The characteristics of the Arab-Islamic city and its strategic dimensions
Keywords:
Strategic Arab CityAbstract
Where there are some points that I was able to reach, including:
It is one of the strategy for building Arab cities that the location of the mosque in the center of the Islamic city is because of the ease of access of Muslims and people to the mosque in times of prayer, education, and others.
And also from the strategy of building Arab cities that surround the mosque, the market, the khans, and the owners of crafts, and the sellers of one commodity congregate in one place and this also has a scientific strategy that the citizen needs to easily sell his goods because of his proximity to the market, and buy the life and food needs that he needs from the life The other.
The presence of fences around the city, which has a military strategy to preserve the security of the city, and the presence of trenches covered with water helps to keep the enemy away from the city walls and draw the account of what may be a loss to the enemy who wants to invade the Islamic country.
Residential neighborhoods are divided according to kinship in one place.
Muslims took some of the characteristics of the Greek cities and others, but this is without there being a complete quote, but we can say partially, that is, they keep everything that is appropriate to the peculiarities of Islamic law, and this indicates the strategy of Islam in preserving all the best in preserving On human blood.
The Muslims kept the characteristics of the ancient cities of the pre-Islamic civilizations, so they did not destroy them, so that they kept the Christians their churches and beliefs, not even the houses of fire for the Magi, and this also after a strategy that indicates that the Muslims were looking at things through a large door in which they keep their relations from other religions.
The interest in the markets has been since the days of the Messenger, may God bless him and grant him peace, where the account holder was put in place to monitor dishonest shopkeepers and maintain the balance of prices in a way that is compatible with the income of a person’s livelihood in that time, and this makes the value of the person reserved and there are those who protect him without feeling perhaps, and this also is a dimension A strategy to maintain state prestige.
As for the owners of shops selling meat, they were placed at the end of the market since the days of the Messenger, may God bless him and grant him peace, in order to preserve the health of people and the cleanliness of the meat, and it also has a strategic dimension in maintaining the non-proliferation of diseases in the Arab Islamic city and the safety of its citizens, and this represents the state's sophistication On the health side and keeping cities clean.
Choosing the right atmosphere for people to live in the right places, and the milestones of hygiene were present with the Muslims since the first day they decided to settle in the cities, so choosing the cities was one of its advantages, which is choosing healthy places whose air is characterized by pure healing such as Baghdad and others
References
ابن منظور : أبو الفضل محمد بن مكرم بن على جمال الدين الأنصاري الافريقى المصرى، ت 711 هـ ، لسان العرب ،لا ط ، نشر أدب الحوزة قم - ايران 1405 ه 1963م ،ج8ص299؛الفيروزآبادي:أبو طاهر محمد بن يعقوب بن محمد بن إبراهيم بن عمر مجد الدين الشيرازي ت817هـ ،القاموس المحيط،لا تح،لا مط،دار الفكر، بيروت_1983م ،ج1ص1592.
ابن منظور ، لسان العرب ، ج17ص289 .
الفيروز ابادي ، القاموس المحيط ، ج4ص195 .
الاصطخري : إبراهيم بن محمد الفارسي الكرخي، أبو إسحاق ت346هـ ،مسالك الممالك ،ط2،نشر ديجويه من منشورات مكتبة الصدر، طهران- 1972م ،ص100 .
الموسوي: مصطفى ، العوامل التاريخية لنشأة وتطور المدن العربية الإسلامية ، لاط،دار الرشيد ، لامك- 1982م ،ص355 .
حمدان : جمال ، جغرافية المدن ، ط1 ،لا مط ، القاهرة- لات ،ص111 .
الاية 36 من سورة الزخرف ، ص 492 .
الرفاعي :أنور،الإسلام في حضارته ونظمه،لا ط،دار الفكر، بيروت– 1973م ،ص345.
الرفاعي ،الإسلام في حضارته ونظمه ، ص346 .
حسن : علي إبراهيم ،التاريخ الإسلامي العام،لاط،مكتبة النهضة المصرية، القاهرة -1972م ،ص272.
الرفاعي ، الإسلام في حضارته ونظمه ،ص360 ؛ حمدان ، جغرافية المدن ، ص109.
حمدان : دراسات في العالم العربي ،لاط ، لامط ، القاهرة -1958م ،ص18 ؛ زكي : نعيم ،طرق التجارة الدولية ووسطها ، لاط، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، القاهرة- 1973م ،ص143.
زكي، طرق التجارة الدولية ومحطاتها ، ص148 – 150 ،187 .
ياقوت الحموي:شهاب الدين ابي عبد الله بن عبد الله الرومي، ت626هجرية ،معجم البلدان ،لا تح ،لاط ،دار صادر، بيروت_1979ميلادية ،ج1ص27، وص33 ،وص38.
المسعودي : ابو الحسن علي بن الحسين بن علي ، ت346هـ ،مروج الذهب ومعادن الجوهر ، تح سعيد محمد اللحام، ط1 ، دار الفكر للطباعة ، لبنان ـ 2000 ، ج2ص88 .
