Types of historical periodization and its implications among Arab Muslim historians 132 AH-656 AH/749 AD-1258 (AD)
Keywords:
التحقيب التاريخي, دلالاته, المؤرخين, العرب المسلمينAbstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon our Master Muhammad (PBUH), and upon his family and those who followed him and walked in his footsteps until the Day of Judgment.
Many eras and times have passed over humanity, interspersed with various and diverse historical events; and to facilitate their study for historians and researchers, and for readers and those interested in this science, time periods have been established to understand what happened in the past in order to link events that are close or distant in time and geography.
The purpose we aim to achieve in the process of periodization of history does not stop at the methodological aspect related to the nature of historical study, which is concerned with the method of historical research and the critical philosophy of history, but rather extends beyond it to also concern orientalist history and the contemplative philosophy of history, which has produced multiple theories related to the nature of the human journey and its patterns, and both aspects seek to achieve a deep awareness of historical events and understand them within the framework of their temporal and spatial circumstances as well as the civilizational, social and intellectual conditions, which is something that gives the historian and philosopher of history the ability to interpret and monitor past events objectively, far from arbitrariness and subjective motives.
In recent decades, interest has also turned to Arab history, and the fields of research in it have expanded, especially after the emergence of calls to rewrite it and to emphasize its civilizational aspects.
The topic of periodization has attracted the attention of a group of historians and thinkers, they have discussed the issue in depth, for the purpose of framing historical events and forming the independent Arab mind, and this topic represents a field of exploration and cognitive thinking that affects and determines the method of research in history for the researcher.
The problem of periodization is not in dividing it into eras and periods to bring it closer to the mind; rather, the problem lies in the Western interpretation and explanation of these eras and the attempt to project it onto our Arab and Islamic history.
Hence, periodization, since the early Islamic eras, has been based either on a temporal rule that divides history according to the succession of times only, or on a non-temporal rule, political, cultural, military, or the like; dividing history in view of the developments indicated by such dimensions in the course of events of the human past.
Research into historical periodization is one that cannot be divided, but there are circumstances that necessitated dividing it, or rather periodizing it, into eras to facilitate the task of studying it on the one hand, and on the other hand, we find that other political and social circumstances necessitated this periodization, since eras and times in themselves have their advantages and disadvantages that made them have good beginnings that are a source of pride for Muslims.
We see the necessity of stopping at the term historical periodization; Its implications must be known, and it is an attempt to liberate ourselves from dependence on the Western mentality with regard to our history and dividing it into eras for the purpose of re-studying and rewriting it, on new foundations, including civilizational progress.
References
1) ابن العماد، شهاب الدين ابي الفلاح بن احمد بن محمد الحنبلي، (1032-1089ه)، شذرات الذهب في أخبار من ذهب، تحقيق: عبد القادر الأرنأؤوط ومحمود الأرناؤوط، (بيروت، دار أبن كثير، 1986م).
2) ابن كثير، عماد الدين أبو الفداء اسماعيل ابن عمر الدمشقي، (701-774ه) البداية والنهاية، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، (مركز الدراسات العربية والاسلامية، دار هجر، 1997م).
3) البيروني، ابو الريحان محمد بن أحمد الخوارزمي (ت440هـ/1048م)، الاثار الباقية عن القرون الخالية (د، ط).
4) السخاوي، محمد بن عبد الرحمن محمد شمس الدين(831-903ه/1427-1497م) الاعلان بالتاريخ لمن ذم أهل التاريخ، تحقيق: صالح أحمد العلي (بيروت، مؤسسة الرسالة، 1986م).
5) الصفدي، صلاح الدين خليل بن ايبك، (764ه/ 1362م) الوافي بالوفيات، تحقيق: أحمد الأرنأوؤط وتركي مصطفى، (بيروت، دار إحياء التراث العربي، 2000م).
6) الطبري، محمد بن جرير (ت 310هـ / 923م)، تاريخ الرسل والملوك، تحقيق، محمد ابو الفضل ابراهيم، دار المعارف، ط5 (القاهرة، 1978).
7) الكتبي، محمد بن شاكر بن أحمد (ت 764هـ/1362م)، عيون التواريخ، تحقيق: حسام الدين القدسي وأبو منصور الحافظ، (القاهرة، مكتبة النهضة المصرية، 1980م).
ثانياً: المراجع
8) اسد، محمد، الاسلام على مفترق الطرق، ترجمة وتحقيق: عمر فروخ، ط9(بيروت، دار العلم للملايين، 1977م).
9) اسماعيل، محمود، نهاية أسطورة نظريات ابن خلدون مقتبسة من رسائل إخوان الصفا، (القاهرة، دار قباء للطباعة والنشر، 2000م).
