Agricultural Machinery in Artistic Scenes
Keywords:
Agricultural Machinery, Artistic Scenes, Agriculture, VillagesAbstract
Agricultural machinery has been used since the beginning of settlement, since man began interacting with the environment and exploiting it to suit his life, so he began making his machines and tools from the various materials available in his natural environment. It has great importance in his life, as he works hard to manufacture it for his service, and it varies in importance. There are types of it used in cutting trees, such as saws, and others, and in plowing the land like a plow, and sowing seeds like a pitchfork.
No technical scenes were found related to some of the machines and tools that were used in agricultural work, such as the axe, shovel, sickle, etc., but at the same time these models came to us in the form of archaeological finds and from many sites of Mesopotamia and among the cuneiform writings.
References
ابراهيم، هالة كريم، (2014). المواضيع الدينية في الاختام الاسطوانية من عصر الوركاء الى نهاية العصر السومري الحديث، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم الاثار، بغداد.
الاحمد، سامي سعيد، (1985). "الزراعة والري"،حضارة العراق،ج2، بغداد.
احمد، سهيلة مجيد، (1992). صناعة الاغذية في العصور العراقية القديمة، رسالة ماجستير منشورة، جامعة الموصل، كلية الاداب، قسم التاريخ، الموصل.
اسماعيل، خالد سالم و حسين، هيثم احمد ،(2010). "فؤول الزراعة والاشجار والنباتات وفؤول القنوات والابار في العصر البابلي(القديم والوسيط والحديث)،مجلة سُر من رأى،مج6،العدد31، الموصل.
البدراوي،عدنان مكي، (1985). "نشأة القرى العراقية الأولى بين الاستيطان الأول وحتى العصر الحجري الحديث"،حضارة العراق،ج3،بغداد.
بوتس، دانيال تي،(2006). حضارة وادي الرافدين الاسس المادية، ت:كاظم سعد الدين، بغداد.
حمودي، حسن مهدي، (2021). "تطور صناعة المنجل في العراق القديم خلال العصر الحجري الوسيط حتى نهاية العصر الحجري المعدني"،مجلة اثار الرافدين،ج2،مج6، الموصل.
الحيالي، فيحاء مولود، (2016). "الالهة والمشاهد الزراعية في فنون بلاد الرافدين"،مجلة الاداب،عدد118، بغداد.
الدباغ، تقي (2000). "اصول الزراعة والرعي"، مجلة سبأ، العدد9، عدن.
الدليمي، كريم عزيز حسن، (1996). الزراعة في العراق القديم منذ عصر فجر السلالات حتى نهاية العصر البابلي القديم3000-1595 ق. م.، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم الاثار، بغداد.
رشيد، صبحي انور و الحوري، (1982). حياة عبد علي، الاختام الاكدية في المتحف العراقي، بغداد.
سليمان، عامر(1993). العراق في التاريخ موجز التاريخ الحضاري، ج2، الموصل.
سليمان، عامر، (1988). "النظم المالية والاقتصادية"، موسوعة العراق في موكب الحضارة،ج1، بغداد .
طاهر، براق عبد الحسن، (2017). الملابس في اختام بلاد الرافدين في الالف الثالث قبل الميلاد دراسة اثارية فنية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الاداب، قسم الاثار، بغداد.
العاني، عماد طارق توفيق، (1986). الصناعات الحجرية حتى نهاية العصر الحجري الحديث، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الآداب، قسم الاثار، بغداد.
القره غولي، زينة كريم عبد الله، (2020). مشاهد من الحياة اليومية في بلاد الرافدين في ضوء الواح فخارية غير منشورة من المتحف العراقي،رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الآداب، قسم الاثار، بغداد.
كسار، اكرم محمد عبد، (1987-1988). "مظاهر الحياة الاجتماعية والاقتصادية في العراق القديم منذ اواخر الالف السادس ق.م.حتى بداية النصف الثاني من الالف الخامس ق.م."، مجلة سومر،مج45،ج1-2، بغداد.
النجم، حسين يوسف، (2006). اقتصاد القرى الزراعية في العصرين الحجري الحديث والمعدني في العراق، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، كلية الآداب، قسم التاريخ، الموصل.
ثانياً: المصادر الاجنبية
Amiet,P.(1961). La Glyptique Mesopotamienne Archique, Paris.
Furlong,I.,(1987). Divine Headdresses of Mesopotamia in the Early Dynastic Period, London.
Heinrich,E., (1936). Kleinfunde Aus Den Archaischen Tempelschichten in Uruk, Berlin.
Ward,W.H.,(1910). The Seal Cylinders Western Asia, Washington.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.