المقدسي : البشاري محمد بن أحمد ، ت 390 هجرية ، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم ،ط 2،طبع بريل، ليدن لامك -1906م ،ص47.
المقدسي ، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم ،ص47 .
حسن ،التاريخ الإسلامي ، ص238 .
الرفاعي ، الإسلام في حضارته ونظمه ،ص358 .
الرفاعي ، الإسلام في حضارته ونظمه ،ص358.
موقع بين الموصل وتكريت ،ياقوت الحموي ، معجم البلدان ،ج1ص320.
الطبري : ابو جعفر محمد بن جرير ، ت310هـ ، تاريخ الرسل والملوك ،طبعة بريل ليدن ، لامك-1879-1898 ، 18 مجلد نقلا من الانترنيت ،ج9ص238-239 .
الاصطخري ، المسالك والممالك ، ج1ص16 .
الاصطخري ، المسالك والممالك ، ج1ص16 -17 .
الاصطخري ، المسالك والممالك ، ج1ص 17 -17 .
الرفاعي ، الإسلام في حضارته ونظمه ، ص345 .
ابن زبالة : محمد بن الحسن، ت199هـ ،أخبار المدينة ،جمع وتوثيق ودراسة صلاح عبد العزيز زين سلامة ، ط1،مركز بحوث ودراسات المدينة المنورة ، السعودية - 2003م ، 165.
وهيبة :عبد الفتاح،في جغرافية العمران،ط1،دار النهضة العربية ، بيروت– 1972م ،ص265-267.
سناسير :محمد .ا.،مدن ازدهرت في الصحراء ، مجلة رسالة اليونسكو ،العدد 199 ،فبراير، لامك – 1978م ، ص4 .
بحشل :اسلم بن سهل الرزاز الواسطي ، 292هـ ،تاريخ واسط ،تح كوركيس عواد ،ط1 ،عالم الكتب ، بيروت -1986 ،ص38 .
حسن ، التاريخ الإسلامي العام ، ص238 .
حسن ، التاريخ الإسلامي العام ، ص238 .
ماجد :عبد المنعم ، تاريخ الحضارة الإسلامية في العصور الوسطى ،ط3،مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة-1973م ،ص93.
خسرو : خسرو ، سفرنامه ، الترجمة العربية ،يحيى الخشاب ،ط1، القاهرة -1945م ،ص48 .
ابيش :يوسف ، الحفاظ على مدينة فاس التاريخية ،مجلة رسالة اليونسكو ، العدد 199، فبراير،- لامك- 1978م ، ص11.
متز : آدم ، الحضارة الإسلامية في القرن الرابع الهجري ،ترجمة محمد عبد الهادي أبو ريده ،ط4 ،دار الكتاب العربي ، بيروت-1697 ،ص274؛ الرفاعي ، الإسلام في حضارته ونظمه ، ص352 .
خسرو، سفرنامه ، ص4-8 .
ابن شاهين: زبدة كشف الممالك ،تح رافايسية ،لاط، باريس- 1894م ،ص39 ، نقلاً عن بحث منشور الدكتور محمد المعتصم ،جامعة قطر ،ص235 .
الاصطخري ، مسالك الممالك ،ص116 .
البغدادي ،تاريخ بغداد ، ج1ص66 .
القلقشندي : أبو العباس احمد بن علي ، ت821هـ ،صبح الاعشى في صناعة الانشا ،لا ط ،مطبعة كوستا توماس ، القاهرة –لات ،ج4ص165 .
ماجد ، تاريخ الحضارة الإسلامية في العصور الوسطى ،ص93-96.
عثمان: الدكتور عبد الستار،المدينة الإسلامية، لاط ،مطبعة الرسالة ، الكويت -1988م ،ص234؛نقلاً عن البلاذري ، انساب الأشراف ،لاط ،طبعة القدس ،ج4ص70 .
الرفاعي ، الإسلام في حضارته ونظمه ،ص345 .
المقدسي ، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم ، ص202 .
ماجد ، تاريخ الحضارة الإسلامية في العصور الوسطى ،ص101.
ماجد ، تاريخ الحضارة الإسلامية في العصور الوسطى ،ص 350 .
حسن ، التاريخ الإسلامي العام ،ص307.
عثمان، المدينة الإسلامية ،ص252.
عاشور: سعيد عبد الفتاح ،المجمع المصري في عصر سلاطين المماليك ، لاط ، القاهرة - 1957 ،ص82-83.
متز ، الحضارة الإسلامية في القرن الرابع الهجري ،ص280 .
ماجد ، تاريخ الحضارة الإسلامية في العصور الوسطى ،ص170 .
وهيبة ، في جغرافية العمران ، ص260 .
ابيش ، الحفاظ على مدينة فاس التاريخية ،ص11 .
ياقوت الحموي ، معجم البلدان ، ج4ص58 .
