(Tabaristan in the book Tabaqat Nasiri By Judge Minhaj al-Siraj al-Jawzjani (d. 660 AH/1261 AD
Keywords:
Al-Jawzjani, Tabaqat Nasiri, TabaristanAbstract
Tabaqat Nasiri is one of the most important works of Al-Qadibi Omar Minhaj Al-Din Othman, known as Al-Qadi Minhaj Al-Siraj Al-Jawzjani. It is a large book in two volumes, and perhaps the only book of his works that has been translated into Arabic. This book does not differ much from the works of its contemporaries in the field of history, but it is distinguished by its comprehensive presentation and its talk about the states of the Islamic East, including Tabaristan. Perhaps what Judge Manaj al-Sarraj al-Jawzjani reported in terms of details about the Alawite state in Tabaristan leads us to say that this book is considered one of the sources of history. Tabaristan.
This work is of great importance because its author was contemporary with the events of the Mongol invasion and conveyed to us a vivid picture of his observations, or what was transmitted to him. Perhaps what distinguishes these dangerous events is the fall and decline of the Khwarezmian state, and the calls of the Khwarazmian leaders to fortify Tabaristan against the Mongol invasion, and the sultans’ ignoring these warnings, and his criticism of this. Ignoring. This conveys to us the historian's sense and awareness of the serious repercussions to which the Islamic world was exposed.
Therefore, this work can be used to write historical events, because it is considered one of the sources for the history of Tabaristan and the Islamic East.
References
( ) آقا بزرگ الطهراني، الذريعة الى تصانيف الشيعة، ط2، (بيروت، دار الاضواء، بلا ت)، ج15، ص152 .
(2) مسكويه، احمد بن محمد بن يعقوب(ت321هـ/ 1030م)، تجارب المم وتعاقب الهمم، ( القاهرة، مطبعة الموسوعات، 1333هـ/1915م)، ج5، ص353؛ ابن الطقطقي، محمد بن علي بن طباطبا، الفخري في الادب السلطاني،(بيروت، دار صادر،1386هـ/ 1966م)، ص543.
(3) البيضاني، جواد كاظم، ابن شهراشوب ومكانته العلمية، ط1(بيروت، موسسة الصفاء للمطلوعات ، 1432هـ/ 2011م)، صص54-59..
(4) عبد الحي بن فخر الدين بن عبد العلي الحسني الطالبي (ت 1341هـ/922م)، الإعلام بمن في تاريخ الهند من الأعلام المسمى بـ (نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر)، ط1، (بيروت ، دار ابن حزم، 1420 هـ/1999م)، ج1، ص106.
(5) طبقات ناصري ، ج1، ص.
(6) عبد الحي الحسني الطالبي ، الإعلام بمن في تاريخ الهند من الأعلام المسمى بـ (نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر)، ج1، ص106.
(7) آقا بزرگ الطهراني، الذريعة، ج15، ص152 .
(8) اسماعيل بن محمد امين بن سليم الباباني، هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفين، (بيروت، دار إحياء التراث، ب ت)، ج1، ص655 .
(9) للمزيد عن سيرة (ماه ملك) . انظر: طبقات ناصري، ج1، ص 578.
(10) المصدر نفسه، ج1، ص578.
(11) طبقات ناصري، ج1، ص ص 527، 528.
(12 ياقوت الحموي، أبو عبد الله، شهاب الدين (ت 626هـ/ 1228م)، معجم البلدان، (بيروت، دار صادر،1416هـ/ 1995)، ج2، ص182.
(13) غَزْنَةُ:"بفتح أوله، وسكون ثانيه ثم نون، هكذا يتلفظ بها العامة، والصحيح عند العلماء غزنين ويعرّبونها فيقولون جزنة، ويقال لمجموع بلادها زابلستان ... وهي مدينة عظيمة وولاية واسعة في طرف خراسان، وهي الحدّ بين خراسان والهند". للمزيد، انظر: ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج4، ص201.
