Death and Fate between the Mesopotamian Creed and the Mandaean Creed
Keywords:
death, destiny, Mesopotamian belief, Mandaean faithAbstract
The ancient Mesopotamian man considered the universe to be a cosmic state, and everything in it - that is, the universe - was considered to be individual selves. The universe was represented in the mind of man in one form, which is a system of wills. The universe as a whole is coordinated, but it is a society, or a state. This cosmic state included, in addition to the effective personalities in the governing body, members who had no influence in politics and had no role in the government, including, for example, the human being. The position of man in the state of the universe was exactly parallel to the position of the servant in the state of the human city.
References
( ) آنو: من أكثر الآلهة أهمية في العصر السومري وكان مقامه في السماء وكان يعد من كبار الألهة مع كل من الالهين انليل وايا، حيث كان يعد معهم من الحكام الوحيدين للكون. ينظر: جورج كونينو: الحياة اليومية في بلاد بابل وآشور، ترجمة وتعليق: سليم التكريتي وبرهان عبد التكريتي، الجمهورية العراقية، وزارة الثقافة والاعلام، دار الحرية للطباعة بغداد – 1979، ص401.
( ) ينظر: هنري فرانكفورت واخرون، فجر الحضارة في الشرق القديم، ص175-176.
( ) ينظر: جورج كونينتو، الحياة اليومية في بلاد بابل وآشور، ص443.
( ) ينظر: المصدر نفسه، ص444.
( ) ينظر: طه باقر، ملحمة كلكامش، ص75
( ) ينظر: هنري فرانكفورت واخرون، فجر الحضارة في الشرق القديم، ص219.
( ) ينظر: المصدر نفسه، ص77-78.
( ) ينظر: جورج لوبيه شمار: المصدر السابق، ص225-226.
( ) اسطورة الخليقة: تعرف باسمها البابلي "حينما في العلى" وباللغة البابلية "اينما ايش" أو "حينما عليش" ويرقى زمن اخر جمع وتدوين لها الى اواخر العصر البابلي القديم واوائل العصر الكشي لعله ما بين (1400-1500ق.م) وتستند الاسطورة البابلية الى اصول سومرية اقدم عهداً.
( ) ابسو: تعني المياه العذبة ولدى وادي الرافدين كانت تعتبر مذكراً
( ) تيامة: تعني المياه المالحة ولدى وادي الرافدين كانت تعد مؤنثاً.
( ) ينظر: جورج كونتينو: المصدر السابق، ص176.
( ) ينظر: المصدر نفسه، ص145.
( ) ينظر: طه باقر، ملحمة كلكامش، المصدر السابق، ص129.
( ) ينظر: نائل حنون، المصدر السابق، ص79-80.
( ) ينظر: جورج بوبيه شمار، المصدر السبق، ص226-227.
( ) الإكسير: هو ما يلقى على الفضة فيحولها الى ذهب خالص وذلك من حرمانهم.
( ) ينظر: فراس السوح، المصدر السابق، ص129
( ) رسم – النجمة – ()، قد استخدم كعلامة تقوم مقام اسم الاله الو – اله السماء- ومقامه، ينظر: جورج كونتينو، الحياة اليومية في بلاد بابل واشور، ص410.
( ) ينظر: نائل حنون، المصدر السابق، ص85
( ) ينظر: المصدر نفسه، ص82
( ) ينظر: جورج كونتينو: المصدر السابق، ص445.
( ) ينظر: د.فاضل عبد الواحد علي: من الواح سومر الى التوراة، طباعة ونشر: دار الشؤون الثقافية العامة (افاق عربية) وزارة الثقافة والاعلام، الطبعة الأولى – 1989، بغداد، ص216.
( ) ينظر: طه باقر: ملحمة كلكامش: المصدر السابق، ص22.
( ) ينظر: طه باقر: ملحمة كلكامش: المصدر السابق، ص77
( ) ينظر: هنري فرانكفورت واخرون: المصدر السابق، ص248.
( ) ينظر: طه باقر، د.فاضل عبد الواحد علي، د.عامر سليمان: المصدر السابق، ص23
( ) ينظر: طه باقر: ملحمة كلكامش – أوديسة العراق الخالدة، سلسلة الثقافة الشعبية، وزارة الأرشاد، مطبعة الرابطة – 1962، ص71-72.
( ) ينظر: جورج رو: المصدر السابق، ص171.
( ) ينظر: نائل حنون: المصدر السابق، ص88
( ) ينظر: ليو اوبنيهايم: بلاد ما بين النهرين، ترجمة: سعدي فيضي عبد الرزاق، سلسلة الكتب المترجمة (104)، وزارة الثقافة والاعلام– الجمهورية العراقية – 1981، ص337.
