الأثر العلمي والفكـري للإمام جعفر بن محمد الصادق ( عليه السلام)في المصنفات المغربية والأندلسية
Keywords:
Impact, thought, Imam Jaafar bin Muhammad Al-Sadiq (peace be upon him), works, Al-Mughrib, AndalusiaAbstract
Imam Jaafar bin Muhammad al-Sadiq (peace be upon him) is one of the most eminent imams of the Muslims. He is the sixth imam of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) imams whom God Almighty has made leaders of the servants and politicians for the country. And a light from the lights of the house of prophecy and the source of the Muhammadan message. He is the inexhaustible source, one of the sources for deducing rulings, and a destination for scholars, commentators, and students of knowledge from all parts of the Islamic nation. I wrote about his position and his knowledge by many prominent scholars, thinkers and researchers, and his traces have continued in books of jurisprudence, books of interpretations and hadith books, among them the scholars of the Andalusian Maghreb. Shi’ism in general and the biography of Imam al-Sadiq (peace be upon him) in particular was unfair by Moroccan and Andalusian historians, who often submitted to the whims of rulers and were loyal to the Umayyad authority, and this negatively affected the lack of Moroccan and Andalusian works that dealt with the biography of this great Imam (peace be upon him)
References
( ) حيدر، الإمام الصادق والمذاهب الأربعة،ج١، ص٣٨١.
( ) بن حمده، عبد المجيد، المدارس الكلامية إلى ظهور الأشعرية، (ط1، مطبعة دار العرب، تونس،1986م)، ص182 .
( ) القاضي النعمان، المجالس والمسايرات، ص123.
( ) القرشي، الداعي إدريس عماد الدين(ت872ه/1467م)، كتاب زهر المعاني، تقديم وتحقيق: مصطفى غالب،(ط1، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، 1991م)، ص196.
( ) القاضي النعمان، شرح الأخبار، ج٣، ص٢٩١-٢٩٢؛ ابن تميم ،المحن، ص٢٩٢؛ ابن عبد البر، التمهيد لما في الموطأ، مج2، ص62؛ المالكي، الفصول المهمة، ج٢، ٩٠٨-٩٠٩؛ البري، الجوهرة، ج1، ص٥٦؛ الفضيلي، الدرر البهية، ص٢٠٢.
( ) أبو حنيفة النعمان بن ثابت التيمي بالولاء، الكوفي، أبو حنفية، إمام الحنفية، أحد الأئمة الأربعة عند أهل السُّنة، كان عالماً، عاملاً، زاهداً، عابداً، ورعاً، تقياً، كثير الخضوع دائم التضرع إلى الله تعالى، ولد سنة (80ه/699م)ه، أصله من أبناء فارس، ولد ونشأ بالكوفة، وكان خزازاً يبيع الخز ويطلب العلم في صباه، ثم انقطع للتدريس والإفتاء وأراده يزيد بن عمر بن هبيرة الفزاري أمير العراقيين على القضاء بالكوفة أيام مروان بن الحكم- اخر ملوك بني امية- فامتنع ورعا، فضربه 110 اسواط كل يوم 10 اسواط، وهو على الامتناع، فلما رأى ذلك خلى سبيله وأراده المنصور العباسي بعد ذلك على القضاء ببغداد، فأبى، فحلف عليه ليفعلن، فحلف أبو حنفية أن لا يفعل فحبسه إلى أن مات، توفي سنة (150ه/767م) وكانت وفاته في السجن، له مسند في الحديث جمعه تلاميذه والمخارج في الفقه رواه عنه تلميذه أبو يوسف. القاضي النعمان، شرح الأخبار، ج٣، ص٢٩١؛ ابن عبد البر، الاستغناء في معرفة المشهورين من حملة العلم بالكنى، ج١، ص٥٧٢-٥٧٣؛ ابن قنفذ، وفيات ابن قنفذ، ص129-130.
( ) مالك بن أنس بن مالك بن أبي عامر بن عمرو بن الحارث الأصبحي الحميري المدني حليف بني تيم من قريش وأمه عالية بنت شريك الأزدية ، إمام دار الهجرة وأحد الأئمة الأربعة عند أهل السُّنة وإليه تنسب المالكية. ولد بالمدينة المنورة سنة (93ه/711م) وقيل (94ه/712م) وقيل (95ه/ 713م) بالمدينة، وتوفي بها سنة (١٧٩ه/795م) دفن بالبقيع، كان ثقةً، مأموناً، ثبتاً، ورعاً، فقيهاً، عالماً، حجة. القاضي النعمان، شرح الأخبار، ج٣، ٢٩١؛ ابن قنفذ، وسيلة الإسلام بالنبي، ص146؛ وفيات ابن قنفذ، ص141-142؛ الذهبي، سير أعلام النبلاء، ج7، ص154.