(14) ابراهيم الغزوي: ابراهيم ابن مسعود تولى الحكم بعد وفاة أخيه فرّخزاد في عام (451هـ/1059م) ، وفي أيامه ساد الأمن والاستقرار في ربوع مملكته. للمزيد انظر: رزق الله منقريوس الصدفي، تاريخ دول الإسلام، (القاهرة، مطبعة الهلال،1361هـ/ 1908م)،ج2، ص 16 .
(15) طبقات ناصري، ج1، ص 378.
(16) آقا بزرگ الطهراني، الذريعة، ج15، ص152 .
(17) ابي الثناء قطب الدين محمود بن مسعود الشيرازي الشافعي(ت710هـ/1310م )، ابتداء دولة المغول وخروج جينكيزخان، ترجمة وتحقيق: يوسف الهادي، .ط1(كربلاء، مركز احساء التراث التابع لدار المخطوطات في العتبة العباسية المقدسة)، ص ص 79 -81.
(18) المستضئ بأمر الله :هو الحسن بن الخليفة المستنجد، ولد عام ( 536هـ / 1142م)، وحكم في بغداد أبو محمد المستضئ بأمر الله، للمزيد . انظر: ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي (ت 597هـ/1200م )، المنتظم في تاريخ الأمم والملوك، تحقيق: ، مصطفى عبد القادر، محمد عبد القادر ، ط1(بيروت، دار الكتب العلمية ،1412هـ /1992م)، ج 18، ص190 – 196؛ ابن الأثير ، أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد الشيباني( 630هـ/ / 1232م)، الكامل في التاريخ، عمر عبد السلام تدمري ( بيروت، دار الكتاب العلمية، 1417هـ/ 1997م)، ج9، ص 358.
(19) طبقات ناصري، ج1، ص ص 427، 527.
(20) وفقا لما نقله القاضي منهاج السراج الجوزجاني فان الاخوين غياث الدين ، ومعز الدين كان يطلق على كليهما اسم محمد . انظر القاضي الجوزجاني ، ج1، ص 520 -521؛ لمزيد عن سيرة السلطان معز الدين أبي المظفر سام، انظر: رزق الله منقريوس الصدفي، تاريخ دول الإسلام، ج2، ص219.
(21) لمزيد عن سيرة السلطان غياث الدين سام، انظر: معز الدين أبي المظفر سام، انظر: رزق الله منقريوس الصدفي، تاريخ دول الإسلام، ج2، ص220.
(22) طبقات ناصري ، ج1، ص527.
(23) الغ خان: هو الحاكم الخامس والعشرون ، فقد ترجم له ضمن الطبقات الثالة والعشرون ، للمزيد. انظر: طبقات ناصري ، ج2، ص67.
(24) بعد وفاة قاضي قضاة ممالك الهند جلال الدين الكاشاني فوض الى القاضي السراج هذا المنصب، للمزيد . انظر: طبقات ناصري، ج2، ص ص77 - 78.
(25) طبقات ناصري ، ج2، ص80.
(26) طبقات ناصري ، ج2، ص82.
(27) طبقات ناصري ، ج1، ص 245
(28) تحدث القاضي السراج ان الملك حسن سالار خريوس اوفده الى بعض امراء الهند والاقاليم المجاورة فكان موفده الى قلعة تولك، وقلعة اسقرار ، للمزيد ، انظر: طبقات ناصري ، ج2، ص197.
(29) طبقات ناصري ، ج1، ص 623.
(30) تحدث القاضي السراج ان الملك حسن سالار خريوس اوفده الى بعض امراء الهند والاقاليم المجاورة فكان موفده الى قلعة تولك، وقلعة اسقرار ، للمزيد ، انظر: طبقات ناصري ، ج2، ص197.
(31) طبقات ناصري ، ج1، ص198 -622.
(32) طبقات ناصري ، ج2، ص ص67 -68.
