Israel Wolfenson and his book, A History of the Jews in the Arab Countries)
An Analytical Study
Keywords:
اسرائيل, ولفنسونAbstract
This research examines a Jewish writer and historian who has extensive research on Jewish history, including Ka'b al-Ahbar and the History of the Jews in the Arabian Peninsula. He explores the history of the Jews in the Arabian Peninsula, their settlement in northern Hijaz and Yemen, and their situation in Medina. His research focused on the historical period prior to the Prophet's mission and the Prophet's biography. He held many views that deviated from the truth, so this research aims to clarify Wolfenson's position on the Islamic call and the history of the Jews in the Arab world. It becomes clear that he is no different from his other Orientalist teachers in that he attributes most of the cultural data in the Arabian Peninsula to the efforts of the Jews who settled in the Arab world. Even pre-Islamic Arab rituals, such as the Hajj and the Nasi', and even the Islamic call, were influenced by Jews and Judaism. The research demonstrates Wolfenson's method, which is characterized by skepticism about Islamic sources and a process of selecting and interpreting texts to serve his goal of demonstrating the injustice he believes the Jews suffered and the harm they inflicted at the hands of the Ansar. This, he claims, was due solely to their adherence to the Jewish religion.
References
( ) اسرائيل ولفنسون، تاريخ اليهود في جزيرة العرب، (القاهرة، مطبعة الاعتماد، 1937)، ص85.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص78.
( ) المصدر نفسه، ص78، والملة هي مجموعة العقائد، أو الطريق أو السنة.
( ) المصدر نفسه، 17
( ) المصدر نفسه :17
( ) النسيء: وهو تأخير الاشهر الحرم. ينظر: محمد بن عبدالرؤوف ، التوقيف على مهمات التعريف، (دار الفكر، دمشق: 1410ﻫ)، ص699.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص81.
( ) المصدر نفسه، ص82.
( ) قال ابن هشام: وكان الغوث بن مر بن اد بن طابخة بن الياس بن مضر يلي الإجازة للناس بالحج من عرفة وولده من بعده، وكان يقال له ولولده حوفه وإنما ولي ذلك الغوث بن مر، لأن أمه كانت امرأة من جرهم وكانت لا تلد فنذرت لله إن هي ولدت رجلاً أن تصدق به على الكعبة عبداً لها يخدمها، فولدت الغوث فكان يقوم على الكعبة في الدهر الأول من أخواله من جرهم فولي الإجازة بالناس من عرفة، المكان الذي كان من الكعبة. ينظر: ابن هشام عبدالملك بن هشام المعافري، السيرة النبوية لابن هشام، تحقيق: مصطفى السقا، (مطبعة الحلبي، القاهرة: 1955)، ج1، ص119.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص83.
( ) المصدر نفسه، ص83.
( ) ومن المعلوم أن ما ينقله ابن هشام في السيرة إنما هي ما ورد في القرآن الكريم والحديث الشريف، وهذا تلميح من ولفنسون إلى تأثر القرآن والحديث باليهود. رغم أنه يقول عن يهود الحجاز أنهم كانوا منعزلين عن أخوانهم في حلب وفلسطين الذين كانوا لا يعترفون بيهودية يهود الحجاز، ولفنسون، ص85.
( ) المصدر نفسه، ص94.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص92. قال الواقدي: وحدثني شيخ من خزاعة عن جابر بن عبدالله قال: كان غلام لبني عبد الدار غلام يقال له جبر، وكان يهودياً، فسمع رسول الله قبل الهجرة يقرأ سورة يوسف فعرف الذي ذكر في ذلك فاطمأن إلى النبي فأسلم. ينظر: الواقدي، محمد بن عمر، المغازي، تحقيق: مارسدن جونس، ط3، (دار الأعلمي، بيروت: 1989)، ج2، ص865.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص96.
( ) المصدر نفسه، ص132.
