The recruit of verses of the Quran in Islamic painting , an analytical study
Keywords:
توظيف الآيات, التصوير الاسلامي, التحريم, الكراهةAbstract
In this research we deal with an important branch of Islamic art, which is painting, where a group of paintings that were taken from Qur’anic stories were studied in multiple manuscripts. In addition to the sources that contained a number of these paintings, and the research extended to include the stories of the Qur’an from the Prophet Adam to the era of the Prophet Muhammad, and a number of historical events were documented through the verses of the Holy Qur’an with an attempt to analyze these paintings in a way that gives the reader more clarity in understanding the artistic painting.
References
القرآن الكريمal- bukhari , a. m. (2002). sahih bukhari. Beirut.
الكتاب المقدس. (1986). بيروت: منشورات دار الشروق.
معراج نامه اثر اسلامي مصور (المجلد 1). (1987). مصر.
al- albani, m. n.-d. (2000). israa and miraj (Vol. 1). Amman.
al- ayashi, a.-n. a.-s.-s. (1991). interpretation of al- ayashi. beirut.
al azdi, a. b.-a.-s. (1987). sunan abi dawood. Beirut.
al- basha, h. (1959). islamic painting in the middle ages. cairo.
al- majlisi, m. b. (1983). bahar al- anwar (Vol. 3). Beirut.
al- nishapuri, a. b. (n.d.). prophets stories. egypt.
al- sayuti, j.-d. (2003). al- dur al- manthur fi al- tafsir al- mathur (Vol. 1). cairo.
al- tabari, a. m. (1967). history of al- tabari:the history of the apostles and kings (Vol. 2). egypt: Knowledge House.
al- tabatabai, m. h. (1997). libra in the interpretation of the quran. beirut.
al- tarfi, a. a. (n.d.). prophets stories .
al-azraqi, a.-w. b. (2003). makkah news and the effects it contained. Al-Asadi Library.
aljazaeri, n. (2002). the light shown in the stories of the prophets and messengers. Beirut.
farghali, a.-h. m. (2000). islamic painting , its inception and the position of islam towards it, its origins and schools. Cairo.
grabber, u. (2007). miniatures are an introduction to persian painting. (A. I. Mallah, Trans.) Damascus.
hasan , z. m. (1955). atlas of islamic arts and pictures. Beirut.
hassan, z. m. (1981). china and the arts of islam. Beirut.
ibn al - atheer , a.-h.-k. m. (1987). full history . beirut.
ibn kathir, i.-d.-f. i. (1997). the beginning and the end. egypt.
mahrez, j. m. (1962). islamic pantinng and its schools. egypt: The Egyptian General Organization for Authorship, Translation, Printing and Publishing.
nishapuri, i. b. (984 Hijri). prophets stories.
okasha, t. (1977). islamic religious and arab painting. Beirut: The Arab Foundation for Studies and Publishing.
okasha, t. (1987). miraj namah (Vol. 1). egypt.
Orient House. (1986). bible. beirut.
ابو الحمد محمود فرغلي. (2000). التصوير الاسلامي نشأته وموقف الاسلام منه واصوله ومدارسه (المجلد 2). القاهرة.
ابي اسحق احمد بن محمد بن ابراهيم النيشابوري . (ب.ت). قصص الانبياء المسمى بالعرائس. مصر.
ابي الحسن علي بن ابي الكرم محمد بن محمد بن عبد الواحد الشيباني ابن الاثير. (1987). الكامل في التاريخ (الإصدار مج 1، المجلد 1). بيروت.
ابي النصر محمد بن عياش السلمي السمرقندي العياشي. (1991). تفسير العياشي (الإصدار ج2، المجلد 1). بيروت.
ابي الوليد محمد عبد الله بن احمد الازرقي . (2003). أخبار مكة وما جاء فيها من الآثار (المجلد 1). مكتبة الاسدي.
ابي جعفر محمد بن جرير الطبري. (1967). تاريخ الطبري تاريخ الرسل والملوك (الإصدار ج1، المجلد 2). مصر: دار المعارف.
ابي داود بن سليمان الاشعث السجستاني الازدي. (1987). سنن ابي داود (الإصدار ج5، المجلد 1). بيروت.
ابي عبد الله محمد بن اسماعيل البخاري. (2002). صحيح البخاري (المجلد 1). بيروت.
ابي عبد الله بن محمد بن احمد بن مطرف الطرفي. (ب.ت). قصص الانبياء.
اسحق بن ابراهيم بن منصور بن خلف النيشابوري. (984هـ). قصص الانبياء.
اولج جرابر. (2007). المنمنمات مدخل الى فن التصوير الفارسي. (عبد الاله الملاح، المترجمون) دمشق.
ثروت عكاشة . (1977). التصوير الاسلامي الديني والعربي (المجلد 1). بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
ثروت عكاشه. (1987). معراج نامة اثر اسلامي مصور (المجلد 1). مصر.
جلال الدين السيوطي. (2003). الدر المنثور في التفسير المأثور (الإصدار ج3، المجلد 1). القاهرة.