(33) رحل الى خراسان لزيارة اخته التي كانت تقيم هناك، بعد ان حصل على اذن من الأمير (الغ خان) ، الذي حمله الكثير من الهدايا والأموال بعد أن علم انه ذاهب إلى أخته التي كانت تعاني من شغف العيش والفاقة، للمزيد عن هذه الرحلة. انظر: طبقات ناصري ، ج1، ص76 -77.
(34) عبد الحي الحسيني الطالبي، نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر، ص 107
(35) حاجي خليفة، كشف الظنون عن أسامي الكتب والفنون، (بغداد ، مكتبة المشنى، 1941)، ج2، ص1640.
(36) عبد الحي الحسني الطالبي ، نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر، ج1، ص107.
(37) القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص4.
(38) المصدر نفسه، ج1، ص32.
(39) المصدر نفسه، ج2، ص231.
(40) منهاج السراج، طبقات ناصري، ج2، ص201، و كردكوه : سماها ياقوت الحموي بقلة الملاحدة ، للمزيد عن هذا القلعة . انظر: ياقوت الحوي، معجم البلدان، ج2، ص 433؛ عبد المؤمن بن عبد الحق، ابن شمائل القطيعي البغدادي، الحنبلي، صفيّ الدين (ت: 739هـ/1338م)، مراصد الاطلاع على أسماء الأمكنة والبقاع، (بيروت، دار الجيل، 1412هـ/1991)، ج2، ص545.
(41)القاضي السراج الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص94.
(42) القاضي السراج الجوزجاني، طبقات ناصري ، ج1، ص94.
(43القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري ، ج1، ص ص 94، 171، 193، 203، 394.
(44) القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص ص 245 - 246.
(45) المصدر نفسه ، ج2، ص 233.
(46) المصدر نفسه ، ج1، ص 93.
(47) المصدر نفسه ، ج1، ص 94.
(48) المصدر نفسه ، ج1، ص 94.
(49) المصدر نفسه ، ج1، ص ص91 -93.
(50) المصدر نفسه ، ج1، ص 95.
(51) المصدر نفسه ، ج1، ص 93.
(52) المصدر نفسه ، ج1، ص ص94 -95.
(53) المصدر نفسه ، ج1، ص 97.
(54) المصدر نفسه ، ج1، ص 148.
(55) المصدر نفسه ، ج1، ص ص138 -148.
(56) المصدر نفسه، ج1، ص 153.
(57) المصدر نفسه، ج1، ص 156.
(58) المصدر نفسه ، ج1، ص 161.
(59) المصدر نفسه، ج1، ص 162.
(60) المصدر نفسه، ج1، ص 165.
(61) المصدر نفسه ، ج1، ص 179 .
(62) المصدر نفسه ، ج1، ص187193 .
(63) المصدر نفسه ، ج1، ص188 .
(64) المصدر نفسه ، ج1، ص189 .
(65) المصدر نفسه ، ج1، ص 190 .
(66) المصدر نفسه ، ج1، ص 193 .
(67) المصدر نفسه ، ج1، ص 247 .
(68) المصدر نفسه، ج1، ص 427 .
(69) المصدر نفسه ، ج1، ص 378 .
(70) المصدر نفسه ، ج1، ص ص 114 - 206.
(71) المصدر نفسه ، ج2، ص 212 .
(72) المصدر نفسه ، ج1، ص 322 .
(73) المصدر نفسه ، ج1، ص ص 325 - 327 .
(74) المصدر نفسه ، ج1، ص 329 .
(75) المصدر نفسه ، ج1، ص 436 .
(76) المصدر نفسه ، ج1، ص 357 .
(77) المصدر نفسه ، ج1، ص 450 .
(78)المصدر نفسه، ج1، ص 475 .
(79) فالهاوزن، يوليوس، تاريخ الدولة العربية من ظهور الاسلام الى نهاية الدولة الاموية، ترجمة عبد العادي أبو ريدة، (بنغازي، دائرة الشقافة العامة بوزارة التربية والتعليم، 1975)، ص424 ص326.
