Foreign education in Egypt from the beginning of the nineteenth century until 1922
Keywords:
Egypt, foreign education, schools, studentsAbstract
This study showed the emergence of foreign education in Egypt and its development in quantity and quality, and presented the types that appeared in Egypt, and the impact of both the French and British occupation on it, and the impact of those foreign cultures on the Egyptian environment in terms of economic, political and social aspects, and the most important educational characteristics of foreign education in terms of curricula, courses, exams and teaching staff, and the relationship of that education to the country's political and social conditions during the nineteenth and early twentieth centuries, and the evolution of the Egyptian government's attempts to supervise, Arabize and organize it.
Foreign schools appeared in Egypt as distinguished educational institutions as a result of the aid they received from the rulers of Egypt, in addition to what they received from their foreign governments, in addition, it meant the support of the Egyptian bourgeois class because its interests are linked to the interests of those countries, and it is a bad line - as Taha Hussein says - that foreign education in its entirety becomes more useful and richer than the official Egyptian education - in the eyes of many - in terms of the level of education and employment, this is what made many Egyptians able to enroll their children in it out of consent and choice, but rather out of love and altruism, until it began to spread and the demand for it increased, and middle-class people joined it despite their inability to bear its costs, nevertheless, they insisted on enduring that financial exhaustion because of their perception of those schools and the prosperous future they would set for their children.
References
بهاء جاسم عوده التميمي، الارمن في مصر دراسة تاريخيه في احوالهم العامة (1805-1848)، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية الآداب، جامعة بغداد، 2021.
عائشة عبد الحي علي عبد الرحمن، اليونانيون في مصر 1882-1952، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية للبنات، جامعة عين الشمس، مصر، 2003.
نعيمة محمد عبد، نشاط التربوي الاجنبي واثاره في التعليم في الاقليم المصري، أطروحة دكتوراه (غير منشورة )، كلية التربية، جامعة عين شمس، 1961.
نور سعدي عيسى، تطور التعليم في مصر 1922-1952، اطروحة دكتوراه (غير منشورة) كلية الآداب، جامعة بغداد، 2021.
هند نجم عبد عباس، الحياة الاجتماعية في مصر (1798-1848)، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية للبنات، جامعة بغداد، 2017.
وداد زوبيري، حملة نابليون بونابرت على مصر ١٧٩٨-١٨٠١(الأسباب والنتائج)، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد خضير، ٢٠١٤.
ثانيا/ الكتب العربية والمعربة:
احمد اسماعيل حجي، المعونة الأمريكية للتعليم في مصر، سلسلة قضايا تربوية، القاهرة، 1992.
احمد عزت عبد الكريم، تاريخ التعليم في عهد محمد علي، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، 1938.
اميل فهمي، التعليم الحديث (دراسة وثائقية)، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، 1977.
أمين سامي، التعليم في مصر في سنتي 1914-1915، مطبعة المعارف، مصر، 1997.
انور عبد الملك، نهضة مصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1983.
جرجس سلامة، تاريخ التعليم الاجنبي في القرنين التاسع عشر والعشرين، مطبوعات المجلس الاعلى لرعاية الفنون والادب والعلوم الاجتماعية، القاهرة، 1963.
جرجي زيدان، تراجم مشاهير الشرق في القرن التاسع عشر، ج1، مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة، القاهرة، 2012.
حسن الفقي، التاريخ الثقافي للتعليم في مصر، ط2، دار المعارف، مصر، 1971.
حسن فوزي النجار، علي مبارك ابو التعليم، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهره، 1987.
خالد محمد نعيم، الجذور التاريخية لإرساليات التنصير الأجنبية 1756 -1986، كتب المختار، القاهرة، د.ت.
خالد محمد نعيم، الجذور التاريخية لإرساليات التنصير الاجنبية في مصر، مكتبة المختار، القاهرة، د.ت.
سعد مرسي احمد وسعيد اسماعيل علي، تاريخ التربية في مصر، عالم الكتب، القاهرة، 1971.
سعيد اسماعيل علي، دور التعليم في النضال الوطني زمن الاحتلال البريطاني، سلسلة تاريخ المصريين، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 1995.
سلمان لأمه عبد الملك، اضواء على التبشير والمبشرين، مطبعة الأمانة، اسيوط، 1994.
سليمان نسيم، الاقباط والتعليم في مصر الحديثة، منشورات اسقفية الثقافة القبطية، مصر، (د.ت).
سوسن فيصل العامر ويوسف محمد امين، ج1، دار المأمون للترجمة والنشر، بغداد، 1992.
سيد ابراهيم الجبار، تاريخ التعليم الحديث في مصر وابعاده الثقافية، ط2، مكتبة غريب، القاهرة، 1977.
عبد الحميد البطريق، عصر محمد علي ونهضة مصر في القرن التاسع عشر (1805-1883)، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 1999.
عمر صفي الدين، دراسات في جغرافية مصر، مكتبة مصر، القاهرة، 1957.
كريم ثابت، محمد علي، مطبعة المعارف، ط2، القاهرة، 1943.
لينوار تشامبرزرايت، سياسة الولايات المتحدة الأمريكية أزاء مصر(1830-1914)، ترجمة: فاطمة علم الدين عبد الواحد، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 1987.
محمد رفعت الامام، الجالية الارمنية في مصر القرن التاسع عشر، الهيئة المصرية للكتاب، د.م، 1999.
محمد عماره، علي مبارك مؤرخ ومهندس العمران، ط 2، دار الشروق، القاهره، 1988.
محمد مورو، يا أقباط مصر انتبهوا، دار المختار الاسلامي، القاهرة، 1998.
محمود محمد سليمان، الاجانب في مصر 1922-1952، عين للدراسات والبحوث الانسانية والاجتماعية، القاهرة، 1996.
نورسين محمد سيف الدين، الجالية الفرنسية في مصر 1882- 1956، دار كتب الوثائق القومية، القاهرة، 2012.
وائل ابراهيم الدسوقي، التاريخ الثقافي في مصر الحديثة والمؤسسة العلمية والثقافية في القرن التاسع عشر، مطبعة دار الكتب والوثائق القومية، القاهرة، 2012.
الياس الايوبي، تاريخ مصر في عهد الخديوي اسماعيل باشا من سنة 1813 – 1879، مطبعة هنداوي، مصر، (د.ت).
ثالثا// المجلات
نبراس خليل ابراهيم، كلوات بك ودوره الصحي في مصر 1825-1858، مجلة الباحث، مج 41، ع4، ج2، تشرين الثاني٢٠٢٢.
هند نجم عبد عباس وحيدر حميد رشيد، الجاليات الاجنبية في مصر خلال المدة 1798-1848، مجلة دراسات في التاريخ والاثار، ع 72، كانون الاول 2019.
رابعا// الموسوعات:
محمد شفيق غربال، الموسوعة العربية الميسرة، مج1، بيروت، 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.