الزخارف الحيوانية والمركبة في السجاد الاسلامي
Keywords:
السجاد, الاثار, الزخارفAbstract
This research explores the significance of mythical animal motifs in Islamic art, particularly focusing on carpet designs as one of the most prominent decorative art forms. The study examines the historical development of these motifs and their influences from various civilizations, including Persian, Byzantine, and Chinese cultures, which significantly contributed to shaping Islamic artistic identity. It highlights how Muslim artists employed abstraction and transformation techniques to avoid realistic depictions of living beings under religious principles, leading to the creation of unique and innovative designs. These mythical motifs carried different meanings; for instance, dragons often symbolized strength and protection, while the phoenix represented wisdom and renewal, and certain motifs such as winged horses or lions had religious connotations.
The research also examines the various techniques used in weaving carpets with mythical animal motifs and how these techniques evolved over different historical periods. It delves into the artistic schools that contributed to the advancement of this decorative tradition, such as the Safavid school, known for its intricate detailing, and the Ottoman school, which often incorporated geometric patterns with abstracted natural forms.
Furthermore, the study emphasizes the importance of preserving this unique artistic heritage, which reflects a rich cultural and historical exchange between civilizations. Islamic carpets have long served as an essential element in expressing spiritual and aesthetic values. However, with modern industrialization, traditional carpet weaving faces significant challenges, including the loss of ancestral craftsmanship and the increasing preference for mass production. The research advocates for preserving this heritage and supporting artisans who continue to create these exquisite works using traditional methods.
Ultimately, this study affirms that mythical animal motifs in Islamic carpets serve not only as artistic elements but also as cultural symbols that demonstrate the dynamic interaction between different artistic traditions. These motifs continue to represent a fusion of aesthetics, spirituality, and history, preserving an invaluable aspect of Islamic visual culture.
References
1. الازرقي : أخبار مكة وما جاء فيها من الاثار، تحقيق رشدي الصالح، ط2، مكة المكرمة، 1965، ج1.
2. الحداد ، عبد الله عبد السلام : مقدمة في الاثار الاسلامية ، جامعة صنعاء ، دار الشوكاني للطباعة ، 2003، ط1 .
3. الحداد، محمد حمزة: المجمل في الفنون والعمارة، لوحة 328/لوحة 86 في رسالة محمد أحمد السجاد الهندي.
4. حاتم، عماد: أساطير اليونان، الدار العربية، ليبيا – طرابلس، 1988.
5. حميد ، عبد العزيز: السجاد الشرقي وتطوره حتى اواخر القرن العشرين، دار الكتب العلمية، بيروت -لبنان ، 2022.
6. حسن ، زكي محمد : اطلس الفنون الزخرفية .
7. خليفة ، ربيع حامد : فن التصوير عند الاتراك الاويغور واثره على التصوير الاسلامي ، كلية الاثار ، جامعة القاهرة ، ط1 ، القاهرة ، 1996.
8. دحدوح ، باسم: "التصوير عند العرب والمسلمين بين الاباحة والتحريم في العصور الوسطى " ، مجلة جامعة دمشق للعلوم الهندسية ، مجلد 26، عدد1، 2010.
9. ديماند ، م . س : الفنون الاسلامية ، دار المعارف ، القاهرة ، غير مؤرخ .
10. السعدي، سيماء: الطنفس في خزان العتبتين الحسينية والعباسية، أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد، 2013.
11. السراج، مي عبد المنعم: الزخرفة والتصاوير على التحف المعدنية في العراق خلال العصور الاسلامية حتى نهاية العصر العثماني، بغداد، 2012.
12. سومر وحضارتها وفنونها.
13. شاك، فون: الفن العربي في اسبانيا وصقلية، ترجمة أحمد مكي، دار المعارف، القاهرة، 1980، ط2.
14. شريقي، زكريا: الفن العربي الاسلامي الجذور والمؤثرات، سوريا، 2012.
15. الصبيحاوي، فرحان: "الرمزية في الفن الاسلامي"، مجلة دراسات في التاريخ والاثار، عدد 67 كانون الاول، 2018.
16. الطبراني ، ابو القاسم سليمان بن احمد: المعجم الكبير ، تحقيق حمدي عبد المجيد السلفي ، ط2، العراق ، الموصل ، 1986، ج12.
17. عصام، عبد الرؤوف الفقي: بلاد الهند في العصر الاسلامي منذ فجر الاسلام وحتى التقسيم، دار الفكر العربي، 2002، ط2.
18. عبد الجواد، توفيق حمد: العمارة الاسلامية فكر وحضارة، 1987.
19. عبد الحافظ، عبد الله عطية: الاثار والفنون الاسلامية، القاهرة، 2005.
20. عبده، مصطفى: المدخل الى فلسفة الجمال.
21. عكاشة ، ثروت : التصوير الاسلامي ، ط1 ، بيروت 1977.
22. عرابي ، اسعد : معنى الحداثة في اللوحة العربية ، ص52.
23. العميسي ، فضل محمد : التجسيدات الحيوانية على الاثار في جنوب غرب الجزيرة العربية ( اليمن) قبل الاسلام ،اطروحة دكتوراه في الادب تخصص اثار ما قبل الاسلام ، 2012- 2013.
24. كاتبي، شيلار: الفن الاسلامي، ترجمة حازم نهار، ط1، أبو ظبي، 2013.
25. كول، ارنست: الفن الاسلامي، ترجمة أحمد موسى.
26. الكتاب المقدس ، نداء الرجاء ، سفر الخروج ، شتوفارت ، المانيا ، 1993 ، الاصحاح العشرون ، الاية 4و5 ، ص117. نقلا عن : عبد الرحمن، محمود حسين : تأثيرات الفن الاسلامي في الرسم الاوربي الحديث ، رسالة ماجستير غير منشورة مقدمة الى كلية الفنون الجميلة ، بغداد 2003.
27. مرزوق، محمد عبد العزيز: الفنون الزخرفية الاسلامية في مصر قبل الفاطميين، القاهرة، 1974.
28. ماهر، سعاد: الفن الاسلامي.
29. محمد، محمد أحمد: السجاد الهندي المغولي من خلال التحف الباقية وتصاوير المدرسة المغولية الهندية، رسالة ماجستير، جامعة حلوان، مجلد 1، 2013.
30. مرزوق، محمد عبد العزيز : الفنون الزخرفية الاسلامية في مصر قبل الفاطميين ، القاهرة 1974 .
31. هارتمان، مايكل: الروائع الفنية الاسلامية، ط1، بيروت، 2001.
المصادر الاجنبية:
Daneil, s., Walker, oriental rugs of the hajii babas ,network in association with sothebys ,s.d.
Stone, p.f.,the oriental rug lexicon, Washington, 1997.
Eedmann,K., orientalische tierteppiche auf bildern des XIVand XV jahrhunderts , jahrbuch der preussischen kunstammilungen, Berlin, 1929.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.