منهج أبو المعالي المشرف بن المرجى بن ابراهيم المقدسي المتوفى نحو(450ه/1058م) في الشروح والتعليقات
Keywords:
.Abstract
Abu Al-Ma’ali followed a special approach in writing down the history of Bait Al-Maqdis, as he made his book “The Virtues of Beit Al-Maqdis” “classified” on the basis of the two titles, which numbered one hundred and fifteen chapters. One subject has all the news related to it in an attempt to familiarize the reader with all the related scientific material, and from his method in explaining the narrations, follow the method of commenting on the narration, whether it is related to its chain of transmission or its body, or as a comment to it with an explanation hoping to provide a scientific benefit to the reader, indicating that On his eligibility for the narration and what is related to it, he also worked to clarify some words and clarify their meanings, striving in all of this to bring out his book “The Virtues of Beit Al-Maqdis” in the best and clearest form, which made his book free of incomprehensible phrases
References
( ) أبو المعالي، المشرف بن المرجى بن ابراهيم المقدسي(ت492ه)، فضائل بيت المقدس، تحقيق، ايمن نصر الدين الأزهري، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1422ه/2002م)، فضائل بيت المقدس، ص15.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص32. للمزيد من الأمثلة ينظر: ص 182، 207، 306 -307، 310، 347.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص32.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص32. للمزيد من الأمثلة ينظر: ص38، 53، 135، 153، 160، 216، 222، 227، 233، 250، 252، 253، 259، 284، 307، 384.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص329.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص329. للمزيد من الأمثلة ينظر: ص36، 98، 50، 255، 332، 243.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص187؛ وأبو رواد: هو عبدالعزيز بن أبي رواد، الأزدي المكي شيخ الحرم، أحد الأئمة العباد حدث عن: سالم بن عبد الله، والضحاك بن مزاحم، وعكرمة، ونافع العمري، وجماعة. وليس هو بالكثير للحديث، قال ابن المبارك كان من أعبد الناس. وقال أحمد بن حنبل: كان مرجئا، رجلا صالحا، وقال أبو حاتم: صدوق مات سنة تسع وخمسين ومائة. ينظر: ابن سعد، أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي (ت 230ه)، الطبقات الكبرى، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1410ه/1990م)، ج9، ص39؛ ابن عدي الجرجاني، أبو أحمد بن عدي الجرجاني(ت365ه)، الكامل في ضعفاء الرجال، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود و علي محمد معوض، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1418ه/1997م)، ج5، ص335؛ أبو نصر البخاري، الفتح بن محمد بن عبيد الله بن خاقان ابن عبد الله القيسي الإشبيلي(ت 529ه)، الهداية والإرشاد في معرفة أهل الثقة والسداد، تحقيق: عبد الله الليثي، ط1، (بيروت، دار المعرفة، 1407ه)، ج1، ص475؛ الذهبي، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (ت 748ه)، ميزان الاعتدال في نقد الرجال، تحقيق: علي محمد البجاوي، ط1، (بيروت، دار المعرفة للطباعة والنشر، 1382ه/1963م)، ج2، ص629؛ المقريزي، مختصر الكامل في الضعفاء، تحقيق: أيمن بن عارف الدمشقي، ط1، (القاهرة، مكتبة السنة، 1415ه/1994م)، ص584؛ ابن المبرد، يوسف بن حسن بن أحمد بن حسن ابن عبد الهادي الصالحي(ت909ه)، بحر الدم فيمن تكلم فيه الإمام أحمد بمدح أو ذم، تحقيق وتعليق: روحية عبد الرحمن السويفي، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1413ه/1992م)، ج1، ص100.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص187.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص252؛ ونصر بن محمد: هو نصر بن محمد بن أبي ضمرة، السلمي، ويقال البصري، أبو القاسم بن أبي ضمرة الحمصي. قال البخاري: سكتوا عنه. قال أبو حاتم: ضعيف لا يصدق أدركته ولم أكتب عنه. وذكره ابن حبان في الثقات. ينظر: الخطيب البغدادي، ج1، ص484؛ ابن الجوزي، الضعفاء والمتروكون، تحقيق: عبد الله القاضي، ط1، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1406م)، ج3، ص159؛ المزي، تهذيب الكمال ج29 ص366؛ الذهبي، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، تحقيق: بشار عوّاد معروف، ط1، (بيروت، دار الغرب الإسلامي، 2003م). ج5، ص1266؛ الذهبي، ميزان الاعتدال، ج4، ص252؛ الخزرجي، صفي الدين أحمد بن عبد الله الخزرجي الأنصاري اليمني(ت بعد923ه)، خلاصة تذهيب تهذيب الكمال في أسماء الرجال، تحقيق: عبد الفتاح أبو غدة، ط5، (بيروت، دارالبشائر، 1416ه)، ص401.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص252.