(80) منهاج السراج الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص ص286، 288، 293 .
(81) ابن اسفنديار، تاريخ طبرستان، ص 88 .
(82) الطبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 271.
(83 ) منهاج السراج، طبقات ناصري، ج1، ص340 .
(84) الاصطخري، مسالك الممالك، ص 206؛ جواد البيضاني، ابن شهراشوب ومكانته العلمية، ص31.
(85) جواد البيضاني، ابن شهراشوب، ص ص30 -33 .
(86) منهاج السراج الجوزجاني، طبقات ناصري، 2013 ، ج1، ص 259 .
(87) المصدر نفسه ، ج1، ص 259 .
(88) المصدر نفسه ، ج1، ص 258 .
(89) المصدر نفسه ، ج1، ص 293 .
(90) المصدر نفسه ، ج1، ص ص 288 ، 471، ج2، ص150.
(91) ياقوت الحموي، معجم البلدان ، ترتيب وتصحيح: محمد الخانجي الكتبي، ط1(القاهرة ، مطبعة السادة، 1324هـ/ 1906)، ج5، ص ص17 -18.
(92) الطبري، أبو جعفر، محمد بن جرير(ت 310هـ/ 922م)، تاريخ الرسل والملوك، تاريخ الطبري، تحقيق: محمد ابو الفضل ابراهيم (القاهرة، دار المعارف،1400هـ/ 1979)،ج7، ص511؛ جواد كاظم البيضاني، ابن شهراشوب ومكانته العلمية، ، ط1(بيروت، دار الكتاب العربي، 1432هـ/ 2011م)، ص36 .
(93) منهاج السراج الجوزجاني، طبقات ناصري، 2013 ، ج1، ص 183 .
(94) البلاذري، أبو الحسن احمد بن محمد بن يحيى(ت279هـ/ 893م)، فتوح البلدان، تحقيق: رضوان محمد رضوان، (بيروت، دار الكتب العلمية، 1398هـ/ 1978)، ص330 .
(95) القاضي منهاج السراج الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص231 .
(96) تاريخ الدب في ايران، ترجمة : احمد كمال الدين، ط1، (القاهرة ، المجلس الاعلى للثقافة 2005)، ج1، ص210 .
(97) بارتود، تركستان من الفتح العربي حتى الغزو المغولي، ترجمة : طلاح الدين عثمان، ط1، ( الكويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون، 1401هـ/ 1981م)، ص337 .
(98) مرعشي،ظهير الدين نصير الدين، تاريخ طبرستان ورويان ومازندران، بتصحيح واهتمام: عباس شابان، (تهران، جانجانه فردوسي، 1333هـ/ )، ص292 .
(99) القاضي الجوزجاني، ج1، ص 325 .
(100) القاضي الجوزجاني، ج1، ص 325 .
(101) للمزيد عن الصفاريين انظر: مسكوي، أبو علي أحمد بن محمد بن يعقوب مسكويه (ت 421هـ / 1930م)، تجارب الأمم وتعاقب الهمم ، تحقق: أبو القاسم إمامي، ط2(طهران، مطبعة سروش، 2000)، ج4، ص ص 79 -84.
(102) القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص 331 .
(103) المصدر نفسه ، ج1، ص ص 334 -354 .
(104) المصدر نفسه ، ج1، ص ص 334 -354 .
(105) المصدر نفسه ، ج1، ص347.
(106) المصدر نفسه ، ج1، ص 360 .
(107) فالهاوزن، يوليوس، تاريخ الدولة العربية من ظهور الاسلام الى نهاية الدولة الاموية، ترجمة: محمد عبد الهادي ابو ردينة،(بنغازي، دارئة الثقافة العامة بوزارة التربية والتعليم ، 1975)، ص424 .
(108) القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص369.