جمال محمد محرز. (1962). التصوير الاسلامي ومدارسه. مصر: المؤسسه المصرية العامة للتأليف والترجمة والطباعة والنشر.
حسن الباشا . (1959). التصوير الاسلامي في العصور الوسطى. القاهرة.
زكي محمد حسن. (1981). الصين وفنون الاسلام. بيروت.
زكي محمد حسن . (1955). أطلس الفنون والتصاوير الاسلامية. بيروت: دار الرائد العربي.
عماد الدين ابي الفداء اسماعيل بن عمر ابن كثير . (1997). البداية والنهاية (الإصدار ج1، المجلد 1). مصر.
محمد حسين الطباطبائي. (1997). الميزان في تفسير القرآن (الإصدار ج29). بيروت.
محمد باقر المجلسي. (1983). بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار (الإصدار ج21، المجلد 3). بيروت.
محمد ناصر الدين الالباني. (2000). الاسراء والمعراج وذكر احاديثهما وتخريجها وبيان صحيحها من سقيمها (المجلد 1). عمان.
نعمة الله الجزائري . (2002). النور المبين في قصص الانبياء والمرسلين (المجلد 2). بيروت.
References
al- bukhari , a. m. (2002). sahih bukhari. Beirut.
al- albani, m. n.-d. (2000). israa and miraj (Vol. 1). Amman.
al- ayashi, a.-n. a.-s.-s. (1991). interpretation of al- ayashi. beirut.
Al- azdi, a. b.-a.-s. (1987). sunan abi dawood. Beirut.
al- basha, h. (1959). islamic painting in the middle ages. cairo.
al- majlisi, m. b. (1983). bahar al- anwar (Vol. 3). Beirut.
al- nishapuri, a. b. (n.d.). prophets stories. egypt.
al- sayuti, j.-d. (2003). al- dur al- manthur fi al- tafsir al- mathur (Vol. 1). cairo.
al- tabari, a. m. (1967). history of al- tabari:the history of the apostles and kings (Vol. 2). egypt: Knowledge House.
al- tabatabai, m. h. (1997). libra in the interpretation of the quran. beirut.
al- tarfi, a. a. (n.d.). prophets stories .
al-azraqi, a.-w. b. (2003). makkah news and the effects it contained. Al-Asadi Library.
Al-jazaeri, n. (2002). the light shown in the stories of the prophets and messengers. Beirut.
farghali, a.-h. m. (2000). islamic painting , its inception and the position of islam towards it, its origins and schools. Cairo.
grabber, u. (2007). miniatures are an introduction to persian painting. (A. I. Mallah, Trans.) Damascus.
hasan , z. m. (1955). atlas of islamic arts and pictures. Beirut.
hassan, z. m. (1981). china and the arts of islam. Beirut.
ibn al - atheer , a.-h.-k. m. (1987). full history . beirut.
ibn kathir, i.-d.-f. i. (1997). the beginning and the end. egypt.
mahrez, j. m. (1962). islamic pantinng and its schools. egypt: The Egyptian General Organization for Authorship, Translation, Printing and Publishing.
nishapuri, i. b. (984 Hijri). prophets stories.
okasha, t. (1977). islamic religious and arab painting. Beirut: The Arab Foundation for Studies and Publishing.
okasha, t. (1987). miraj namah (Vol. 1). egypt.
(لوحة رقم -1 - تمثل طرد ادم وحواء )
( لوحة رقم -2- تمثل هابيل وقابيل)
( لوحة رقم- 3- تمثل النبي نوح)
( لوحة رقم- 4- تمثل النبي نوح واصحابه في السفينة)
( لوحة رقم- 5- تمثل النبي هود وقوم عاد)
( لوحة رقم -6- تمثل النبي صالح وناقته)
( لوحة رقم- 7- تمثل النبي ابراهيم )
(لوحة رقم -8- تمثل قصة الفداء)
(لوحة رقم- 9- تمثل مولد النبي اسحق)
(لوحة رقم- 10- تمثل عذاب قوم لوط)
( لوحة رقم -11- تمثل خروج النبي يوسف من الجب )
( لوحة رقم- 12- تمثل لقاء النبي يوسف بالنبي يعقوب)
( لوحة رقم -13- تمثل النبي موسى والسحرة )
( لوحة رقم- 14- تمثل النبي يونس)
( لوحة رقم- 15- تمثل النبي ايوب)
( لوحة رقم- 16- تمثل النبي سليمان)
( لوحة رقم -17- تمثل اصحاب الكهف)
( لوحة رقم- 18- تمثل السيدة مريم عن عكاشه)
( لوحة رقم- 19- تمثل النبي عيسى)
( لوحة رقم -20- تمثل النبي محمد عند السدرة عن مخطوطة معراج نامه)
( لوحة رقم -21 - تمثل عذاب اكلي اموال اليتيم عن معراج نامه)
( لوحة رقم- 22- تمثل حادثة المباهلة عن مخطوطة البيروني)
(لوحة رقم -23- تمثل حادثة تنصيب الامام علي عن البيروني)
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.