( ) وهو بهذا يخالف أبرز الروايات عن حيي بن أخطب الذي قال لأخيه ياسر حين سأله عن النبي فقال عداوته ما بقيت، كما أن ولفنسون يناقض هذا الطرح حتى يعترف بأن اليهود كانوا قد وقعوا في خطأ حين صرحوا أمام زعماء قريش أن عبادة الأصنام أفضل من التوحيد الإسلامي ولو أدى بهم الأمر إلى عدم إجابة مطالبهم، ص142.
( ) ابن هشام، السيرة النبوية، ج1، ص442.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص105.
( ) المصدر نفسه، ص89.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص121.
( ) المصدر نفسه، ص122.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص من المعروف والمشهور أن ابن أبي هو من كان طلب من الرسول أن يخفف العقاب على يهود بني قينقاع، قال ابن اسحاق: "حدثني عاصم بن عمر بن قتادة أن بني قينقاع كانوا أول يهود نقضوا ما بينهم وبين رسول الله وحاربوا فيما بين بدر وأحد فحاصرهم حتى نزلوا على حكمه، فقام عبدالله بن أبي سلول حين أمكنه الله منهم، فقال: يا محمد أحسن في موالي ... لا والله لا أرسلك حتى تحسن في موالي، أربع مائة فراس وثلاثمائة دارع منعوني من الأحمر والأسود ... فقال الرسول : هم لك. ينظر: ابن اسحاق، محمد بن اسحاق بن يسار، سيرة ابن اسحاق، تحقيق: سهيل زكار، ط1، (دار الفكر، بيروت: 1978)، ج1، ص314.
( ) ولفنسون ،تاريخ اليهود ،ص33
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص127.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص128.
( ) ما اتفق عليه المؤرخين أن سبب إجلاء يهود قينقاع وردت في الآيات القرآنية قال : وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاء إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الخَائِنِينَ ، سورة الانفال، الآية 58.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص128.
( ) سورة البقرة، الآية 73.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص130. وبعد الرجوع إلى الواقدي نجده يقول: "فبينما هم على ما هم عليه من إظهار العداوة ونبذ العهد، جاءت امرأة نزيعة من العرب تحت رجل من الأنصار إلى سوق بني قينقاع، فجلست عن صائغ في حلي لها فجاء رجل من يهود قينقاع فجلس من ورائها ولا تشعر فخل درعها إلى ظهرها بشوكة، فلما قامت المرأة بدت عورتها فضحكوا منها .... القصة". ينظر: الواقدي، المغازي، ج1، ص176-177.
( ) المصدر نفسه، ص135؛ الواقدي، المغازي، ج1، ص363-364.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص133؛ محمد بن اسحاق، سيرة ابن اسحاق، ج1، ص316-317.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص134.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص136.
( ) المصدر نفسه، ص135.
( ) الواقدي، المغازي، ج1، ص215؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، تحقيق: احسان عباس، ط1، (دار صادر، بيروت: 1968)، ج2، ص39.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص132.
( ) المصدر نفسه، ص142.
( ) مالك، مالك بن أنس الاصبحي، الموطأ، تحقيق: بشار عواد معروف، (دار الغرب الإسلامي، بيروت: د-ت)، ج2، ص470.
( ) مسلم، مسلم بن الحجاج، صحيح مسلم، تحقيق: محمد فؤاد عبدالباقي، (دار احياء التراث العربي، بيروت: د-ت)، ج3، ص1388.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص185.
( ) المصدر نفسه :19
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص170.
( ) المصدر نفسه، ص150.
( ) المصدر نفسه، ص152-153. ويمكن الرد على ولفنسون بما كتبه الدكتور صالح احمد العلي في كتابه الحجاز عن الزراعة واساليب الري في الحجاز خلال العصر الراشدي والأموي.
( ) المصدر نفسه، ص170.
( ) ولفنسون، تاريخ اليهود، ص170.
( ) المصدر نفسه :142
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.