( ) ينظر: طه باقر: ملحمة كلكامش: المصدر السابق، ص112.
( ) ينظر: طه باقر، ملحمة كلكامش– اوديسة العراق الخالدة: المصدر السابق، ص76-79
( ) ينظر: د.فاضل عبد الواحد غني: الطوفان في المراجع المسمارية، جامعة بغداد، 1975، الترقيم الحادي عشر، ص175.
( ) ينظر: ليو او ينهايم: المصدر السابق، ص338.
( ) ينظر: كلكامش
( ) ينظر: طه باقر: ملحمة كلكامش – اوديسة العراق الخالدة، ص100-101
( ) ينظر: نائل حنون: المصدر السابق، ص88-89.
( ) ينظر: نائل حنون: المصدر السابق، ص89
( ) ينظر: تقى الدباغ، د.فاضل عبد الواحد علي واخرون: المصدر السابق، ص71.
( ) ينظر: د.عبد الرضا الطعان: المصدر السابق، ص613-614.
( ) ينظر: طه باقر: ملحمة كلكامش: المصدر السابق، ص66-67.
( ) ينظر: د. عبد الرضا الطعان: المصدر السابق، ص614-615.
( ) ينظر: المصدر نفسه، ص615.
( ) ينظر: نائل حنون: المصدر السابق، ص101.
( ) ينظر: د.عبد الرضا الطعان: المصدر السابق، ص620.
( ) ينظر: نائل حنون: المصدر السابق، ص103.
( ) ينظر: د.فاضل عبد الواحد علي: من الواح سومر الى التوراة، المصدر السابق، ص261.
( ) ينظر: السواح، فراس، مغامرة العقل الأولى، ص194.
( ) ينظر نائل حنون: المصدر السابق، ص90.
( ) ينظر: طه باقر: مقدمة في اداب العراق القديم: المصدر السابق، ص136.
( ) ينظر: كوستاف لوبون: حضارة بابل وآشور، ترجمة الاستاذ المرحوم: محمود خيرت، الطبعة الاولى، المطبعة العصرية – 1947، ص98.
( ) ينظر: السواح، فراس، مغامرة العقل الأولى، ص194.
( ) ينظر: جورج رو: المصدر السابق، ص153.
( ) ينظر: ليو اوبنيهايم، المصدر السابق،ص344.
( ) ينظر: رينيه لابات: المصدر السابق، ص343.
( ) ينظر: رينيه لابات، المصدر السابق، ص343.
( ) الترميذا، مهند نصرت جاسم، الروح، ص26.
( ) الترميذا، سلوان شاكر زازي بر انهر، مسقيت سيدرا (تصعيد كنزا)، مجلة آفاق مندائية - العدد 45 السنة الرابعة عشر- نيسان، 2009، ص5.
( ) رودولف، كورت، النشوء والخلق في النصوص المندائية، إعداد وترجمة الدكتور صبيح مدلول السهيري، جامعة بغداد، بغداد، 1994، ص180.
( ) رودولف، كورت، النشوء والخلق في النصوص المندائية، ص181.
( ) الكتاب المقدس: إنجيل يوحنا 1: 1-5
( ) كنزا ربّا اليسار: 3: 42 ص632-633.
( ) كنزا ربّا اليسار: 3: 36، ص624
( ) كنزا ربّا اليسار: 2: 23، ص325
( ) كنزا ربّا اليسار: 3: 4 ص548
( ) كنزا ربّا اليسار: 3: 52 ص650
( ) كنزا ربّا اليسار: 2: 21، ص520
( ) الليدي، در اور، الصابئة المندائيون (الكتاب الأول) ترجمة: نعيم بدوي وغضبان الرومي، ط2، مطبعة الديواني، بغاداد، 1987، ص112.
( ) الليدي، در اور، الصابئة المندائيون، ص113.
( ) كنزا ربّا اليسار: 3: 57 ص658-659.
( ) سباهي، عزيز، أصول الصابئة (المندائيون) ومعتقداتهم الدينية، دار المدى للثقافة والنشر، دمشق، 1969، ص146.
)) الدهيسي، الديانة الغنوصية، ص127.
( ) الجابري، محمد عابد: بنية العقل العربي، ط3، المركز الثقافي العربي، بيروت، 1991، ص267.
( ) سباهي، عزيز، أصول الصابئة (المندائيون) ومعتقداتهم الدينية، ص147.
( ) كنزا ربا اليسار: 2: 27 ص534
)) الدهيسي، الديانة الغنوصية، ص129.
)) كنزا ربا، اليسار، 3: 1، ص543.
)) سيوفي، نيقولا، الصابئة عقائدهم وتقاليدهم، ص106-107.
)) كنزا ربا، اليسار، 2: 12، ص494-495.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.