Books of Interpretation in the Umayyad Era (A Historical Study)

Authors

  • Raheem Farhan Saddam جامعة بغداد / كلية العلوم الاسلامية قسم الحضارة والاثار الاسلامية

Keywords:

كتب, تفسير, دراسة, تاريخ

Abstract

Most of the ancient and modern historians point out that the codification of Islamic sciences- including the science of interpretation - began in the Abbasid era, that modern studies have proven that the beginnings of codification go back to much before the Abbasid era, and that some written traces have been found since the era of the Messenger and his companions from whom the generation of followers took, but it is likely that these written traces remained limited.

Books classified in the interpretation were lost, as were most of the books that were classified in history and Hadith in the Umayyad era. The advanced Muslim scholars, as well as some of the later scholars knew the interpretations of the Qur’an in different narrations, and only a small remnant has reached us from the Qur’anic interpretations that were taken directly from the oldest interpretations, which date back to the first half of the second Hijri century.

A number of early Muslims were embarrassed to engage in the interpretation of the Qur’an, and this is the case of the Caliph Abu Bakr, Omar Ibn Al-Khattab, and some of the followers such as Saeed Ibn Al-Musayyib, but the news and indications indicate that the first attempts to interpret the Qur’an go back to the beginning of Islam. The interpretations of these scholars include the interpretation of historical and jurisprudential explanations and depictions of the unseen world, in addition to many explanations of a linguistic nature that enter into the study of language vocabulary.

Most of the interpretations that were developed in the first and second Hijri centuries were affected by the school of Ibn Abbas, and among these interpretations are the interpretation of Mujahid, Akrima and Al-Hasan Al-Basri. Many Isra'iliyat entered the domain of interpretation, because of the large number of Christians (Ahl al-Kitab) embraced Islam, and their minds were still holding news not related to the legal rules, such as the news of the beginning of creation and the beginning of beings, as well as a lot of stories. The souls at that time were inclined to hear the details of what the Qur’an refers to in terms of Jewish or Christian events, so the followers were lenient, so they were pushed into many Isra'iliyat with no criticism.

References

أولاً المخطوطات

الخطيب البغدادي: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت (ت 463هـ/1070م).

- مشيخة الخطيب البغدادي: الظاهرية، فهرس مخطوطات دار الكتب الظاهرية- مجموع 18 (128 أ)،

ثانيا المصادر

ابن الأثير، عز الدين علي بن محمد الشيباني (ت 630هـ/1237م).

- الكامل في التاريخ، تحقيق : أبي الفدا عبد الله القاضي، دار الكتب العلمية، ط4، (بيروت – 2003م).

أبو نعيم الأصفهاني، أحمد بن عبد الله بن أحمد الهاشمي بالولاء (ت 430هـ/1036م).

- حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، دار السعادة، بيروت، 1974م.

- معرفة الصحابة ، تحقيق: عادل بن يوسف العزازي، الناشر: دار الوطن للنشر، الرياض، الطبعة: الأولى، 1419هـ / 1998م.

أبو بكر الأنباري: محمد بن القاسم بن محمد بن بشار(ت: 328 هـ / 940 م).

- إيضاح الوقف والابتداء ، تحقيق : محيي الدين عبد الرحمن رمضان، الناشر: مطبوعات مجمع اللغة العربية بدمشق، 1390هـ / 1971م .

البخاري ، أبو عبد الله محمد بن إسماعيل الجعفي مولاهم ، (ت 256هـ/862 م).

- التاريخ الصغير، تحقيق: محمود إبراهيم زايد، دار الوعي، مكتبة دار التراث، الطبعة الأولى، (القاهرة -1397هـ / 1977 م).

الثعلبي : أحمد بن محمد بن إبراهيم النيسابوري ( ت427 ه / 1035 م).

- الكشف والبيان ، تحقيق : الإمام أبي محمد بن عاشور ، دار إحياء التراث العربي، الطبعة : الأولى ،( بيروت - 1422 هـ / 2002 م).

الجاحظ ، أبو عثمان عمرو بن بحر بن محبوب الكناني بالولاء، (ت 255هـ/ 868 م).

- البيان والتبيين، تحقيق : عبد السلام محمد هارون ، دار الجيل،(بيروت ـ د.ت).

ابن الجزري: شمس الدين أبو الخير محمد بن محمد، (ت 833هـ/1429م) .

- غاية النهاية في طبقات القراء، نشر:ج/ برجستراسر، ط1، مكتبة الخانجي (مصر-1351هـ/1932م).

الجوزجاني: إبراهيم بن يعقوب بن إسحاق السعدي (ت 259هـ / 873 م).