الاصطخري ، مسالك الممالك ، ص29 .
الاصطخري ، مسالك الممالك ، ص255 .
المقدسي ، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم ، ص276 .
الاصطخري، مسالك الممالك ، ص83 .
متز، الحضارة الإسلامية في القرن الرابع الهجري،ص278 .
الاصطخري ، مسالك الممالك ،ص74 .
المصادر
- ابن منظور : أبو الفضل محمد بن مكرم بن على جمال الدين الأنصاري الافريقى المصرى، ت 711 هـ ،
لسان العرب ،لا ط ، نشر أدب الحوزة قم - ايران 1405 ه 1363م .
- الفيروزآبادي :أبو طاهر محمد بن يعقوب بن محمد بن إبراهيم بن عمر مجد الدين الشيرازي ت817هـ ،القاموس المحيط،لا تح ،لا مط،دار الفكر، بيروت_1983م .
- الاصطخري : إبراهيم بن محمد الفارسي الكرخي، أبو إسحاق ت346هـ ،مسالك الممالك ،ط2،نشر ديجويه من منشورات مكتبة الصدر، طهران- 1972م .
- الموسوي: مصطفى،العوامل التاريخية لنشأة وتطور المدن العربية الإسلامية،لاط،دار الرشيد، لامك- 1982م .
- حمدان : جمال ، جغرافية المدن ، ط1 ،لا مط ، القاهرة- لات .
-الرفاعي :أنور،الإسلام في حضارته ونظمه،لا ط،دار الفكر، بيروت– 1973م .
-حسن : علي إبراهيم ،التاريخ الإسلامي العام،لاط،مكتبة النهضة المصرية، القاهرة -1972م .
- حمدان : دراسات في العالم العربي ،لاط ، لامط ، القاهرة -1958م .
- زكي : نعيم ،طرق التجارة الدولية ووسطها ، لاط، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، القاهرة- 1973م .
-ياقوت الحموي:شهاب الدين ابي عبد الله بن عبد الله الرومي، ت626هجرية ،معجم البلدان ،لا تح ،لاط ،دار صادر، بيروت_1979ميلادية .
-المسعودي : ابو الحسن علي بن الحسين بن علي ، ت346هـ ،مروج الذهب ومعادن الجوهر ، تح سعيد محمد اللحام، ط1 ، دار الفكر للطباعة ، لبنان ـ 2000 .
- المقدسي : البشاري محمد بن أحمد ، ت 390 هجرية ، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم ،ط 2،طبع بريل، ليدن لامك -1906م .
-الطبري : ابو جعفر محمد بن جرير ، ت310هـ ، تاريخ الرسل والملوك ،طبعة بريل ليدن ، لامك-1879-1898 ، 18 مجلد نقلا من الانترنيت .
- ابن زبالة : محمد بن الحسن، ت199هـ ،أخبار المدينة ،جمع وتوثيق ودراسة صلاح عبد العزيز زين سلامة ، ط1،مركز بحوث ودراسات المدينة المنورة ، السعودية - 2003م .
- وهيبة :عبد الفتاح،في جغرافية العمران،ط1،دار النهضة العربية ، بيروت– 1972م .
-سناسير :محمد .ا.،مدن ازدهرت في الصحراء ، مجلة رسالة اليونسكو ،العدد 199 ،فبراير، لامك – 1978م .
-بحشل :اسلم بن سهل الرزاز الواسطي ، 292هـ ،تاريخ واسط ،تح كوركيس عواد ،ط1 ،عالم الكتب ، بيروت -1986 .
-ماجد:عبد المنعم،تاريخ الحضارة الإسلامية في العصور الوسطى،ط3،مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة-1973م .
-خسرو : سفرنامه ، الترجمة العربية ،يحيى الخشاب ،ط1، القاهرة -1945م .
-ابيش :يوسف ، الحفاظ على مدينة فاس التاريخية ،مجلة رسالة اليونسكو ، العدد 199، فبراير،- لامك- 1978م .
-متز : آدم ، الحضارة الإسلامية في القرن الرابع الهجري ،ترجمة محمد عبد الهادي أبو ريده ،ط4 ،دار الكتاب العربي ، بيروت-1697 .
- ابن شاهين: زبدة كشف الممالك ،تح رافايسية ،لاط، باريس- 1894م .
- المعتصم : الدكتور محمد ، بحث منشور ،جامعة قطر .
-البغدادي : ج1ص66.
- القلقشندي : أبو العباس احمد بن علي ، ت821هـ ،صبح الاعشى في صناعة الانشا ،لا ط ،مطبعة كوستا توماس ، القاهرة –لات .
- عثمان: الدكتور عبد الستار،المدينة الإسلامية، لاط،مطبعة الرسالة ،الكويت-1988م.
-عاشور: سعيد عبد الفتاح ،المجمع المصري في عصر سلاطين المماليك ، لاط ، القاهرة - 1957
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.