The Ice Uses and Storage Methods in Mesopotamia in the Light Cuneiform Texts

Authors

  • haifa ahmad abd جامعة الموصل/ كلية الآثار/ قسم الآثار

Keywords:

استخدام, خزن, ضوء, نصوص

Abstract

The material snow and its uses were and still is necessary in daily life, as the contents of the relevant cuneiform texts reflect that the ancient Iraqis had a clear interest in bringing pieces of snow and methods of preparing it and preserving it in places designated to prevent it from melting by the influence of the sun's rays in hot climates. And the governors of the provinces from the ancient Babylonian era to bring quantities of snow from the northern mountainous places during the winter season, and they were carried and transported on animals over long distances that may take from (10 beru - 20 beru) (and beru is, according to our current time estimates, about two hours).

It seems that ice had multiple uses among the ancient Iraqis, in addition to its uses to cool the water of popular drinks at the time, it was used in medical treatments to relieve pain and anesthetize it through the cold contained in the ice, as it is understood from the contents of the relevant cuneiform texts, the instructions of the kings in ancient Iraq about not being extravagant in The uses of continuous ice chunks and everything related to preserving it, according to people's need for its importance in their lives at the time

References

( ) الكحلاني، محمد بن اسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني والصفاني، ابو ابراهيم، توضيح الافكار بمعاني تنقيح الانظار، ج2، بيروت، 1997، ص21.

( ) ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم، لسان العرب، القاهرة، (ب.ت)، ص500.

( ) الحسيني، محمد بن محمد بن عبد الرزاق، تاج العروس من جواهر القاموس، ج5، القاهرة، 1984، ص447.

( ) ابن منظور، المصدر السابق، ص500.

( ) المقدسي، عبد الغني بن عبد الواحد، عمدة الاحكام من كلام خير الأنام، ج1، قرطبة، 1408هـ-1988م، ص48.

وكذلك ينظر: ابو سعيد، فؤاد بن يوسف، شرح حديث اللهم باعد بيني وبين خطاياي، مقالة – آفاق الشريعة الحرم المكي، 2018، ص1.

( ) الفارابي، أبو نصر اسماعيل بن حماد الجوهري، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، ج1، بيروت، 1987، ص302.

( ) الفارابي، ابو ابراهيم اسحاق بن ابراهيم بن الحسين، معجم ديوان الأدب، ج2، القاهرة، 2003، ص151.

( ) المصدر نفسه، ص151.

( ) الفارابي، ابو نصر اسماعيل بن حماد الجوهري، المصدر السابق، ص950.

( ) الدمشقي، احمد بن مصطفى، معجم اسماء الأشياء المسمى اللطائف في اللغة العربية، ج1، القاهرة، 1318هـ، ص15.

( ) CAD, Š/3, p. 347: b.

( ) CDA, Ḫ, p. 102.

( ) يمكن القول ان قاعدة الابدال المكاني بين الحروف في الاكدية والعربية مطابقة تماماً في استخدام هذا المصطلح فاحياناً ما يقابل حرف ش š الاكدي حرف الثاء العربي ومثال ذلك šalgu بمعنى ثلج، صقيع. ينظر: سليمان، عامر، اللغة الاكدية، الموصل، 1991، ص189.

كذلك ينظر:

CDA, Š/3 p. 102.

( ) CAD, Š/3, p. 348: b.

( ) الجبوري، علي ياسين، قاموس اللغة الاكدية – العربية، ابو ضي، 2010، ص293.

( ) الالهة انانا: عشتار الهه الحب والجمال والحرب وحسب قوائم الالهة وانسابها تعد انانا ابنة الاله سين اله القمر وامها الالهة ننكال وكانت مدينة الوركاء مركزاً لعبادتها. ينظر:

Leick, G., A Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology, ISBIN, P. 87-88.

( ) أريدو: مدينة سومرية تعرف اليوم ابو شهرين تقع في القسم الجنوبي في بلاد الرافدين وعلى بعد 40 كم إلى الغرب من مدينة الناصرية وتعد المدينة مركزاً لعبادة الاله انكي/ ايا اله المياه العذبة. بصمه جي، فرج، كنوز المتحف العراقي، بغداد، 1972، ص4.

( ) الاله انكي/ ايا: اله الماء السحر والحكمة يأتي بالمرتبة الثالثة بعد الاله انو والاله انليل يتألف اسمه من مقطعين، المقطع الأول EN بمعنى سيد والمقطع الثاني KI أي الأرض فيكون معنى اسمه سيد الأرض، وتعد مدينة اريدو مقراً لعبادته. ينظر:

Leick, G., Op. Cit., P. 40.

( ) مدينة الوركاء: عرفت المدينة في اللغة السومرية UNUGki وفي اللغة الاكدية uruk تقع على بعد 30 كم جنوب شرق مدينة السماوة وشمال غرب موقع مدينة اور وعدت المدينة مركزاً لعبادة الاله انو والالهة عشتار. ينظر: اسماعيل، خالد سالم، اضواء على اصول الكتابة الصورية (الاركائية)، مجلة آداب الرافدين، العدد 36، 2003، ص161. كذلك ينظر:

Van Buren, E.D., Symbols of the God in Mesopotamia Art, London, 1945, P. 46.

( ) كريمر، صموئيل نوح، الاساطير السومرية، ترجمة: يوسف داؤد عبد القادر، بغداد، 1971، ص109.

( ) تعد الالهة شالا الهة الجبال

Downloads

Published

2022-12-18

Issue

Section

Archeology

How to Cite

The Ice Uses and Storage Methods in Mesopotamia in the Light Cuneiform Texts. (2022). Journal of Studies in History and Archeology, 82, 771-786. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/266

Similar Articles

11-20 of 92

You may also start an advanced similarity search for this article.