت، د.ت.
24. متي عقراوي، مشروع التعليم الاجباري في العراق، مطبعة الحكومة، بغداد، 1937.
25. مجموعة باحثين، محاضرات خاصة في اصول التربية، وكالة الصحافة العربية، القاهرة، 2022.
26. هيلين باركرست، التربية على طريقة دالتن، ترجمة: زكريا ميخائيل، لجنة التأليف والترجمة والنشر، القاهرة، 1936.
27. محمد جاسم العبيدي، الاء محمد العبيدي، طرق البحث العلمي، دار ديبوتو للنشر والتوزيع، عمان، 2009.
28. محمد حسن الشهري، عبد الودود احمد الزبيدي، الميثاق الاخلاقي في المجال الرياضي، شركة دار الأكاديميين للنشر والتوزيع، عمان، 2019).
29. المؤتمر التربوي الاول، وزارة المعارف العراقية، مطبعة العهد، بغداد، 1932.
30. ميان مونتغمري، الطلاب الموهبون وذوو القدرات متدنوا التحصيل، ط1، ترجمة: اسامة محمد عبد المجيد ابراهيم، مكتبة العبيكان، الرياض، 2019.
ثانياً. الأطاريح والرسائل
1. احمد ابو حصيرة، الديون الخارجية وآثارها في فلسطين، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاسلامية في غزة، كلية التجارة، 2015.
ثالثاً. المجلات والدوريات
1. اسماء خليل عابد، اشجان القرني، حياتنا رياضيات، مجلة العلوم والتقنية، العدد(114)، 2015.
2. رحيم عبد الله الزبيدي، زينب عبد الرحمن محمد امين، الاستقلالية لدى طلبة الجامعة، مجلة كلية التربية، العدد (4)، 2017.
3. رياض حسين علي، أثر كل من طريقة حل المشكلات والطريقة الاستقرائية وطريقة النص في تحصيل طالبات الصف السادس العلمي في قواعد اللغة العربية، مجلة ديالى، العدد (28)، 2008.
4. ريام غانم نجيب، سامي شوكت سيرته ونشاطه القومي في العراق (1895-1987)، مجلة اوروك للعلوم الانسانية، المجلد (12)، العدد (2)، 2019.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-11 (2)
- 2025-04-30 (1)
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.