The Ice Uses and Storage Methods in Mesopotamia in the Light Cuneiform Texts
Keywords:
استخدام, خزن, ضوء, نصوصAbstract
The material snow and its uses were and still is necessary in daily life, as the contents of the relevant cuneiform texts reflect that the ancient Iraqis had a clear interest in bringing pieces of snow and methods of preparing it and preserving it in places designated to prevent it from melting by the influence of the sun's rays in hot climates. And the governors of the provinces from the ancient Babylonian era to bring quantities of snow from the northern mountainous places during the winter season, and they were carried and transported on animals over long distances that may take from (10 beru - 20 beru) (and beru is, according to our current time estimates, about two hours).
It seems that ice had multiple uses among the ancient Iraqis, in addition to its uses to cool the water of popular drinks at the time, it was used in medical treatments to relieve pain and anesthetize it through the cold contained in the ice, as it is understood from the contents of the relevant cuneiform texts, the instructions of the kings in ancient Iraq about not being extravagant in The uses of continuous ice chunks and everything related to preserving it, according to people's need for its importance in their lives at the time
References
( ) الكحلاني، محمد بن اسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني والصفاني، ابو ابراهيم، توضيح الافكار بمعاني تنقيح الانظار، ج2، بيروت، 1997، ص21.
( ) ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم، لسان العرب، القاهرة، (ب.ت)، ص500.
( ) الحسيني، محمد بن محمد بن عبد الرزاق، تاج العروس من جواهر القاموس، ج5، القاهرة، 1984، ص447.
( ) ابن منظور، المصدر السابق، ص500.
( ) المقدسي، عبد الغني بن عبد الواحد، عمدة الاحكام من كلام خير الأنام، ج1، قرطبة، 1408هـ-1988م، ص48.
وكذلك ينظر: ابو سعيد، فؤاد بن يوسف، شرح حديث اللهم باعد بيني وبين خطاياي، مقالة – آفاق الشريعة الحرم المكي، 2018، ص1.
( ) الفارابي، أبو نصر اسماعيل بن حماد الجوهري، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، ج1، بيروت، 1987، ص302.
( ) الفارابي، ابو ابراهيم اسحاق بن ابراهيم بن الحسين، معجم ديوان الأدب، ج2، القاهرة، 2003، ص151.
( ) المصدر نفسه، ص151.
( ) الفارابي، ابو نصر اسماعيل بن حماد الجوهري، المصدر السابق، ص950.
( ) الدمشقي، احمد بن مصطفى، معجم اسماء الأشياء المسمى اللطائف في اللغة العربية، ج1، القاهرة، 1318هـ، ص15.
( ) CAD, Š/3, p. 347: b.
( ) CDA, Ḫ, p. 102.
( ) يمكن القول ان قاعدة الابدال المكاني بين الحروف في الاكدية والعربية مطابقة تماماً في استخدام هذا المصطلح فاحياناً ما يقابل حرف ش š الاكدي حرف الثاء العربي ومثال ذلك šalgu بمعنى ثلج، صقيع. ينظر: سليمان، عامر، اللغة الاكدية، الموصل، 1991، ص189.
كذلك ينظر:
CDA, Š/3 p. 102.
( ) CAD, Š/3, p. 348: b.
( ) الجبوري، علي ياسين، قاموس اللغة الاكدية – العربية، ابو ضي، 2010، ص293.
( ) الالهة انانا: عشتار الهه الحب والجمال والحرب وحسب قوائم الالهة وانسابها تعد انانا ابنة الاله سين اله القمر وامها الالهة ننكال وكانت مدينة الوركاء مركزاً لعبادتها. ينظر:
Leick, G., A Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology, ISBIN, P. 87-88.
( ) أريدو: مدينة سومرية تعرف اليوم ابو شهرين تقع في القسم الجنوبي في بلاد الرافدين وعلى بعد 40 كم إلى الغرب من مدينة الناصرية وتعد المدينة مركزاً لعبادة الاله انكي/ ايا اله المياه العذبة. بصمه جي، فرج، كنوز المتحف العراقي، بغداد، 1972، ص4.
( ) الاله انكي/ ايا: اله الماء السحر والحكمة يأتي بالمرتبة الثالثة بعد الاله انو والاله انليل يتألف اسمه من مقطعين، المقطع الأول EN بمعنى سيد والمقطع الثاني KI أي الأرض فيكون معنى اسمه سيد الأرض، وتعد مدينة اريدو مقراً لعبادته. ينظر:
Leick, G., Op. Cit., P. 40.
( ) مدينة الوركاء: عرفت المدينة في اللغة السومرية UNUGki وفي اللغة الاكدية uruk تقع على بعد 30 كم جنوب شرق مدينة السماوة وشمال غرب موقع مدينة اور وعدت المدينة مركزاً لعبادة الاله انو والالهة عشتار. ينظر: اسماعيل، خالد سالم، اضواء على اصول الكتابة الصورية (الاركائية)، مجلة آداب الرافدين، العدد 36، 2003، ص161. كذلك ينظر:
Van Buren, E.D., Symbols of the God in Mesopotamia Art, London, 1945, P. 46.
( ) كريمر، صموئيل نوح، الاساطير السومرية، ترجمة: يوسف داؤد عبد القادر، بغداد، 1971، ص109.
( ) تعد الالهة شالا الهة الجبال
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.