أبو المعالي المشرف بن المرجى بن ابراهيم المقدسي المتوفى نحو(450ه/ 1058م)

اسمه ونسبه وكنيته ونشأته ووفاته

Authors

  • حسين حمادي نجم الغريري كلية التربية ابن رشد/ قسم التاريخ
  • يحيى محمد علي كلية التربية ابن رشد/ قسم التاريخ

Keywords:

.

Abstract

The history of registering  the history of the cities has always been a surmise in the writings of the historians and scientists to write about the virtues of the cities and its history and what is related to it religiously , politically ,culturally, historically and socially so that their writings formed a good tributary that supplied the Islamic Studies with many aspects related to these which would have become  otherwise vague or ambiguous .

One of these most prominent compositions that are related to the history of the cities is The Virtues of the Sacred House by one of the greatest authors of the Islamic History , Abu Al-Ma’aly Al-Mushrif bin Al-Marji bin Ibrahim Al-Maqdassy , a Magdassy scientist of the fifth Higri century who gave a great care to the holy spot ( The Sacred House) .He had a special approach in registering its history , concentrating on its various aspects and what is related to it starting from its creation up to the Caliphate of the Abbasid Mahdi 158 H (775-785).

Abu Al-Ma’ali endeavored to supply the reader with whatever  related to the Sacred House of legislations ,desirables ,worships and the like .The importance of The Virtues of The Sacred House lies in containing a huge religious material which is shown through the Quranic Verses and the Hadith related to the Sacred House ,annexing Al-Sham to it as part of its land and the kinds of worships that must be practiced in it .Showing also the stories that were intended to draw the attention of the visitors of the Sacred House and the importance of settling in it or defending it and the value of Prayer ,Fasting , Alms-Giving and Charity and the importance of avoiding sins .The intention is to intensify the greatness and sacredness of the Sacred House .In addition, the book included a large historian substance which drew the attention of the subsequent historians that led us to know the religious ,historical and relatively political aspects and the events related to the Sacred House such as myths and battles that would take place at the end of the world .As a result ,Abu-Al-Ma’aly became a source for many historians afterwards who were interested in writing about the history of the Sacred House .  

References

( ) العليمي، مجير الدين عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن العليمي(ت928ه)، الأنس الجليل بتاريخ القدس والخليل، تحقيق: عدنان يونس عبد المجيد نباتة، ط1، (عمان، مكتبة دنديس، 1420ه/1999م)، ج1، ص298-299.

( ) المقدسي: هذه النسبة إلى بيت المقدس، وهي البلدة المشهورة التي ذكرها الله تعالى في القرآن في غير موضع، وفيها المسجد الأقصى، وقبة الصحراء والمواضع الشريفة، وكان إليها قبلة المسلمين سبعة عشر شهرا أول ما قدم رسول الله )) المدينة. ينظر: السمعاني، عبد الكريم بن محمد بن منصور التميمي السمعاني المروزي(ت562ه)، الأنساب، تحقيق: عبد الرحمن بن يحيى المعلمي اليماني وآخرون، ط1، (حيدر آباد، مجلس دائرة المعارف العثمانية، 1382ه/1962م)، ج12، ص389-390؛ ابن الاثير، أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد الشيباني(ت630ه)، اللباب في تهذيب الأنساب، ط1، (بيروت، دار صادر، 1400ه/1980م)، ج3، ص246؛ السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، (ت911ه)، لب اللباب في تحرير الأنساب، د.ط، (بغداد، مكتبة المثنى، 1964م)، ص250.

( ) ابن عساكر، أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله (ت597ه)، تاريخ دمشق، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمرو بن غرامة العمروي، ط1، (بيروت، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، 1415ه/1995م)، ج58، ص205-206.

( ) ابن عساكر، تاريخ دمشق،ج1، ص121.

( ) ياقوت الحموي، شهاب الدين أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله الرومي الحموي(ت626ه)، معجم البلدان، ط2، (بيروت، دار صادر، 1995م)، ج1، ص521.

( ) أبو المعالي، المشرف بن المرجى بن ابراهيم المقدسي(ت492ه)، فضائل بيت المقدس، تحقيق، ايمن نصر الدين الأزهري، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1422ه/2002م)، ص343.

( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص343-345.

( ) الوِجادة: بكسر الواو، لما أُخذ من العلم من صحيفة من غير سماع ولا إجازة ولا مناولة، وهي أيضاً أن يقف الراوي على أحاديث بخط راويها لا يرويها الواجد فله أن يقول وجدت أو قرأت بخط فلان، أو في كتابه بخطه حدثنا فلان، ويسوق الإسناد والمتن، أو قرأت بخط فلان عن فلان، هذا الذي استقر عليه العمل قديما وحديثا، وهو من باب المنقطع، وفيه شوب اتصال، وجازف بعضهم فأطلق فيها حدثنا وأخبرنا، وأُنكِر عليه. ينظر: ابن الصلاح، أبو عمرو تقي الدين عثمان بن عبد الرحمن(643ه)، معرفة أنواع علوم الحديث، تحقيق: ماهر ياسين الفحل وعبد اللطيف الهميم، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، ١٤٢٣ه/٢٠٠٢م)، ص288؛ السخاوي، شمس الدين أبو الخير محمد بن عبد الرحمن بن محمد بن أبي بكر بن عثمان بن محمد السخاوي(ت٩٠٢ه)، فتح المغيث بشرح الفية الحديث، تحقيق: علي حسين علي، ط1، (مصر، مكتبة السنة، ١٤٢٤ه/٢٠٠٣م)، ج3، ص23؛ السيوطي، تدريب الراوي في شرح تقريب النواوي، تحقيق: عبد الوهاب عبد اللطيف، ط3، (القاهرة، مكتبة التراث، 1426ه/2005م)، ص311-312.

( ) ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج4، ص470.

( ) ‌‌قَيسارِيّة: بلد على ساحل بحر الشام تعدّ في أعمال فلسطين بينها وبين طبرية ثلاثة أيام، وكانت قديما من أعيان أمهات المدن واسعة الرّقعة طيبة البقعة كثيرة الخير والأهل. ينظر: ابن خرداذبة، أبو القاسم عبيد الله بن عبد الله (ت نحو280ه)، المسالك والممالك، ط1، (بيروت، دار صادر، أفست ليدن، 1989م)، ص255؛ الاصطخري، أبو اسحاق إبراهيم بن محمد الفارسي(ت346ه) المسالك والممالك، تحقيق: محمد جابر عبد العال الحيني، ط1، (القاهرة، الهيئة العامة لقصور الثقافة، ٢٠٠٤م)، ص48؛ ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج4، ص421.

( ) ابن عساكر، تاريخ دمشق، ج52، ص293.

( ) الذهبي، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز(ت748ه)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، تحقيق: بشار عوّاد معروف، ط1، (بيروت، دار الغرب الإسلامي، 2003م)، تاريخ الاسلام، ج6، ص188، ج8، ص184.

( ) الزركلي، خير الدين بن محمود بن محمد بن علي بن فارس الزركلي الدمشقي، الاعلام، ط15، (بيروت، دار العلم للملايين، 2002م)، ج7، ص227.

( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص3.

( ) خورشيد، إبراهيم زكي وآخرون، موجز دائرة المعارف الإسلامية، ط1، (الشارقة، مركز الشارقة للإبداع الفكري، ١٤١٨هـ /١٩٩٨م)، ج26، ص8121، 8127.

( ) الذهبي، تاريخ الإسلام، ج6، ص188.

( ) الذهبي، تاريخ الاسلام، ج 6، ج188.

( ) حاجي خليفة، مصطفى بن عبد الله كاتب جلبي القسطنطيني(ت1067ه)، كشف الظنون عن أسامي الكتب والفنون، ط1، ( بغداد، مكتبة المثنى، 1941م)، ج2، ص1277.

( ) الباباني، إسماعيل بن محمد أمين بن مير سليم الباباني البغدادي، هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفين، ط1، (استانبول، وكالة المعارف الجليلة، د.ت)، ج2، ص432.

( ) كحالة، عمر بن رضا، معجم المؤلفين، د. ط، (بيروت، مكتبة المثنى، دار التراث العربي، د.ت)، ج12، ص235.

( ) ينظر: السمعاني، الأنساب، ج6، ص173؛ الذهبي، تاريخ الإسلام، ج10، ص729؛ الذهبي، سير أعلام النبلاء، تحقيق: مجموعة من المحققين بإشراف: شعيب الأرناؤوط ط3، (بيروت، مؤسسة الرسالة، 1405ه/1985م)، ج19، ص178-179؛ الزركلي، الأعلام، ج7، ص286.

( ) العسلي، كامل جميل، في فضائل بيت المقدس دراسة وببلوغرافيا، جمعية المكتبات و المعلومات الأردنية، عدد1، سنة 1981م، مج 16، ص12.

( ) صور: هي مدينة من أحصن الحصون، التي على شطّ البحر، عامرة خصبة، ويقال إنّها أقدم بلد بالساحل، وإنّ عامّة حكماء اليونانيّة منها. ينظر: ابن حوقل، أبي القاسم محمد بن حوقل النصيبي(ت بعد367ه)، صورة الأرض، ط2، (بيروت، دار صادر، أفست ليدن، 1938م)، ج1، ص174؛ المقدسي البشاري، أبو عبد الله محمد بن أحمد(ت نحو380ه)، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، ط3، (القاهرة، مكتبة مدبولي، 1411ه/1991م)، ص184؛ ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج3، ص434.

( ) ابن عساكر، تاريخ دمشق، ج1، ص122؛ والرواية ذكرها أيضاً ابن منظور. ينظر: ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم بن علي الانصاري الرويفعى الإفريقى (ت711ه)، مختصر تاريخ دمشق لابن عساكر، تحقيق: روحية النحاس وآخرون، ط1، (دمشق، دار الفكر للطباعة والتوزيع والنشر، 1402ه/1984م)، ج24، ص317.

( ) القاهرة، المكتبة الأزهرية، ‌‌‌الاسنى ‌في ‌محل الاسراء في فضائل المسجد الاقصى، رقم 3971/ اباظه6330.

Downloads

Published

2022-11-08

Issue

Section

historiography

How to Cite

أبو المعالي المشرف بن المرجى بن ابراهيم المقدسي المتوفى نحو(450ه/ 1058م): اسمه ونسبه وكنيته ونشأته ووفاته. (2022). Journal of Studies in History and Archeology, 83, 261-274. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/210