"دراسة فنية تحليلية لأختام أسطوانية غير مدروسة محفوظة في المتحف العراقي"
Keywords:
دراسة, تحليل, اختام, متحفAbstract
تعد الأختام الأسطوانية من النتاجات الفنية الأصيلة والوثيقة الصلة بحضارة بلاد الرافدين فكانت من سماتها التي دلت على براعة الفنان الرافديني بما يتمتع به من قدرة في نقش مواضيع تعبرعن تفاصيل جوانب متنوعة من حياته جاءت على الأغلب بقطع أسطوانية من الحجر فضلا عن المواد الأخرى كالطين والفخار والعاج وربما المعدن .
إن هذه البراعة بالتأكيد تبين لنا قدرة الفنان الرافديني التي تطورت أبتداء منذ المراحل الأولى التي ترجع فيها الى أبتكار الأختام المنبسطة التي كانت الخطوة بهذا الأتجاه وذلك في حدود الألف السادس وتطورت مهارة وأفكار الفنان وذلك مع تطور بواكير الحياة الأقتصادية أذبان عصر الوركاء(مايقارب 3500-3100ق.م) والتي معها برزت الى الوجود الأختام الأسطوانية كوسيلة فنية وقانونية أضفت الصفة الرسمية والمقبولة في المجتمع الرافديني في توثيق وضمان حقوق الأفراد في الوثائق الرسمية على أختلاف هذه الوثائق من عقود( بيع ,شراء ,زواج ,طلاق ,تبني ,أرث وما الى ذلك ) وعليه كانت خير وسيلة في حفظ وضمان ملكية الأفراد وصفة قانونية معبرة عن شخصية كل فرد (بمثابة التوقيع أو البصمة) وقد أشارت الدلائل الأثرية كالفخار والأوعية الطينية والصناديق الفخارية التي أستعملت كوسائل لحفظ الغلال والمنتوجات الغذائية وحتى الأشياء الخاصة بملكية الأفراد الى بقايا أثار لطبعات الأختام على فتحات أغطيتها ولم يقتصر الأمر على ذلك وأنما أستعملت الأختام في ختم (دمغ ) وتوثيق أبواب المؤسسات المهمة التي أرتبطت بها كالمخازن والأرشيفات .
وعلى كل حال كانت الأختام الأسطوانية بحسب تقنيتها والمواد المصنوعة منها (لاسيما الأحجار) ومواضيعها وميزاتها الفنية خير وسيلة لبيان الأدوار والعصور التاريخية التي تعود لها فضلا عن القيمة الفنية والتفاصيل التي جاءت بها في مجمل الجوانب الأجتماعية والأقتصادية والسياسية والتاريخية بما تحمله من عناصر زخرفية أو كتابية (كالصيغ التاريخية)التي تمثل دليل تاريخي مهم .
يتضمن هذا البحث دراسة أثناعشر ختما أسطوانيا وهي من الاختام غير المدروسة والمحفوظة في المتحف العراقي(ضمن قرارات المصادرة) فكان الهدف أولا بيان الأدوار الحضارية التي تعود لها وثانيا تحليل مواضيع ومضامين المشاهد والخصائص الفنية التي جاءت بها .
أفرزت دراستي أن ثلاثة أختام تعود الى عصر جمدة نصر وتحمل مزايا الأسلوب الرمزي والهندسي وستة أختام تعود لعصر فجر السلالات حملت في طياتها مشاهد الصراع ومجالس الشراب وجاءت ثلاثة أختام للعصر الأكدي بمضامين مهمة وقد عززت تفاصيل الدراسة بجدول لتفاصيل الأختام مشفوعة بالصور والرسوم التوضيحية.
References
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM 217418)(Confiscation).
- See For Comparative :Al juarani.M.M,Nature Scence On Cylinder Seals In Third MillenniumB.C(In The Light Published And Un Published Cylinder Seals),published Thesis ,Baghdad University,2017,Fig17,18,p227-228.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM152040)(Confiscation).
- See For Comparative :AL jurani.M.M,2017,Fig36,P235.
- Decorative is expressionism way used for decorative the shapes to give it the beauty element :Al shawi.N.A,"Decorative in Mesopotamia Civiliazation",Al akadimi journal",No34,Baghdad ,2004,p5.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM234396)(Confiscation).
