Study of Islamic seals in the Iraqi Museum
Keywords:
Islamic seals, Quranic phrases and prayers, precious stones, Numismatiques (numismatics)Abstract
The study of Islamic seals is one of the important studies in Islamic arts. It is regarded as an important document that reveals to us names, titles, nicknames, Quranic and non-Quranic verses and expressions. Most of them were made of precious stones. Finally, the international museums took care of it, as it represents the types of Arabic and non-Arabic fonts, and this is a clear evidence of its importance . Special offers have been allocated to it and catalogs showing the stone from which it is made, its sizes, weights, and everything related to it.
References
أبن الكازروني، ضمير الدين علي بن محمد، مختصر التاريخ، حققه: مصطفى جواد، مطبعة الحكومة، بغداد، 1970، الصابي، أبو الحسين هلال بن الحسن، الوزراء أو تحفة الأمراء في تاريخ الوزراء، تحقيق: عبد الستار أحمد فرج، دار أحياء الكتب العربية، 1958م، ص127.
ابن خلكان، أبو العباس شمس الدين أحمد بن علي بن أبي بكر، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، حققه: إحسان عباس، دار صادر، بيروت، 1994م، ج1، الدروبي، محمد محمود أحمد، نقوش خواتم الخلفاء العباسيين، دراسة وتحقيق: حوليات الآداب والعلوم الاجتماعية، الحولية 34، الأردن، 2014م، ص16.
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم، لسان العرب، دار صادر، بيروت، ط1، 1990م، مج12. وابن سيدة، أبو الحسن إسماعيل، المخصص، ط1، مطبعة بولاق، 1318ه، مجلد 5، ص96
السمعاني، الإمام ابي سعد عبد الكريم بن محمد ابن منصور التميمي، الأنساب، دار الجنان، بيروت، ط1، 1988م، ج5.
السيوطي، الحافظ جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، تاريخ الخلفاء، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، بغداد، 1986م.
الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير، تاريخ الطبري تاريخ الرسل والملوك، تحقيق: محمد أبو الفضيل إبراهيم، ط5، دار المعارف، مصر، 1990م، ج5.
ثانيًا: المراجع العربية
الأبطحي، محمد صدر الموحد، الأحجار الكريمة وخواصها العجيبة، بيروت، 2012م. والشيخ، علي كاظم، الأختام الإسلامية ما بين اقتنائها وضياعها، مجلة السفير، أمانة مسجد الكوفة، السنة الثالثة، العدد14، 2012م، ص24-25.
إسماعيل، خالد سالم، الأحجار في المدونات العراقية القديمة، ندوة أحياء التراث العلمي العربي والإسلامي، جامعة بغداد، 1993م. والنقشبندي، إسامة ناصر، والحوري، حياة عبد علي، الأختام الإسلامية في المتحف العراقي، مديرية الآثار العامة، بغداد، 1974م، ص10-9.
الألوسي، عادل، الخط العربي نشأته وتطوره، القاهرة، 2008م.
باقر، طه، مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة، ط2، بغداد، 1986م، ج1. الهاشمي، نسيبة محمد، الختم الإسلامية من ظهوره وتطوره، دراسة تحليلية لمجموعة من الأختام في المتحف العراقي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، 1991م، ص6.
برس، رشاد، الأحجار الكريمة بين العلم القديم والحديث، بيروت، ط1، 2004م.
الخزرجي، عمار، تحفة الأحجار، العراق، النجف، 2009م.
رمضان، عاطف منصور، موسوعة النقوش الأثارية على المسكوكات الإسلامية، القاهرة، 2018م، ج1.
زادة، محمد، تعلم اللغة الفارسية، بدون تاريخ.
شرف، وفاء السيد أحمد، دراسة ونشر الخاتم وقلادة بالأكاديمية الملكية بمدريد، المؤتمر الثالث عشر للاتحاد العام للآثاريين العرب، طرابلس، ليبيا، 2010م.
صالح، عبد العزيز حميد، ودفتر، ناهض عبد الرزاق، والعبيدي، صلاح حسين، الخط العربي، جامعة بغداد، 1990م.و حمودة، محمد عباس، تطور الكتبة الخطية العربية، ط1، القاهرة، 200م، ص145.
القيسي، ناهض عبد الرزاق، تاريخ الخط العربي، عمان، 2008م. و رمضان، عاطف منصور، موسوعة النقوش، ص66.
كيدا، أدورد، كتبوا على الطين، بغداد، 1962م.
مرتضى، موسى، وعلامة، معصومة، الموسوعة الشاملة للأحجار الكريمة، بيروت، مؤسسة الأعلمي، 2014م.
النقشبندي، إسامة ناصر، والحوري، حياة عبد علي، الأختام الإسلامية في المتحف العراقي، مديرية الآثار العامة، بغداد، 1974م.
ثالثًا: الرسائل والأطاريح
العماري، نعيمة علي جلاب، سيوف أسد الله الدمشقي وأسد الله الأصفهاني المحفوظة في متحف الكفيف (نماذج مختارة)، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الآداب، 2021م.
رابعًا: المجموعات الخاصة
مجموعة خاصة بالسيد محمد سيد كاظم، كربلاء، تاريخ 5/11/2014م.
خامسًا: المصادر الأجنبية
J.M. Rogers, the arts of Islam, master pieces from, the Khalil collection, London, 2007.
Mitchiner, Michael, riental coins their values, the world of Islam, London, 2000.
Porter, Venetia, Arabic and persian seals and Amulets in the British Museum, London, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.