(109) فالهاوزن، يوليوس، تاريخ الدولة العربية من ظهور الاسلام الى نهاية الدولة الاموية، ترجمة: محمد عبد الهادي ابو ردينة،(بنغازي، دارئة الثقافة العامة بوزارة التربية والتعليم ، 1975)، ص424 .
(110) ابن اسفنديار، تاريخ طبرستان، ترجمة: ص ص 336 -346 .
(111)ابن اسفنديار، تاريخ طبرستان، ص ص 386 -388؛ مرعشلي، تاريخ طبرستان، ص(165 -172).
(112) القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص372.
(113) القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص ص392 - 396.
(114) المصدر نفسه ، ج1، ص 372.
(54) المصدر نفسه ، ج1، ص 392.
(116) عبد الحي الحسني الطالبي الإعلام بمن في تاريخ الهند من الأعلام المسمى بـ (نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر)، ج1، ص106؛ آقا بزرگ الطهراني، الذريعة، ج15، ص152؛ اسماعيل بن محمد امين بن سليم الباباني، هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفين، (بيروت، دار إحياء التراث، ب ت)، ج1، ص655.
(117) ابن خلدون، )عبد الرحمن بن محمد الحضرمي الإشبيلي (ت 808هـ/1405م)، ديوان المبتدأ والخبر في تاريخ العرب والبربر ومن عاصرهم من ذوي الشأن الأكبر، تحقيق: خليل شحاذ، (بيروت، دار الفكر، 1408 هـ/ 1988 م)، ج1، ص ص 38 -41.
(118) الطبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 271.
(119) القاضي الجوزجاني، ج2، ص 112.
(120) القاضي الجوزجاني، ج2، ص150.
(121) القاضي الجوزجاني، ج2، ص150.
(122) القاضي منهاج السراج، طبقات ناصري، ج1 ، ص ص455 -473.
(123) القاضي منهاج السراج، طبقات ناصري، ج1 ، ص ص331، 347، 360.
(124) المصدر نفسه ، ج1 ، ص ص334 -354.
(125) المصدر نفسه ، ج1 ، ص 331
(126) المصدر نفسه ، ج ، ص 334 -354.
(127) المصدر نفسه ، ج1، ص93
(128) المصدر نفسه ، ج1 ، ص95
(129) المصدر نفسه ، ج2 ، ص 182.
(130) المصدر نفسه ، ج2 ، ص 184.
(131) المصدر نفسه ، ج2 ، ص 187
(132) المصدر نفسه ، ج2، ص 190 .
(133)ابن العمراني، محمد بن علي بن محمد (ت 580هـ /1184م )، الإنباء في تاريخ الخلفاء، تحقيق: قاسم السامرائي، ط1( القاهرة ، دار الآفاق العربية، ، 1421 هـ - 2001 م) ص48؛ جلال الدين السيوطي عبد الرحمن بن أبي بكر، تاريخ الخلفاء (ت 911هـ / 1505م) ،المحقق: حمدي الدمرداش، مكتبة نزار مصطفى الباز، ط1(1425هـ/ 2004م)، ص14.
(134) القاضي السراج، طبقات ناصري، ص ص192 -200.
(135) المصدر نفسه ، ج1 ، ص ص (201-213).
(136) المصدر نفسه ، ج1 ، ص ص ( 214 -246).
(137) المصدر نفسه ، ج1 ، ص ص( 251 -301)
(138) المصدر نفسه ، ج1 ، ص ص( 450 -476)
(139) المصدر نفسه ، ج1 ، ص ص( 468 469) .
(140) المصدر نفسه ، ج1 ، ص 589.
(141) للمزيد عن معرفة اوضاء المغول في هذه الحقبة ، انظر: القاضي الجوزجاني، ج2، ص163-165 .
(142) للمزيد، انظر: القاضي الجوزجاني، ج2، ص164.
(143) لم اعثر على تفاصيل تخص هذا المصنف ، وكل ما نقله القاضي الجوزجاني يثير إلى ان مصنفه يتكون من اكثر من اربعة اجزاء، للمزيد. انظر: القاضي الجوزجاني، ج2، ص114.