( ) ينظر: أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص24، 174، 182، 190، 192، 245، 287، 292، 256، 303، 292، 321، 344، 375، 387.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص163.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص150.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص 179.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص248، 249.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص314، 328.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص347.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص37.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص113، 148.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص270.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص 266. للمزيد ينظر: ص113، 148.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص319.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص319.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص207.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص207.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص361.
( ) طور سينا: هو الجبل الذي كلم الله تعالى عليه نبيه موسى () ويقع بين الشام ووادي القريتين بقرب مدين، وقال بعضهم: بقرب أيلة. وكان عليه الخطاب الثاني لموسى () عند خروجه من مصر ببني إسرائيل. وكان موسى إذا جاءه ينزل عليه غمام فيدخل في ذلك الغمام ويكلمه ربه. ينظر: الاصطخري، أبو اسحاق إبراهيم بن محمد الفارسي (ت 346ه) المسالك والممالك، تحقيق: محمد جابر عبد العال الحيني، ط1، (القاهرة، الهيئة العامة لقصور الثقافة، ٢٠٠٤م)، ص53؛الهروي، أبو الحسن علي بن أبي بكر بن علي (ت 611ه)، الإشارات إلى معرفة الزيارات الإشارات، ط1، (القاهرة، مكتبة الثقافة الدينية، 1423ه)، ص82؛ ياقوت الحموي، شهاب الدين أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله الرومي الحموي (ت 626ه)، معجم البلدان، ط2، (بيروت، دار صادر، 1995م)، ج3، ص171
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص362.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص202؛ الرواية أوردها المقدسي والاسيوطي. ينظر: المقدسي، شهاب الدين ابن تميم (ت 765ه)، مثير الغرام إلى زيارة القدس والشام). تحقيق: أحمد الخطمي، ط1، (بيروت، دار الجيل، 1415ه/1994م)، ص211؛ الاسيوطي، محمد بن أحمد بن علي بن عبد الخالق، شمس الدين المنهاجي (ت 880ه)، إتحاف الأخصا بفضائل المسجد الأقصى، تحقيق: أحمد رمضان أحمد، ط1، (القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ١٩٨٤م). اتحاف الاخصا، ج1، ص214.
( ) ايلياء: بكسر أوله، واللام، وياء وألف ممدودة: اسم مدينة بيت المقدس، وقيل معنى إيلياء: بيت الله. ينظر: البكري، أبو عبيد عبد الله بن عبد العزيز بن محمد البكري الأندلسي (ت 487ه)، معجم ما استعجم من أسماء البلاد والمواضع، ط3، (بيروت، عالم الكتب، 1403ه)، ج1، ص217.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص202.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص296.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص296.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص145.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص 145.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص202-205.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص162.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص163.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص129.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص130.
( ) عمرو بن سليم: هو عمرو بن سليم المزني البصري، تابعي، تفرد عنه المشمعل بن إياس، حدث عن رافع بن عمرو المزني. روى عنه المُشْمعِل بن إياس، ورروى عن رافع بن عمرو المزني، حديث "العجوة والصخرة من الجنة، قال النّسائي: ثقَة. ينظر: ابن الفراء، تجريد الأسماء والكنى، ج2، ص144؛ ابن حجر العسقلاني، تهذيب التهذيب، ج8، ص45.
( ) هو مشمعل بن إياس، ويقال ابن عمرو بن اياس، المدني البصري ويقال ابن عمرو بن إياس المدني البصري روى عن عمرو بن سليم المزني حديث العجوة من الجنة وأبي البزري يزيد بن عطارد السدوسي روى عنه عبد الرحمن بن مهدي وعبد الصمد بن عبد الوارث ويحيى القطان، وقال أبو داود: ثقة وذكره ابن حبان في الثقات. ينظر: ابن حبان، الثقات، ج7، ص517؛ ابن حجر العسقلاني، تهذيب التهذيب، ج10، ص155.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص421.