10) باقر، طه، مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة، (بغداد، مطبعة الحوادث، 1973).
11) بدوي، عبد الرحمن، دور العرب في تكوين الفكر الاوربي، دار الفكر ط3 (بيروت، 1979)؛ نخبة من اساتذة الجامعات الاوربية والعربية: اضواء عربية على اوربا في القرون الوسطى، ترجمة عادل العوا، منشورات عويدات (بيروت، 1983).
12) جب، هاملتون: دراسات في حضارة الاسلام، ترجمة د. احسان عباس وآخرون، دار العلم للملايين ط2 (بيروت، 1974) ص159.
13) الجندي، أنور، معالم الفكر العربي المعاصر، (القاهرة، دار الرسالة، 1961م).
14) الحيدري، عباس عاجل جاسم، رؤية المؤرخين المسلمين للحروب الصليبية، (لبنان، دار ومكتبة البصائر، 2010م).
15) الدوري، عبد العزيز واخرون: تفسير التاريخ، مطبعة الارشاد (بغداد، د. ت).
16) الدوري، عبد العزيز: بحث في نشأة علم التاريخ عند العرب، (بيروت، دار المشرق، 1983م).
17) روزنثال، فرانز: علم التاريخ عند المسلمين، ترجمة وتحقيق: صالح أحمد العلي، ط2 (بيروت، مؤسسة الرسالة 1983م).
18) ريان، رجائي، مدخل لدراسة التاريخ، (عمان، دار ابن رشد ،1986).
19) زريق، قسطنطين، الاعمال الفكرية العامة، مركز دراسات الوحدة العربية، ط2 (بيروت، 1996).
20) زيادة، معالم على طريق الحديث الفكر العربي، (بيروت، عطر المعرفة، 1978).
21) الشكعة، مصطفى، الأسس الإسلامية في فكر ابن خلدون ونظرياته، ط3(بيروت، دار المصرية اللبنانية، 1992م).
22) عبد الباقي، احمد، معالم الحضارة العربية في القرن الثالث الهجري، مركز دراسات الوحدة العربية (بيروت، 1991).
23) عبد الحميد، صائب، علم التاريخ ومناهج المؤرخين، ط2(بغداد، دار ومكتبة البصائر، بيروت، 2010م).
24) علي، إسماعيل سعيد، التربية في حضارات الشرق القديم، (القاهرة، عالم الكتاب، 1999م).
25) علي، جواد، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، ط2، (بيروت، دار العلم للملايين، (1978م).
26) علي، سعيد إسماعيل، التربية في حضارات الشرق القديم، (القاهرة، عالم الكتب، 1999م).
27) كولنجوود، ر.ج، المنهج الفلسفي، تحقيق: فاطمة اسماعيل، (القاهرة، المجلس الأعلى للثقافة، 2002م).
28) لوبون، غوستاف، سيكولوجية الجماهير، ترجمة هاشم صالح، (بيروت، دار الساقي، 1991م).
29) لويس، برنارد، العرب في التاريخ، (بيروت، دار العلم للملايين، 1954م).
30) محفوظ، حسين علي، كتابة تاريخ الفلسفة العربية المعاصرة (بحث منشور في المؤتمر الفلسفي العربي الثالث، بيت الحكمة بغداد، 2002).
31) محمد، فاضل زكي، الفكر السياسي العربي بين ماضيه وحاضرة، (بغداد، دار الحرية، 1976).
32) مرغوليوث، د.س، دراسات عن المؤرخين العرب، ترجمة وتحقيق: حسين نصر، (القاهرة، دار الثقافة، 1929م).
33) مصطفى، شاكر، التاريخ العربي والمؤرخون، (بيروت، دار العلم للملايين، 1979م).
34) نيلسن، ديتلف واخرون، التاريخ العربي القديم، تحقيق: فؤاد حسنين علي، زكي محمد حسن، (القاهرة، مكتبة النهضة المصرية، 1958م).
35) هرنشو، علم التاريخ، ترجمة وتحقيق: عبد الحميد العبادي، (القاهرة، مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر، 1937م).
36) هنري، سيمون بيير، الفكر والتاريخ، تحقيق: نور الدين حاطوم، دمشق، 1954م.
37) هورس، جوزف، قيمة التاريخ، ترجمة نسيم نصر، ط3، (بيروت، دار عويدات، 1986م).
38) وولش، و. هـ: مدخل لفلسفة التاريخ، ترجمة احمد حمدي محمود، (القاهرة، مؤسسة سجل العرب، 1962).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.