( ) القاضي عياض، ترتيب المدارك،ج2، ص52، السبتي، أبو عبد الله محمد بن عمر بن محمد
(ت721ه/1321م)، السنن الأبين والمورد الامعن في المحاكمة بين الامامين السند والمنعن، تح: ابو عبد الرحمن صلاح بن سليم المصراتي، (ط1، مكتبـــة الغربـــــاء الأثرية، المملكة العربية السعودية، 1997م)، ص118، السوسي، أبي عبد الله محمد بن أحمد (ت1189ه/1775م)، الرحلة الحجازية، (ط1، مركز الدراسات والأبحاث وأحياء التراث، الرابطة المحمدية للعلماء، الرباط، المغرب،2011م)، ص60.
( ) القاضي النعمان، دعائم الاسلام، ج1، ص96.
( ) التمهيد لما في الموطأ، مج2، ص70.
( ) بضع: بضعت اللحم أبضعه بضعا وبضعته تبضيعا أي جعلته قطعا والبضعة القطعة من اللحم. الفراهيدي، العين، ج1، 285؛ابن منظور، لسان العرب، ج4، ص2327.
( ) المحن، ص264- 267-268.
( ) أنس بن مالك بن النضر بن ضمضم بن زيد بن حرام بن جندب بن عامر بن غنم بن عدي ابن النجار بن ثعلبة بن عمرو بن الخزرج بن حارثة الأنصاري النجاري البصري خادم رسول الله، يكنى أبا حمزة قَدِم المدينة وهو ابن عشر سنين وشهد بدر وهو غلام مات سنة ثلاث وتسعين وهو ابن مئة سنة وثلاث سنين في قصره بــ" الطف" على فرسخين من البصرة سنة إحدى وتسعين ودفن هناك. ابن عبد البر، الاستيعاب في معرفة الأصحاب،(ط1، دار الاعلام، الأردن،2002م)، ص53-54.
( ) سهل بن سعد بن مالك بن خالد بن ثعلبة بن حارثة بن عمرو بن الخزرج بن الحارث بن ساعدة بن كعب بن الخزرج الساعدي الأنصاري، يكنى أبا العباس توفي سنة ثمان وثمانين وهو ابن ست وتسعين وقيل توفي سنة إحدى وتسعين، وقد بلغ مئة سنة وهو أخر من بقي بالمدينة من أصحاب رسول الله (). ابن عبد البر، الاستيعاب، ص308-309.
( ) سفيان بن سعيد الثوري من بني ثور بن عبد مناة، من أهل الكوفة كان سيد أهل زمانه في علوم الدين والتقوى وإماماً من أئمة المسلمين، ولد في خلافة سليمان بن عبد الملك ، طلبه المنصور والمهدي فتوارى وانتقل إلى البصرة فمات فيها مستخفياً سنة(161ه/777م). ابن تميم، المحن، ص230؛ البغدادي، تاريخ بغداد، ج10، ص219.
( ) سفيان بن عيينة بن أبي عمران الهلالي مولى لقوم من ولد عبد الله بن هلال بن عامر بن صعصعة رهط ميمونة زوج النبي() ويكنى أبا محمد، ولد بالكوفة سنة (107ه/725م) وتوفي بها سنة(198ه/813م) ، وهو من أصحاب الإمام جعفر بن محمد الصادق() وكان إماما عالما ثبتاً زاهداً ورعاً مجمعاً على صحة حديثه وروايته، وكان جده أبو عمران عاملاً من عمال خالد القسري. ابن قتيبة، المعارف، تح: ثروت عكاشة،(ط2، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1992م)، ص506-507؛ ابن قنفذ، الوفيات، ص194؛ الخوئي، معجم رجال الحديث، ج9، ص164-165.
( ) الحسن بن صالح وفي الأصل حي بن صالح، أبو عبد الله الحسن بن صالح بن حي الهمداني الثوري الكوفي ولد سنة(100ه/718م) من زعماء الفرقة البترية من الزيدية توفي مختفيا في الكوفة سنة(168ه/784م). القاضي النعمان، شرح الأخبار، ج3، ص291.