- أحوال الرجال، تحقيق: صبحي البدري السامرائي ، الناشر: مؤسسة الرسالة، بيروت، سنة النشر: 1405ه .

ابن أبى حاتم : عبد الرحمن بن محمد بن إدريس التميمي الرازي (ت327هـ/938م).

- تفسير القرآن العظيم، تحقيق: أسعد محمد الطيب، الناشر: مكتبة نزار مصطفى الباز - المملكة العربية السعودية، الطبعة: الثالثة - 1419هـ .

- الجرح والتعديل، دار إحياء التراث العربي، ط1، بيروت ( 1271هـ/1952م ).

- المراسيل، تحقيق: شكر الله نعمة الله قوجاني ، الناشر: مؤسسة الرسالة – بيروت ، الطبعة: الأولى، 1397ه.

ابن حبيب: محمد بن حبيب بن اميه (ت:245ه/859 م).

- المحبر، تحقيق: ايلزة ليخت شتيتر، دار الافاق الجديدة ، بيروت ، د . ت .

ابن حجر: أحمد بن علي بن حجر العسقلاني (ت 852هـ/1459م).

- تهذيب التهذيب، دار الفكر، (بيروت -1984).

- تقريب التهذيب، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، الطبعة الثانية (بيروت - 1415 /1995 م).

الخطيب البغدادي: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت (ت 463هـ/1070م).

- تاريخ بغداد تحقيق : الدكتور بشار عواد معروف ، الناشر: دار الغرب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الأولى، (1422هـ / 2002 م).

ابن خلكان، شمس الدين أبو العباس أحمد بن محمد ، (ت 681هـ/ 1287هـ) .

- وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، تحقيق: إحسان عباس، دار صادر، ط4، (بيروت ـ 2005).

ابن خياط، أبو عمرو خليفة بن خياط العصفري البصري، (ت 240هـ/854 م).

- تاريخ خليفة بن خياط ، تحقيق: د. أكرم ضياء العمري ، الناشر: مؤسسة الرسالة ، بيروت ، الطبعة: الثانية، 1967م.

الدار قطني ، علي بن عمر بن أحمد أبو الحسن الشافعي ( ت 385 ه‍/ 995م).

- سنن الدار قطني ، تحقيق: السيد عبد الله هاشم يماني المدني ، الناشر: دار المعرفة ( بيروت -1386 ه/ 1966م) .

الداوودي : شمس الدين محمد بن علي بن أحمد، المالكي (ت 945ه / 1538م) ـ

- طبقات المفسرين ، راجع النسخة وضبط أعلامها: لجنة من العلماء بإشراف الناشر ، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت ، بلا ت.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان التركماني (ت 748هـ/1357م).

- تاريخ الإسلام ، تحقيق: الدكتور بشار عوّاد معروف ، الناشر: دار الغرب الإسلامي ، الطبعة: الأولى ، ( بيروت - 2003 م).

- تذكرة الحفاظ ، تحقيق: زكريا عميرات، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت- 1998م.

- سير أعلام النبلاء، أشرف على تحقيق وخرّج أحاديثه: شعيب الأرناؤوط، دار الرسالة ، ط9، (بيروت ـ 1993).

- ميزان الاعتدال في نقد الرجال، دراسة وتحقيق: الشيخ علي معوض، الشيخ عادل أحمد، شارك في تحقيق : د. عبد الفتاح أبو رسن، دار الكتب العلمية، (بيروت ـ 1995).

- المغني في الضعفاء، تحقيق: نورالدين زعتر ، دار المعارف (حلب، 1971) .

الزُهري، محمد بن مسلم بن عبد الله القرشي (ت124هـ / 722م).

- الناسخ والنسوخ (منسوب )، تحقيق ودراسة مصطفى محمود الازهري ، دار ابن القيم , ط1، 2008 م .

ابن سعد، محمد بن سعد بن منيع الزهري مولاهم (ت 230هـ/837 م).

- الطبقات الكبرى، تحقيق : إحسان عباس ، دار صادر، (بيروت ـ د.ت)

- الطبقات الكبرى ( القسم المتمم ) ، تحقيق : زياد محمد منصور ، ط2، مكتبة العلوم والحكم ، ( المدينة المنورة - 1408هـ).

الشيرازي : أبو إسحاق إبراهيم بن علي بن يوسف (ت 476هـ /1083 م) .

- طبقات الفقهاء ، تحقيق ، إحسان عباس ، دار الرائد العربي (بيروت – 1970م).

الصفدي : صلاح الدين خليل بن أيبك الصفدي ( ت764هـ / 1363م) .

- نكث الهميان في نكت العميان، علق عليه ووضع حواشيه: مصطفى عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت - الطبعة: الأولى، 1428هـ / 2007 م.