( ) لم أجد له ترجمة.
( ) فضائل بيت المقدس، ص305.
( ) يعني: العلامة، الإمام، أبو زهير الحارث بن عبد الله بن كعب بن أسد الهمداني، الكوفي، صاحب علي وابن مسعود، كان فقيها، كثير العلم، كان فقيها كثير العلم على لين في حديثه، قال الإمام النسائي: ليس به بأس، توفي سنة خمس وستين. ينظر: ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج6، ص210؛ الجرجاني، الكامل في ضعفاء الرجال، ج2، ص449.
( ) ابن لهيعة: هو عبد الله بن عقبة بن لهيعة الحضرمي المصري، يكنى أبو عبد الرحمن الفقيه، قاضي مصر ومسندها، وثقه أحمد وغيره، وضعفه يحيى القطان وغيره. مات بمصر يوم الأحد نصف ربيع الأول سنة أربع وستين ومائة. ينظر: المزي، يوسف بن عبد الرحمن بن يوسف (ت 742ه)، تهذيب الكمال في أسماء الرجال، تحقيق: بشار عواد معروف، ط1،(بيروت، مؤسسة الرسالة، 1400ه/1980م)، ج34، ص472؛ السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، (ت 911ه)، حسن المحاضرة في تاريخ مصر والقاهرة، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، ط1، (مصر، دار إحياء الكتب العربية-عيسى البابي الحلبي وشركاه، ١٣٨٧ه/١٩٦٧م)، ص301؛ العربي، خليل بن محمد، الفرائد على مجمع الزوائد، ط1، (قطر، دار الإمام البخاري، 1429ه/2008م)، ص386.
( ) هو نعيم بن حماد بن معاوية بن الحارث بن همّام بن سَلَمَةَ بن مالك، أبو عبد الله الخزاعي المروزي الأعور الفارض الحافظ الفقيه، كان من أهل خراسان من أهل مرو، في عام ثمان وعشرين ومائتين. ينظر: ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج7، ص359؛ ابن عدي الجرجاني، الكامل في ضعفاء الرجال، ج8، ص251 ؛ أبو نصر البخاري، الهداية والإرشاد، ج2، ص753؛ الخطيب البغدادي، أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي (ت 463ه)، تاريخ بغداد، ج15، ص419.
( ) هو حفص بن ميسرة، أبو عمر الصنعاني العقيلي، الإمام المحدث الثقة، نزيل عسقلان، وثقه ابن معين وأحمد، وقال أبو زرعة: لا بأس به، وقال أبو حاتم: محله الصدق، مات عام إحدى وثمانين ومائة. ينظر: الذهبي، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (ت 748ه)، سير أعلام النبلاء، تحقيق: مجموعة من المحققين بإشراف: شعيب الأرناؤوط، ط3، (بيروت، مؤسسة الرسالة، 1405ه/1985م)، ج8، ص231.
( ) هو عبدالله بن عبدالرحمن يحنس، حجازي ثقة مُقل ذكره ابن حبان في الثقات روى له مسلم حديثا، وأبو داود آخر، توفي سنة اربعون ومائة. ينظر: الذهبي، تاريخ الإسلام، ج3، ص680.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص211.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص31.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص138.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس ، ص193.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص361.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص342.
( ) هو رواد بن الجراح، أبو عصام العسقلاني، قال أحمد صاحب سنة، لابأس به، إلا أنه حدث عن سفيان أحاديث مناكير، وقال ابن معين: ثقة. وقال النسائي: ليس بالقوي، روى غير حديث منكر، وكان قد اختلط، وقال ابن عدي: عامة ما يرويه لا يتابعه الناس عليه وكان شيخا صالحاً، وقال الدارقطني: ضعيف. ينظر: المزي، تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج9، ص227- 228؛ ابن زريق، محمد بن عبد الرحمن بن محمد بن أحمد بن التقي سليمان بن حمزة المقدسي ثم الصالحي ناصر الدين(ت803ه)، من تَكلَّم فيه الدار قطني في كتاب السنن من الضعفاء والمتروكين والمجهولين، تحقيق: أبو عبد الله حسين بن عكاشة، ط1، (قطر، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، 1428ه/2007م)، ج2، ص55؛ الذهبي، ميزان الاعتدال، ج2، ص55.
( ) أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص156. ينظر كذلك: ص 353.
( )أبو المعالي، فضائل بيت المقدس، ص483.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.