(144) القاضي الجوزجاني، ج2، ص79 .
(145) القاضي الجوزجاني، ج2، ص ص65، 203 .
(146) المصدر نفسه،ج1، ص539، 536 -537؛ ج2، ص ص 82 -83، .
(147) المصدر نفسه ،ج1، ص 340، ص539، 536 -537؛ ج2، ص ص 82 -83، .
(148) المصدر نفسه ، ج1،ص 526؛ ج2، ص86.
(149) المصدر نفسه ، ج1،ص ص 639، 646؛ ج2، ص131.
(150) المصدر نفسه ،ج2،ص 29.
(152) المصدر نفسه ، ج2، ص ص76، 77، 78، 79 .
(153) المصدر نفسه ج2، ص ص65 -66، 86 .
(154) المصدر نفسه ، ج1، ص532، ج2، ص ص 158، 165 ، 166، 167، 168، 169، 173، 219....
(155) المصدر نفسه، ج2، ص128 .
(156) المصدر نفسه، ج2، ص217 .
(157) المصدر نفسه، ج2، 216 .
(158) المصدر نفسه، ج2، ص2113 .
(159) المصدر نفسه، ج2، ص ص199، 201 .
(160) تحدث القاضي السراج ان الملك حسن سالار خريوس اوفده الى بعض امراء الهند والاقاليم المجاورة فكان موفده الى قلعة تولك، وقلعة اسقرار المصدر نفسه، ج2، ص 121.
(161) قال القاضي الجوزجاني عن ذلك:"وقد سمعت من السيد بهاء الدين الرازي رحمه الله : اننا حينما وصلنا إلى جينكيزخان ..." للمزيد عن هذا اللقاء . انظر: القاضي الجوزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص 468.
(162) تحدث القاضي السراج ان الملك حسن سالار خريوس اوفده الى بعض امراء الهند والاقاليم المجاورة فكان موفده الى قلعة تولك، وقلعة اسقرار ، للمزيد ، انظر: طبقات ناصري ، ج2، ص197.
(163) قهستان : وتسمى كوهستان، ومعناه موضع الجبال ، وتعرف ايضاً بناحية الجبال شرقها مفازة خراسان وفارس، وغربها آذربيجان، وشمالها بحر الخزر، وجنوبها العراق وخوزستان.للمزيد انظر: ابو عبد الله ، ياقوت بن عبد الله الحموي(626هـ/ 1228م )، معجم البلدان، ج4، ص416؛ زكريا بن محمد بن محمود القزويني (ت 682هـ/1283م)، اثار البلاد واخبار العباد، (بيروت، دار صادر، بلا ت)، ص341؛
(164) طبقات ناصري، ج2، ص 197.
(165) المصدر نفسه، ج1، ص201 .
(166) المصدر نفسه، ج1، ص214.
(167) المصدر نفسه، ج1، ص ص 334 -354 ، 347 .
(168) المصدر نفسه، ج1، ص ص201، 214 .
(169) عرض القاضي الجوزجاني بالتفصيل والازهاب سقوط الدولة الخوارزمية. للمزيد. انظر: القاضي الجووزجاني، طبقات ناصري، ج1، ص ص461 -471.
(170) المصدر نفسه،ج2، ص ص 150، 158.
(171) المصدر نفسه، ج1، ص ص478 -479.
(172) المصدر نفسه، ج1، ص 93 .
(173) المصدر نفسه، ج1، ص ص100، 121، 126، 137، 140، 184.... .
(174) المصدر نفسه، ج1، ص 261 .
(175) المصدر نفسه، ج1، ص ص 280، 315 .
(176) المصدر نفسه، ج1، ص 218، 252، 255... .
(177) المصدر نفسه، ج1، ص 260 .
(178) المصدر نفسه، ج1، ص 281 .
(179) المصدر نفسه، ج1، ص 430 .
(180) المصدر نفسه، ج1، ص 430 .
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.