الطبراني، أبو القاسم سليمان بن أحمد (ت 360هـ/966 م).

- المعجم الكبير، تحقيق حمدي عبد المجيد السلفي، ط2، مكتبة العلوم والحكم، ( الموصل -1983م).

الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن غالب (ت 310هـ/ 922م) .

- تاريخ الرسل والملوك ، دار التراث ، الطبعة: الثانية ،( بيروت - 1387هـ).

- جامع البيان عن تأويل آي القرآن، تحقيق : الدكتور عبد الله بن عبد المحسن التركي بالتعاون مع مركز البحوث والدراسات الإسلامية بدار هجر الدكتور عبد السند حسن يمامة ، الناشر: دار هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان الطبعة: الأولى، 1422هـ / 2001م .

- المنتخب من ذيل المذيل ، مؤسسة الاعلمي ، ( بيروت ، بلا ت).

الطوسي، أبو جعفر محمد بن الحسن (ت 460هـ/1067م) .

- فهرست الطوسي، تحقيق:محمد صادق بحر العلوم ، النجف الاشرف، الناشر: المطبعة الحيدرية ، 1960 .

ابن عباس : عبد الله (ت 68هـ/ 687 م).

- تنوير المقباس من تفسير ابن عباس ، ينسب: لعبد الله بن عباس ، جمعه: مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادى (ت817 هـ/ 1415م ) : الناشر: دار الكتب العلمية بيروت .

العقيلي: ابو جعفر محمد بن عمرو بن موسى (ت322ه/933م) .

- الضعفاء الكبير، تحقيق: عبد المعطي امين قلعجي، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت-1984م.

الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد بن محمد الطوسي، (ت 505هـ/1111م) .

- إحياء علوم الدين، دار المعرفة، (بيروت ـ د.ت).

ابن قتيبة ، أبو محمد عبد الله بن مسلم، (ت 276هـ/883م).

- المعارف ، تحقيق: ثروة عكاشة ، دار الكتب العلمية ( بيروت – 1960م).

ابن النديم، محمد بن إسحاق ( ت 385ه‍/ 995م).

- الفهرست، ضبطه وشرحه: د. يوسف علي الطويل، وضع فهارسه: محمد شمس الدين، دار الكتب العلمية، ط3، (بيروت ـ 2010).

النسائي، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعيب، (ت 303هـ/909م) .

- الضعفاء والمتروكون ،تحقيق: محمود إبراهيم زايد ، الناشر: دار الوعي – حلب ، الطبعة: الأولى، 1396هـ.

النيسابوري: مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري، (ت 261هـ/875 م).

- صحيح مسلم ، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي ، الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

ياقوت الحموي، شهاب الدين ياقوت بن عبد الله الرومي (ت 626هـ/1233م) .

- معجم الأدباء، دار إحياء التراث العربي، ( بيروت ـ 1936).

- معجم البلدان، دار صادر، ط3، (بيروت ـ 2005).

اليعقوبي: أحمد بن إسحاق بن واضح (ت 292هـ/ 899 م) .

- تاريخ اليعقوبي، علّق عليه ووضع حواشيه: خليل المنصور، دار الزهراء، (قم ـ 1998).

ثالثاً المراجع

جواد علي ( ت 1987م).

- المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام، دار الساقي، الطبعة: الرابعة ، 1422هـ/ 2001م .

عبد الجبار ناجي.

- نقد الرواية التاريخية ، عصر الرسالة أنموذجا ، المركز الاكاديمي للأبحاث ، توزيع منشورات الجمل ، ط1 ، بيروت- 2011م.

عبد الرحمن بدوي .

- موسوعة المستشرقين ، دار العلم للملايين ،ط3، بيروت-1993.

عزة حسن.

- فهرس مخطوطات دار الكتب الظاهرية، علوم القرآن 1/ 404).

فؤاد سزكين.

- تاريخ التراث العربي (علوم القرآن والحديث - التدوين التاريخي - الفقه - العقائد) ، نقله إلى العربية: د محمود فهمي حجازي راجعه: د عرفة مصطفى - د سعيد عبد الرحيم أعاد صنع الفهارس: د عبد الفتاح محمد الحلو ، الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ، 1411هـ / 1991م.

نجيب العقيقي .

- ( المستشرقون ) ،دار المعارف، القاهرة ، ط3، 1964.

Downloads

Published

2022-12-24

Issue

Section

historiography

How to Cite

Books of Interpretation in the Umayyad Era (A Historical Study). (2022). Journal of Studies in History and Archeology, 81, 197-236. https://jcoart.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075-3047/article/view/309

Similar Articles

31-40 of 266

You may also start an advanced similarity search for this article.