- Symmetry is one of artistic characteristics which appeared in the ancient arts to find some kind of balance between components of art work to make complete unit and there is two kinds complete parity and half parity .see:Riadh.A,"Configuration in fine arts"Cario,1974.p103.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM152055)(Confiscation).
- We can comparative the shape bird in this scene with puplished cylinder seals in these references:
Parrot.A,LeTempleDishtae,MissionArcheologique De Mari,Paris, 1956,Pl. LXVI.
Ameit.P,La Glyptique Mesopotamia Archique,Paris,1961,Pl.107.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM225037)(Confiscation).
- See for comparative:Rashid.S.A,History of Art In Ancient Iraq,(Art of Cylinder Seals), Birut,1969,pl.7,fig23.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM151528)(Confiscation).
- See for comparative with this cylinder seal these references: Frankfort.H,"Stratified Cylinder Seals From Diyala",OIP,LXXII,Chicago,1955,Pl44.No470.
And Al jurani.M.M,2017,fig32,p274.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM217469)(Confiscation).
- See for comparative with this cylinder seal these references: Frankfort.H,1955,P28.
Amiet.P,1961,Pl.101.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM34447)(Confiscation).
The conflict of human in ancient mesopotamia with the animals to protect them and to keep them in this life and may be is a"naked hero" is "Gilgamesh" see:MDA,p137.
- Rashid.S,1969.p42.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM217466)(Confiscation).
- See for comparative:Ibrahim.H.K,"Religious Subjects in Cylinder Seals From Uruk Period to The End of Sumerian Period ,un published thesis,university of Baghdad ,college of art,archaeology department,2014,fig17,p13.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM225037)(Confiscation).
- See for comparative: Al-Gailani.L,"Catalogue of The Cylinder Seals From Tell Suliemeh-Hamrin',Sumer,38,1982,No.25,28.
Rashid.S.A,AL Hurri.H.A,Akkadian from Iraqi Museum,Baghdad,1982,p178.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM152050)(Confiscation).
- We can comparative this cylinder seal with published cylinder seals in these refrence which we can see artistic characteristics hair gualifiers especially for women and design of clothes :
Porada.E,The Collection Of The Pierpont Morgan Library,Corpus Collections,Vol.1,Washington,1948,Pl.39,No.250E.
Collon.D,Cylinder SealsII Akkadian-post Akkadian Ur IIIPeriods Catalogue Of Western Asiatic Seals In The British Museum,London,1982,p74,pl.20,No.42.
- Unpublished Cylinder Seal From Iraqi Museum No (IM217423)(Confiscation).
- See for comparative :AL jurani,M.M,2017,fig 541,p243.
التسلسل الرقم المتحفي مادة الختم القياسات الصناعة الموضوع العصر الحضاري
217418م ع حجر شمعي 2,1سمx1,3سم تثقيب وقشط وتحزيز حيوان مائي (سلحافاة)في بيئة مائية عصر جمدة نصر
152040م ع حجرمرمرأخضر اللون 3,3سمx1,5سم قشط وتحزيز زخرفة نباتية عصر جمدة نصر
م ع عاج 3،2سمx2سم _ زخرفة هندسية عصر جمدة نصر
م ع حجرديورايت 2,5سمx1سم _ طائران من(البط أو الأوز)معطيور صغيرة عصر فجر السلالات الأول
م ع حجر ديورايت أسود 2سمx0,8سم _ صراع الأسد مع حيوانات برية عصر فجر السلالات الثاني
151528م ع حجر مرمر بني 2سمx0,9سم _ صراع الأسد مع حيوانات برية عصر فجر السلالات الثاني
م ع حجر شمعي 2سمx1,1سم _ البطل العاري الحامي للحيوانات من هجوم أسد عصر فجر السلالات الثاني
234447م ع صدف 3سمx2,5سم _ صراع البطل العاري مع الحيوانات البرية عصر فجر السلالات الثاني
217466م ع حجر شمعي 2,1سمx1,1سم - جلسة شراب عصرفجرالسلالات الثالث
225037م ع حجرمرمرمعرق(أسود مخضر) 2,3سمx1,8سم _ صراع الأنسان الثوروالأنسان العاري مع الأسد العصر الأكدي
152050م ع حجر ديورايت 2,3سمx1,5سم - جلسة شراب العصر الأكدي
217423م ع حجر أبيض 2,1سمx1,1سم _ مشهد مثول في حضرة شخصية نسائية العصر الأكدي
الشكل الصورة الشكل التوضيحي
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.