( ) أيوب السختياني، أبو بكر كيسان بن أبي تميمة ويقال: ولاؤه لطهية، وقيل لجهينة، عداده في صغار التابعين وقيل: مولى عمار بن ياسر، ولد سنة (66ه/685م) وقيل سنة (68ه/687م) سيد فقهاء عصره تابعي من النساك الزهاد من أصحاب الإمامين الباقر والصادق()، وقيل مات بالطاعون سنة(131ه/748م). القاضي النعمان، شرح الأخبار،ج3، ص292؛ الذهبي، سير أعلام النبلاء، ج6، ص196-197.
( ) يحيى بن سعيد بن قيس بن فهد بن عمرو بن سهل، أحد الأعلام الحافظ شيخ الإسلام أبو سعيد الأنصاري النجدي المدني قاضي المدينة ثم قاضي القضاة للمنصور العباسي، حدث عن أنس بن مالك والسائب بن يزيد وأبي إمامة بن سهل وسعيد بن المسيب والقاسم بن محمد، ثقة فقيه، كنيته أبو نصر، مات بالهاشمية سنة(143ه/759م) قبل أن تبنى بغداد. الرازي، أبو محمد عبد الرحمن بن محمد بن إدريس بن المنذر التميمي (ت327ه/938م)، الجرح والتعديل،(ط1، دار أحياء التراث العربي، بيروت، 1952م)، ج9، ص147؛ الذهبي، تذكرة الحفاظ، ج1، ص104-105؛ ابن العمـــــاد الحنبلي، عبد الحي بن أحمد بن محمد العكبري (ت1089ه/1678م)، شذرات الذهب في أخبار من ذهب، تح: محمود الأرناؤوط،(ط1، دار ابن كثير، دمشق – بيروت، 1986م)، ج2، ص200.
( ) عمرو بن دينار أبو محمد الأثرم عمرو بن دينار الجمحي بالولاء كان مفتي أهل مكة، ولد سنة(46ه/666م) وتوفي سنة (126ه/743م). القاضي النعمان، شرح الأخبار، ج3، ص292.
( ) ابن جريج عبد الملك بن عبد العزيز بن جريج يكنى أبا خالد وأبو خالد، كان عبداً لأم حبيب بنت جبير زوج عبد العزيز بن عبد الملك بن خالد بن أسد فنسب إلى ولائه، ولد سنة(80ه/699م) ، ثقة فقيه، كان امام أهل الحجاز في عصره، وأول من صنف الكتب في العلم بمكة، رومي الأصل من موالي قريش وقدم بغداد على أبي جعفر المنصور ومات سنة(149ه/766م) وقيل (50ه/670م). البغدادي، أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي(ت463ه/1070م)، تاريخ بغداد، تح: د. بشار عواد معروف،(ط1، دار الغرب الإسلامي، بيروت، 2002م)، ج12، ص142؛ الذهبي، سير أعلام النبلاء، ج6، ص334؛ ابن قنفذ، الوفيات، ص130.
( ) القاضي النعمان، شرح الأخبار،ج3، ص292.
( ) هو أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة، الجعفي بالولاء، البخاري، الإمام صاحب الصحيح والتاريخ في علم الحديث، الحافظ لحديث رسول الله وصاحب الجامع الصحيح المعروف بصحيح البخاري. ولد في بخارى سنة (194ه/809م) ونشأ يتيماً وفي سنة (210ه/825م) رحل في طلب الحديث إلى سائر محدثي الأمصار، فزار خراسان والجبال ومدن العراق والحجاز والشام ومصر، وجمع نحو 600 ألف حديث اختــــار منها صحيحه، مـــــات في قـــــــرى سمرقند، فمات فيها سنة (256ه/869م). البغدادي، تاريخ بغداد، ج2، ص340؛ ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج52، ص50-53-55؛ المزي، تهذيب الكمال، ج24، ص431؛ ابن قنفذ، الوفيات، ص180.
( ) الفأسي، الاشراف، ج1، ص120، الفضيلي، الدرر البهية، 202.
( ) أبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري أحد الأئمة الحفاظ وأعلام المحدثين صاحب الجامع الصغير المعروف بصحيح مسلم، ولد سنة (204ه/819م) بنيسابور ورحل الى العراق والحجاز والشام ومصر، وقدم بغداد مرارا فروى عنه أهلها، توفي بظاهر نيسابور سنة(261ه/874م). ابن قنفذ ، الوفيات، ص185.
(6) وهو البخاري محمد بن اسماعيل، ومسلم بن الحجاج القشيري، والشافعي محمد بن ادريس بن العباس بن عثمان بن شافع بن السائب بن عبيد بن عبد يزيد بن هشام بن المطلب بن عبد مناف القرشي المكي، ولد سنة (150ه/776م) وتوفي في اخر رجب سنة(204ه/819م)، أحمد بن حنبل بن هلال بن أسعد الذهلي الشيباني، ولد في بغداد سنة(1٦4ه/781م) وفيها نشأ وشغف بالسنة حتى صار أحد أئمتها في عصره، وتتلمذ على الامام الشافعي وتوفي سنة(241ه/855م). ابن عياض، الشفا، ص237-37٦ .
( ) محمد بن علي بن جعفر الدغشي وابنه عبد الله كانا من أهل إفريقية وسمع من جعفر بن محمد، روى عن أبيه وأبوه، عن جعفر بن محمد. أبن تميم، طبقات علماء إفريقية وكتاب طبقات علماء تونس، (دار الكتاب ، بيروت، د.ت)، ص99-111.
( ) أبو البختري القاضي القرشي الأسدي وهب بن كثير بن عبد الله بن ربيعة بن الأسود بن المطلب بن أسد بن عبد العزى بن قصي، كان قاضياً للخليفة الرشيد ببغداد، بها توفي سنة (200ه/815م)، روى عن هشام بن عروة وجعفر بن محمد. ابن عبد البر، الاستغناء، ص٤٦٦-٤٦٧.
( ) الضحاك بن مخلد الشيباني أبو عاصم النبيل وهو ابن مخلد بن الضحاك قال أنه روى عن الإمام جعفر بن محمد حديثاً واحداً. ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج24، ص360.
( ) جابر بن يزيد: أبو عبد الله وقيل أبو محمد الجعفي عربي، نسبه ابن الحرث بن عبد يغوث بن كعب بن الحرث بن معاوية بن وائل بن حرار بن جعفي. لقي أبا جعفر وأبا عبد الله () روى عنهما () مات سنة (128ه/745م) له أصل. ابن سعد، أبو عبد الله محمد (ت:230ه/ـ844م)، الطبقات الكبرى، تح: علي محمد عمر(ط1، مكتبة الخانجي، القاهرة،2001م) ج8، ص465؛ البخاري، محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة (ت256ه/869م)، التاريخ الكبير، (دائرة المعارف العثمانية حيدر آباد، الدكن، د. ت)، ج3، ص210؛ الطوسي، أبو جعفر محمد بن الحسن(ت385ه/968م)، رجال الطوسي، تح: جواد الفيومي الأصفهاني،(ط5، مؤسسة النشر الإسلامي لجماعة المدرسين، قم المشرفة،1430ه)، ص129.
( ) ابن شهر اشوب، مناقب آل أبي طالب، ج3، ص331-332.
( ) الكليني، الكافـي، ج1، ص186،المفيد، الارشاد، ج2، ص171؛ النيسابـوري، محمد بن الفتال (ت508ه/1114م) روضة الواعظين، تح: غلا محسين المجيدي، مجتبى الفرجي،(ط2،مطبعة،نكارش،قم المقدسة،1431ه/2021م)، مج 1،ص470 ؛ الطبرسي، أعلام الـورى، ج1، ص516؛ الأربلـي، كشف الغمة، ج2، ص380؛ المجلسي، بحار الأنوار، ج47، ص12.
( ) الكليني، الكافي، ج1، ص185؛ المفيد، الإرشاد،ج2، ص176؛ النيسابوري، روضة الواعظين، ص471؛ الطبرسي، أعلام الورى، ص516؛ ابن شهر آشوب، مناقب ابن شهر آشوب، ص372؛ الأربلي، كشف الغمة،ج2، ص380.
( ) المفيد، الإرشاد،ج2، ص176؛ الطبرسي، أعلام الورى، ص532؛ ابن شهر آشوب، مناقب ابن شهر آشوب، ص372؛ الأربلي، كشف الغمة،ج2، ص380.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.